Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-06, 19:14
  #1
Medlem
Hej

Ursäkta om forumvalet är lite konstigt, men det handlar om hur kameror fungerar och tyckte det passade bäst här eftersom Övernaturligaforumet inte är fysiker.

Tänkte om det är möjligt att fånga tex spöken på kameror?
Finns ju olika former av ljuskänsliga kameror. Skulle behöva en kamera om passar för spöken och dylikt, vad skulle hypotetiskt vara mitt alternativ med tanke på fysik och sånt?

Som sagt, ursäkta forumval. Men det är en splittrad fråga. Tack.
Citera
2018-04-06, 19:18
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Allt som en människa kan se med sina ögon finns det också kameror som klarar att fotografera och mer därtill. Trots det finns det nog ingen kamera som kan fånga det du vill på bild då det förmodligen inte finns några spöken.
Citera
2018-04-06, 19:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Allt som en människa kan se med sina ögon finns det också kameror som klarar att fotografera och mer därtill. Trots det finns det nog ingen kamera som kan fånga det du vill på bild då det förmodligen inte finns några spöken.

tänkte kameror kan se infrarött o sånt? Spöken brukar man säga är plasma. Är detta någonting man kan se med kamera? Jag vill veta det man inte kan se med nakna ögat.
Citera
2018-04-06, 19:24
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Hej

Ursäkta om forumvalet är lite konstigt, men det handlar om hur kameror fungerar och tyckte det passade bäst här eftersom Övernaturligaforumet inte är fysiker.

Tänkte om det är möjligt att fånga tex spöken på kameror?
Finns ju olika former av ljuskänsliga kameror. Skulle behöva en kamera om passar för spöken och dylikt, vad skulle hypotetiskt vara mitt alternativ med tanke på fysik och sånt?

Som sagt, ursäkta forumval. Men det är en splittrad fråga. Tack.

Är du ute efter köpråd om en kamera skulle du postat här:

(FB) Foto: produkter och köpråd
Citera
2018-04-06, 19:24
  #5
Medlem
Det går att bygga mätinstrument för i stort sett vilken våglängd som helst. Så OM spöken finns OCH de utstrålar elektromagnetisk strålning så är det möjligt att bygga en kamera som kan se dem.
Citera
2018-04-06, 19:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Är du ute efter köpråd om en kamera skulle du postat här:

(FB) Foto: produkter och köpråd


det är inte köpråd jag söker. Utan vill veta hur det skulle fungera bara.
Citera
2018-04-06, 19:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det går att bygga mätinstrument för i stort sett vilken våglängd som helst. Så OM spöken finns OCH de utstrålar elektromagnetisk strålning så är det möjligt att bygga en kamera som kan se dem.

Finns det någonting man kan utgå ifrån? Tex någon våglängd som skulle vara mer sannolik än de andra? ÖVernaturligt är ju naturligt vi inte förstått tänker jag.
Citera
2018-04-06, 19:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Finns det någonting man kan utgå ifrån? Tex någon våglängd som skulle vara mer sannolik än de andra? ÖVernaturligt är ju naturligt vi inte förstått tänker jag.
Det är i princip helt omöjligt att säga något om. Du frågar om vilka våglängder ett objekt sänder ut, men du har inte på något sätt sagt något om egenskaperna hos detta objekt, annat än att det är ett "spöke", vilket inte säger ett dyft rent vetenskapligt.
Citera
2018-04-06, 19:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det är i princip helt omöjligt att säga något om. Du frågar om vilka våglängder ett objekt sänder ut, men du har inte på något sätt sagt något om egenskaperna hos detta objekt, annat än att det är ett "spöke", vilket inte säger ett dyft rent vetenskapligt.

ok, om jag försöker enkla spåret. Kan man fysiskt fånga osynliga saker om det är logiskt?
Citera
2018-04-06, 19:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Kan man fysiskt fånga osynliga saker om det är logiskt?
Den där meningen betyder ingenting.
Citera
2018-04-06, 19:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Den där meningen betyder ingenting.

förklara?? jag kan inte sånt här...
Citera
2018-04-06, 19:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
förklara?? jag kan inte sånt här...
Jag vet inte vad jag ska förklara. Din fråga "makes no sense" så att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback