Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-04-10, 02:44
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har såklart länkar till seriösa stöd enligt den vetenskapliga metoden för det du påstår....? Om inte så är det bara anekdotiskt flummeri utan minsta seriösa stöd, vilket passar bättre i fablernas värld än den upplysta värld vi lever i

Det var den längre versionen, den korta är att allt du skrev var trams...

Tekniken har länge varit mycket bättre än de mänskliga sinnena på de flesta punkter. Så kan vi se andar och spöken (om de verkligen existerade alltså...) så kan kameror med lätthet registrera samma sak. Och samma med ljud, kan vi höra dem så kan mikrofoner höra dem också.
Du förväxlar en upplyst värld med slentrian baserad stolthet och otillräcklig kunskap som tar sitt mänskliga uttryck i personer som du, nej vetenskapen är idag inte tillräckligt upplyst för att tackla existentiella frågor vilket kategorin: ''Spöken'' ingår i, kanske om några århundraden av utveckling om vi går åt rätt håll.

Läs åtminstone det jag skriver, våra sinnen kan inte uppfatta ''spöken'', i och med att du inte förstår något om ämnet tar du dig friheten att likställa ''andar med ''spöken'', det är två helt olika saker. Ett ''spöke'' kan materialisera sig och ta form, som skrivet, materialiserat kan både mänskliga sinnesorgan och teknik uppfatta detta. Ande har ingen form eller atomer och kan inte uppfattas, vad ande är för något tänker jag inte ens bemöda mig att förklara för folk som bara vill hävda sig.
Citera
2018-04-10, 22:50
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Du förväxlar en upplyst värld med slentrian baserad stolthet och otillräcklig kunskap som tar sitt mänskliga uttryck i personer som du, nej vetenskapen är idag inte tillräckligt upplyst för att tackla existentiella frågor vilket kategorin: ''Spöken'' ingår i, kanske om några århundraden av utveckling om vi går åt rätt håll.

Läs åtminstone det jag skriver, våra sinnen kan inte uppfatta ''spöken'', i och med att du inte förstår något om ämnet tar du dig friheten att likställa ''andar med ''spöken'', det är två helt olika saker. Ett ''spöke'' kan materialisera sig och ta form, som skrivet, materialiserat kan både mänskliga sinnesorgan och teknik uppfatta detta. Ande har ingen form eller atomer och kan inte uppfattas, vad ande är för något tänker jag inte ens bemöda mig att förklara för folk som bara vill hävda sig.

Problemet här är att vi kan visst deketera ALLT som partiklar. Inget kan absolut vara utan partikel. Tänk dig något litet synligt aura består faktiskt av partiklar.
Citera
2018-04-11, 06:33
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonexistence
Problemet här är att vi kan visst deketera ALLT som partiklar. Inget kan absolut vara utan partikel. Tänk dig något litet synligt aura består faktiskt av partiklar.
Du tror kanske att vi idag kan påvisa närvaron av alla ''existensens'' beståndsdelar, inget utrymme för eventuella framtida upptäckter utan tror vi kan ''detektera'' allting som finns redan nu? I så fall är din lojalitet gentemot partikelfysiken anmärkningsvärd men dessvärre naiv.

Annars ser jag inget problem(för dig) med mitt påstående.

Det är dock icke korrekt att allting består av partiklar, beståndsdelarna är bara en emanation sprungen av det som orsakar beståndsdelarna vilket våra biologiska sinnen liksom mest sofistikerade teknik inte kan upptäcka, med sådana begränsade verktyg, det verktyg som krävs för detta ändamål är något vetenskapen idag bara börjat studera ytligt och vet väldigt lite om(sammanfattat : ''medvetandet''). När vetenskapen börjar studera medvetandet - inte som ett yttre fenomen, eller epifenomen av en ''geleklump'', utan som grund för forskningen i sig kommer man göra större landvinningar på 10 år än senaste 400 åren av vetenskapens historia.
__________________
Senast redigerad av Paradigmskifte 2018-04-11 kl. 06:50.
Citera
2018-04-17, 12:47
  #52
Medlem
Nej det går nog inte. Men man kan spela in det med ljudfunktion.. som sen ingen förutom du kommer tro på.
Citera
2018-08-26, 03:23
  #53
Medlem
9rxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Löv som virvlar är lätta att förklara med fysikens lagar. Föremål som kastas runt i ett tomt hus är svårare att bortförklara.

Ja.. Frågan skulle ju då vara hur det kan finnas föremål i huset om det är tomt.. Läskigt.. Du kanske borde ta en tripp ner i helvetet för en förklaring? Eller så kan du ju alltid ta en runda med bilen och fråga ? Din skyddsängel alltså. Eller så kan du ju fråga personen som anser dig som en skyddsängel? Om personen i fråga inte har tagit livet av sig än det vill säga.
Du kanske borde tuta lite på personen för att påskynda processen?
Citera
2018-08-26, 22:26
  #54
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Hej

Ursäkta om forumvalet är lite konstigt, men det handlar om hur kameror fungerar och tyckte det passade bäst här eftersom Övernaturligaforumet inte är fysiker.

Tänkte om det är möjligt att fånga tex spöken på kameror?
Finns ju olika former av ljuskänsliga kameror. Skulle behöva en kamera om passar för spöken och dylikt, vad skulle hypotetiskt vara mitt alternativ med tanke på fysik och sånt?

Som sagt, ursäkta forumval. Men det är en splittrad fråga. Tack.

Omöjligt att svara på eftersom ingen vet om det ens finns spöken, och även om det gör det vad dom består av.

Låt mig ta två exempel:
Om spöken består av någon slags materia borde de gå att fotografera eftersom materian skulle kunna reflektera ljus av olika våglängder. Sen gäller det bara att lista ut vilka våglängder som är relevanta och välja kamera därefter.
Om spöken däremot manifesterar sig direkt i någons medvetande skulle det ju inte gå att fotografera oavsett eftersom de endast finns i någons medvetande.

Det sagt så finns det ju gott om folk som påstås ha lyckats med konststycket att fotografera spöken och då handlar det ju i slutänden om deras trovärdighet.
Personligen är jag skeptisk, och tror att det oftast handlar om reflektioner, damm, skuggor i konstiga vinklar och liknande. Det finns dock ett fåtal exempel på svårtförklarliga bilder och filmer, men om det innebär spöken eller andra svårförklarliga naturliga fenomen är det ingen som vet.
Citera
2018-09-02, 17:03
  #55
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Tro det eller ej men det finns det blev analoga oförklarliga bilder än digitala, trots att vi tar fler bilder idag än någonsin förr. Förklaringen till varför är bayer filter uv och ir filter (eller hot filter). Analog film tog upp en större del av det elektromagnetiska spektrumet än vad digitala kameror gör, speciellt de vi har i mobiltelefoner.

En digital astrofotokamera som är känslig för hela det synliga spektrumet samt både ultraviolett och infrarött har betydligt större chans att fånga någonting oförklarligt på bild.
Speciellt om den saknar bayerfilter och därmed är svartvit.

När de används som det är tänkt tar man en serie exponeringar med färgfilter och kombinerar rött grönt gult blått lila och infrarött för att få en bild med mycket högt eller utökat färgdjupt.

Skapelsens pelare är osynliga för blotta ögat t.ex

https://photographingspace.com/ap-color/
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-09-02 kl. 17:40.
Citera
2020-08-08, 22:30
  #56
Medlem
TwoThousands avatar
Nej, det är helt omöjligt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback