Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 23:32
  #1
Medlem
danjäls avatar
Hej, behöver lite råd,

Ska köpa begagnat (2016) och står nu och velar mellan två bilar:

Passat Sportscombi Alltrack TDi 190 DSG
eller
Superb L&K TDI 190 4x4

Både har pris runt 230.000 kr. Och både har gått runt 4000 mil.

Kommer att nyttjas en hel del som pendlings bil (40 mil/veckan) på motorväg.
Citera
2018-04-06, 23:38
  #2
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danjäl
Hej, behöver lite råd,

Ska köpa begagnat (2016) och står nu och velar mellan två bilar:

Passat Sportscombi Alltrack TDi 190 DSG
eller
Superb L&K TDI 190 4x4

Både har pris runt 230.000 kr. Och både har gått runt 4000 mil.

Kommer att nyttjas en hel del som pendlings bil (40 mil/veckan) på motorväg.

Är du i behov av utrymme välj superb
Citera
2018-04-06, 23:41
  #3
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Är du i behov av utrymme välj superb

Både ja och nej.

Alltså, behöver bagage men är ingen dealbreaker med Superb:ens extra volym gentemot Passaten.
Citera
2018-04-07, 00:14
  #4
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danjäl
Hej, behöver lite råd,

Ska köpa begagnat (2016) och står nu och velar mellan två bilar:

Passat Sportscombi Alltrack TDi 190 DSG
eller
Superb L&K TDI 190 4x4

Både har pris runt 230.000 kr. Och både har gått runt 4000 mil.

Kommer att nyttjas en hel del som pendlings bil (40 mil/veckan) på motorväg.

Eftersom det gäller den nya Passat-modellen så säger definitivt att du ska satsa på Passaten, den nya modellen är ett rejält lyft jämfört med den gamla.
Det är en helt ny bil från grunden och den håller numera väldigt hög kvalitet, dessutom har den nya modellen av årsmodell 2016 de nya euro 6 motorerna.

Superben är inte heller dålig, men den rullar inte lika tyst som Passaten och om man synar bilarna mer noga så hittar man snabbt fler skillnader, Passarten är helt enkelt mer påkostad, mer genomtänkt i detaljerna och är bättre utrustad, även säkerhetsmässigt ligger Passaten i en högre klass med mer säkerhetsutrustning i grundutförandet, samt att Passaten också kan utrustas med saker som inte finns att tillgå hos Skodas modeller.
Superbens enda pluspunkt i jämförelse är ett lägre pris och ett rymligare baksäte.
Citera
2018-04-07, 07:23
  #5
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Eftersom det gäller den nya Passat-modellen så säger definitivt att du ska satsa på Passaten, den nya modellen är ett rejält lyft jämfört med den gamla.
Det är en helt ny bil från grunden och den håller numera väldigt hög kvalitet, dessutom har den nya modellen av årsmodell 2016 de nya euro 6 motorerna.

Superben är inte heller dålig, men den rullar inte lika tyst som Passaten och om man synar bilarna mer noga så hittar man snabbt fler skillnader, Passarten är helt enkelt mer påkostad, mer genomtänkt i detaljerna och är bättre utrustad, även säkerhetsmässigt ligger Passaten i en högre klass med mer säkerhetsutrustning i grundutförandet, samt att Passaten också kan utrustas med saker som inte finns att tillgå hos Skodas modeller.
Superbens enda pluspunkt i jämförelse är ett lägre pris och ett rymligare baksäte.


Tack för utförligt svar!
Citera
2018-04-07, 10:01
  #6
Medlem
dwgs avatar
Har ägt båda.
Passaten får mindre fäste på snö.
Annars är det bara utseende som är olika typ.
Kanske lite hårdare säten i Skodan

Och så självklart är Skodan större i baksätet (längden)
Citera
2018-04-07, 11:04
  #7
Medlem
DoungAs avatar
Ägt både Passat och Superb(i form av tjänstebil).
Skulle välja Superben alla dagar i veckan.

Anledningen: Mer utrustning, samma kvalité och lägre omkostnader till ett lägre pris. (Ja jag vet du sa de kosta samma, men slår man ut en Superb och Passat så kostar Superben mindre om man jämför utrustning).
Superben står sig också ganska bra i värde.
Den har mer plats, även om det inte är kritiskt så kan det vara avgörande när bilen ska säljas.

Provkört båda nyaste modellerna av dem nyligen och står fortfarande fast vid Superben. Ingen skilnnad på ljudnivå som många säger. Isåfall marginellt.

Jag kommer dock välja en Kodiaq nu nästa gång för det kan vara kul att prova något annat.
Citera
2018-04-07, 20:06
  #8
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Har ägt båda.
Passaten får mindre fäste på snö.
Annars är det bara utseende som är olika typ.
Kanske lite hårdare säten i Skodan

Och så självklart är Skodan större i baksätet (längden)

Provkörde båda idag och håller helt med dig om säte och baksäte. Tack för input.
Citera
2018-04-07, 20:07
  #9
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Ägt både Passat och Superb(i form av tjänstebil).
Skulle välja Superben alla dagar i veckan.

Anledningen: Mer utrustning, samma kvalité och lägre omkostnader till ett lägre pris. (Ja jag vet du sa de kosta samma, men slår man ut en Superb och Passat så kostar Superben mindre om man jämför utrustning).
Superben står sig också ganska bra i värde.
Den har mer plats, även om det inte är kritiskt så kan det vara avgörande när bilen ska säljas.

Provkört båda nyaste modellerna av dem nyligen och står fortfarande fast vid Superben. Ingen skilnnad på ljudnivå som många säger. Isåfall marginellt.

Jag kommer dock välja en Kodiaq nu nästa gång för det kan vara kul att prova något annat.

Är också väldigt sugen på Kodiaq men med 2 bilar blir den lite dyrt med helt ny bil.

Efter att ha prokört i dag håller med med dig om dina intryck. Och lutar nog mest åt superb:en nu.
Tack för input.
Citera
2018-04-07, 22:41
  #10
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Ägt både Passat och Superb(i form av tjänstebil).
Skulle välja Superben alla dagar i veckan.

Anledningen: Mer utrustning, samma kvalité och lägre omkostnader till ett lägre pris. (Ja jag vet du sa de kosta samma, men slår man ut en Superb och Passat så kostar Superben mindre om man jämför utrustning).
Superben står sig också ganska bra i värde.
Den har mer plats, även om det inte är kritiskt så kan det vara avgörande när bilen ska säljas.

Provkört båda nyaste modellerna av dem nyligen och står fortfarande fast vid Superben. Ingen skilnnad på ljudnivå som många säger. Isåfall marginellt.

Jag kommer dock välja en Kodiaq nu nästa gång för det kan vara kul att prova något annat.

Valde kodiaq jag med, kommer inom nån v till mig vänta i 3 månader.
Fick den billigare än Passaten så det var bara att slå till. (kampanj + rabatt genom jobbet)
Stora motorn 4*4 automat 7 sits och mycket utrustning.
Citera
2018-04-08, 04:14
  #11
Medlem
IceEyess avatar
Personligen hade jag valt något annat än VAG.

Prioriterar du bilens egenskaper så är VW ett bra val, men prioriterar du driftsäkerhet så är japanskt (Toyota, Honda, Mazda och Subaru) avsevärt bättre alternativ.
Citera
2018-07-06, 09:00
  #12
Medlem
Superb om det enbart står mot passat. Utrymmena är svårslagna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback