Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 21:31
  #1
Medlem
jag åker inom kort iväg på ett utbytesår till usa för att gå i high school men vet inte riktigt vad jag ska packa? Är det nödvändigt att trycka ner vinterjackan som tar så mycket plats i resväskan eller lika bra att köpa ny när man är där?
Citera
2018-04-06, 21:55
  #2
Medlem
KlassadSomRacists avatar
vilken delstat?
Citera
2018-04-06, 22:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlassadSomRacist
vilken delstat?

Aroziona (sorry om det är felstavat haha)
Citera
2018-04-06, 22:58
  #4
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.Smurf
Aroziona (sorry om det är felstavat haha)
Arizona Nu har jag varken varit i Arizona eller utbytesstudent, men tror du kan skippa vinterjackan

http://www.mittresvader.se/l/usa/vad...tur-klimat.php Där kan du se snittemperaturen året runt

Skulle du behöva köpa en tjockare jacka så är kläder generellt sett mycket billigare i USA
__________________
Senast redigerad av regndroppen 2018-04-06 kl. 23:01.
Citera
2018-04-06, 23:41
  #5
Medlem
Här är bilder från Arizona i somras. Jag skulle inte tycka att en tjock vinterjacka var högsta prioritet, nej.
http://metro.co.uk/2017/06/26/its-so...-away-6735938/
Citera
2018-04-07, 00:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THS
Här är bilder från Arizona i somras. Jag skulle inte tycka att en tjock vinterjacka var högsta prioritet, nej.
http://metro.co.uk/2017/06/26/its-so...-away-6735938/

Haha nej verkar inte se ut som det
Citera
2018-04-07, 04:34
  #7
Medlem
Ta inte med för mycket kläder, bara så att det räcker den första tiden. Kläder är som sagt billigare i USA. Kolla av med din värdfamilj om skolan har en dresscode, inte helt ovanligt. Oftast gäller att man inte får ha för kort kjol/shorts, för genomskinligt, för urringat och bh-banden får inte synas. Lite mer konservativt alltså.
Allt enligt mitt barnbarn som kom hem i våras från ett år där.
Citera
2018-04-08, 04:02
  #8
Medlem
Bravess avatar
Ingen idé att slösa med platsen i resväskan genom att asa med sig en tjock jacka gjord för svensk vinter. Däremot kommer du garanterat att vilja skaffa dig en lite tjockare jacka när du väl är på plats. På sommaren kommer du inte att hitta en enda tjockjacka i butikerna, men när hösten kommer kan du införskaffa en. Eller beställa från Amazon.

Jag bor i södra CA, bara några få timmar från AZ. AZ är generellt något varmare än SoCal, i synnerhet på sommaren, men de flesta turister verkar samtidigt tro att det alltid är skitvarmt här vilket är helt fel. Vi har ökenklimat här vilket innebär varma dagar och svala nätter på sommaren, och svala dagar och kalla nätter på vintern. Du kommer att vilja ha en någorlunda tjock (läs inte en jacka för Antarktis men ändå relativt tjock) jacka de kalla vinter kvällarna/nätterna om du vistas utomhus då. Tänk även på att husen är dåligt isolerade här, i synnerhet i de äldre husen blir det väldigt kallt inomhus vinternätter. Jag vet inte hur många tjockiströjor och tjockisbyxor jag har av just den anledningen.

Men som sagt, slösa inte med platsen i väskan, köp när du är på plats, vid behov. Du kommer att sakna svenska ätbara grejer mer än du kommer att sakna kläderna, så packa mer sådant istället.
Citera
2018-06-21, 20:37
  #9
Medlem
ArizonaSwedes avatar
Beror på vart i Arizona du ska bo. Blir det uppe i norr, exempelvis i Flagstaff, så kan det vara bra att ha en vinterjacka då det under vintern där blir både minusgrader och snöar en hel del. Onödigt dock att släpa med sig en från Sverige. Köp på plats, det är billigare här.

Blir det i Phoenix där jag bor så kan du räkna med en årsmedeltemperatur på 30°C och solsken +85% av tiden så här behövs ingen jacka alls. Jag har bott här i snart 10 år och har på mig t-shirt och shorts året runt. I dag blir det t.ex. 43°C i skuggan.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2932100

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback