Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-12, 14:52
  #13
Medlem
Finansbranschen är trög och tråkig. Men rent tekniskt sätt så är tjänstepensionen inte dina pengar. Det är arbetsgivarens pengar.

Tjänstepensionen som finns idag är en försäkring som arbetsgivaren tecknar för om du som arbetstagare skulle leva för länge (dvs så denne måste betala pension till dig om du inte dör innan pensionen). Lite roligt i sig men det är delvis en förklaring till kaoset som är tjänstepension.
Citera
2018-04-13, 22:19
  #14
Medlem
Tänk dig för innan du gör den här flytten.

Du skrev att du försöker flytta en traditionell försäkring (en försäkring som kan ha nån form av garantiränta eller i vart fall en "insättningsgaranti" som ger dig någon form av skydd för kapitalet) till en fondförsäkring som inte har några som helst garantier.

Var noga med att kontrollera vilka villkoren är på den försäkring du är beredd att ta bort, så du förstår konsekvenserna av det hela. Är försäkringen gammal har den sannolikt väldigt förmånlig garantiränta tex, det måste du ta hänsyn till när du ser på avgifterna.

Om du ska flytta till en fondförsäkring så ska du enbart flytta till avgiftsfria sådana. Du får ju inga som helst garantier i en fondförsäkring, varför ska du betala ett enda korvöre för en fondförsäkring?
Danica tar ut kapitalavgift (kallat "försäkringsavgift") som procent på kapitalet i en del av sina avtal. Har du tänkt teckna ett av de avtalen så bör du tänka om, och istället placera pengarna hos nordnet eller avanza som inte tar ut nån kapitalavgift.
Citera
2018-04-13, 22:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Finansbranschen är trög och tråkig. Men rent tekniskt sätt så är tjänstepensionen inte dina pengar. Det är arbetsgivarens pengar.

Tjänstepensionen som finns idag är en försäkring som arbetsgivaren tecknar för om du som arbetstagare skulle leva för länge (dvs så denne måste betala pension till dig om du inte dör innan pensionen). Lite roligt i sig men det är delvis en förklaring till kaoset som är tjänstepension.
Tjänstepension är den försäkrades tillgång, inte företagets. Försäkringen ägs av arbetsgivaren, men arbetsgivaren kan aldrig komma åt kapitalet, för kapitalet är endast den försäkrades.

Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Tänk dig för innan du gör den här flytten.

Du skrev att du försöker flytta en traditionell försäkring (en försäkring som kan ha nån form av garantiränta eller i vart fall en "insättningsgaranti" som ger dig någon form av skydd för kapitalet) till en fondförsäkring som inte har några som helst garantier.

Var noga med att kontrollera vilka villkoren är på den försäkring du är beredd att ta bort, så du förstår konsekvenserna av det hela. Är försäkringen gammal har den sannolikt väldigt förmånlig garantiränta tex, det måste du ta hänsyn till när du ser på avgifterna.

Om du ska flytta till en fondförsäkring så ska du enbart flytta till avgiftsfria sådana. Du får ju inga som helst garantier i en fondförsäkring, varför ska du betala ett enda korvöre för en fondförsäkring?
Danica tar ut kapitalavgift (kallat "försäkringsavgift") som procent på kapitalet i en del av sina avtal. Har du tänkt teckna ett av de avtalen så bör du tänka om, och istället placera pengarna hos nordnet eller avanza som inte tar ut nån kapitalavgift.
Jag tror du får läsa på lite bättre här. Vi pratar om kollektivavtalad tjänstepension, som generellt håller mycket låga avgifter. Nu sa nog TS inte vilket avtal det gäller, förutom att SPV är valcentralen. Detta tyder på statlig anställning. Kikar vi exempelvis på PA16 så har Danica varken fast eller rörlig avgift för försäkringen.

Avanza eller Nordnet som du pratar om finns inte ens med i upphandlingen och är därmed inte valbara.

Du öppnade helt enkelt din mun för snabbt.

För övrigt, om jag inte minns helt galet, har KPA trad 80% i garanti på insättningar och 1% i garantiavkastning på den garanterade summan. Vad den "riktiga" avkastningen är, alltså på hela summan, vet jag inte. Alltså villkor helt i linje med vad exempelvis Folksam och Skandia erbjuder i sin trad. AMF har väl inte ens en garanti innan 10 år före pension, vilket är då kapitalet börjar garanteras upp.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2018-04-13 kl. 22:44.
Citera
2018-05-14, 15:30
  #16
Medlem
AquaRegias avatar
Jag fick formuläret på posten, och det var såklart exakt samma som finns att hitta på hemsidan... Hur som helst så fyllde jag i det och skickade det med snigelpost i det returbrev jag fick. Sedan en vecka eller två tillbaka så har det dykt upp en ny tjänstepension när jag är inloggad på "Mina sidor" på Danica, värdet är dock 0 och den har statusen "Försäkringen är registrerad och inväntar första insättning". Jag följer det hela med spänning!
Citera
2018-05-31, 16:38
  #17
Medlem
AquaRegias avatar
Idag fick jag brev från KPA!

Citat:
Hej!

Vi har tagit emot din flyttbegäran [...]

Vi tillåter flytten [...] Flyttavgiften är för närvarande 700 kronor [...]

Uppskattat antal dagar för att genomföra flytten [...]: 90 dagar

Den som väntar på något gott...
Citera
2018-07-09, 13:52
  #18
Medlem
AquaRegias avatar
För någon dag sedan kom ytterligare ett brev från KPA där det stod att flytten var slutförd, och idag kan jag se pengarna när jag loggar in på Danica. Så det tog ungefär 3 månader från första försöket, vilket på det stora hela såhär i efterhand inte känns som alltför illa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback