Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-06, 17:57
  #1
Medlem
AquaRegias avatar
Jag har den senaste tiden försökt konsolidera mina tjänstepensioner (de är inte så många som tur är), och blev först förvånad över hur smidigt det var. Både min nuvarande och min förra tjänstepension är statliga och kollektivavtalade tjänstepensioner, och jag kan därför logga in på "Mina sidor" på spv.se och se allting snyggt och prydligt. På samma sida kan jag med några få knapptryck ändra min nuvarande lösning, samt väldigt enkelt flytta mina pengar:

Citat:
För att du ska kunna flytta pengarna behöver du först veta var du har dina pengar. När du beställer en sammanställning får du information om vilka försäkringsgivare du har dina pengar hos och vilka pengar du kan flytta. Vi meddelar dig när sammanställningen är färdig. Det kan ta upp till 9 dagar.

Det låter ju alldeles fantastiskt tänkte jag, tills jag såg följande tillägg:

Citat:
Vi kontaktar de försäkringsgivare som är anslutna till tjänstepensionsavtalet PA 16 för att se om du har pengar hos dem. De försäkringsgivare vi kontaktar är:

Alecta
AMF
Kåpan Pensioner
Danica
Handelsbanken
Länsförsäkringar
SEB
Swedbank

Tänk på att du även kan ha pengar hos försäkringsgivare som inte längre är anslutna till avtalet. De pengarna visas inte i sammanställningen. De försäkringsgivare vi inte kontaktar är:

Arkitekternas pensionskassa
Avanza
Folksam
KPA
Nordea
Skandia
SPP

Då det är hos KPA jag har mina tidigare pengar så kunde jag därför inte använda mig utav detta smidiga verktyg, attans!

Men än var det inte kört! Jag kontaktade KPA direkt istället, och frågade om det var möjligt att flytta mina pengar därifrån, och fick som svar:

Citat:
Du kan flytta PA03 ifrån KPA Pension men inte till.

Så om vill flytta den ifrån oss så är det mottagande bolag som sköter administrationen.

"Hurra!", tänkte jag. Jag kontaktade då Danica (där jag har min nuvarande tjänstepension) och frågade hur det hela skulle gå till. De svarade då:

Citat:
Det går också genom SPV, du får kontakta dom för hur du går tillväga.

Jaha, då kontaktade jag SPV istället. Jag förklarade läget och fick som svar:

Citat:
Du ska logga in på vår hemsida och titta på länken : https://www.spv.se/privatperson/stat...nssidor/start/ och där kan du trycka på länken flyta dina pengar. Där kan du läsa om hur ska du göra.

"Idiot!", tänkte jag stilla, det där har jag ju redan försökt med. Jag förklarade snällt och vänligt att den möjligheten inte finns, och fick istället följande svar:

Citat:
Flytt från försäkringsgivare som inte är anslutna till PA 16 hanteras inte i e-tjänsten. Flytten behöver därför hanteras manuellt av de försäkringsbolag du vill flytta mellan. Respektive försäkringsbolag avgör om flytt av kapital tillåts eller ej.

Sedan kan ditt nya val av försäkringsgivare hjälpa dig med flytten. Behöver alltså hänvisa dig till Danica i detta fall.

Fantastiskt. Jag kontaktade Danica igen och bifogade meddelandet ovan, och då kom följande häftiga svar:

Citat:
Vi har inte rådgivare på plats här som kan hjäpa dig med flytten till oss, utan de sitter ute på Danske Bank-kontoren. Det går även bra att använda sig av en försäkringsförmedlare, exempelvis Max Matthiessen eller Söderberg & Partners.

Suck, hur svårt ska det vara? Varför behövs ens en rådgivare? Jag vill inte ha några råd, jag vill bara flytta mina pengar. Efter en snabb googling så verkar det dessutom som om att Max Matthiessen och Söderberg & Partners är så nära lagligt bedrägeri man kan komma.

Jag hade hört talas om att det här inte alltid är helt friktionsfritt, men jag trodde snarare att det handlade om höga flyttavgifter, eller att pensionsbolagen man vill flytta ifrån skulle vägra släppa pengarna eller vara allmänt långsamma. Det här är ju bara löjligt.
Citera
2018-04-06, 20:55
  #2
Medlem
sucuks avatar
Din egen signatur som avslutar ditt långa inlägg besvarar egentligen hela frågeställningen
Citera
2018-04-06, 21:22
  #3
Moderator
RostigHinks avatar
Även om du lyckas flytta försäkringen från KPA till Danica slutar det med att du har 2 försäkringar hos Danica. De slås inte ihop.

Själv har jag 6 st tjänstepensionsförsäkringar varav 4 hos samma aktör. Jag vill inte flytta de 4 då fondutbudet är mycket bättre där och inte kan jag flytta de 2 andra dit då den aktören inte är valbar idag.
Citera
2018-04-06, 23:08
  #4
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Även om du lyckas flytta försäkringen från KPA till Danica slutar det med att du har 2 försäkringar hos Danica. De slås inte ihop.

Det hade ändå känts helt okej. Den största anledningen till att jag vill flytta till (en fondförsäkring hos) Danica är för att pengarna just nu ligger i traditionell förvaltning hos KPA. Det är inga jättesummor idag, men med närmare 40 års ränta-på-ränta så är det inte osannolikt att det handlar om ett par hundra tusen i skillnad vid pension.
Citera
2018-04-07, 00:50
  #5
Medlem
Kan maila dig ansökan och begäran om flytt på måndag så får du fylla i dem själv, på eget bevåg. Kan dock inte lova att det ens kommer fungera då jag inte kommer sätta min mäklarkod på blanketterna.

Tillhandahålla tomma blanketter kan jag göra, det är ju inte rådgivning som då skall dokumenteras höger, vänster, upp och ned samt gärna två gånger.

Personligen förstår jag dock inte vad som lockar med just danicas fondutbud, är rätt mediokert.

Edit: flyttas de med blanketter och båda har identisk struktur så blir dem till en enda försäkring.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2018-04-07 kl. 00:58.
Citera
2018-04-07, 00:54
  #6
Medlem
Förresten, skall du skylla på någon så är det SPV. Att en valcentral inte administrerar flytt från bolag som inte längre är upphandlade är så jävla korkat att det knappt finns ord. Så är det inte hos andra valcentraler.
Citera
2018-04-11, 18:00
  #7
Medlem
AquaRegias avatar
Här kommer den spännande fortsättningen...

Jag hittade en annan mailadress hos Danica som gick till deras flyttservice istället för kundservice och kontaktade dem istället, jag berättade om mina tidigare äventyr och fick då som svar:

Citat:
Tråkigt att vi inte har hjälpt dig på rätt sätt men jag hoppas nu kunna hjälpa dig en bit på vägen.

För att ni ska kunna flytta försäkringen till oss behöver ni få hjälp av en rådgivare, men det är inga konstigheter.

Får jag be om ett telefonnummer till dig, så ska jag be en rådgivare kontakta dig.

Jag svarade med mitt telefonnummer, och fick då:

Citat:
Toppen tack för ditt snabba svar.

En rådgivare bör kontakta dig inom kort.

(Om inte kan du höra av dig igen till denna mailadressen.)

Är osäker på om dom ringer från hemligt nummer eller ev ett 0752-nummer.



Hoppas allt går bra nu!

Ha en fortsatt trevlig dag,

Dagen efter(! Nice!) så blev jag uppringd utav en tjej från Danske Bank, hon var jättesnäll och trevlig, men jobbade dessvärre inte med just pension(?) så hon hade lite svårt att hjälpa till. Jag fick i alla fall förklara vad det är jag vill åstadkomma, vad jag har försökt med, vilka jag pratat med och varför det inte verkar fungera, och hon sa att hon skulle kolla upp allting. Hon sa också att det här problemet aldrig riktigt har dykt upp förut, de brukar bara kunna hänvisa sina kunder till www.valcentralen.se så kan de själva logga in där och flytta vad de vill. När jag loggar in där får jag dock bara upp "Du hittades ej i Valcentralen", aja...

Dagen efter det så blev jag uppringd utav någon annan från Danske Bank. Där fick jag förklara hela händelseförloppet igen, och även han tyckte att det var märkligt att det inte gick att orkestrera det hela från spv:s sida, och det skulle han titta vidare på. Samtalet resulterade i alla fall i att han skickar en blankett till mig tillsammans med en returbrev som jag får fylla i och skicka tillbaka. Han var osäker på ifall det kommer att fungera, men det återstår väl att se...
Citera
2018-04-11, 23:28
  #8
Medlem
Måste säga att jag blev mycket förvånad när jag inte ens fick ett svar från dig. Jag erbjöd mig att maila det du behöver och därmed lösa det problem du jobbat så hårt med. Jag kanske är för naiv men jag trodde att du skulle vara tacksam för att jag erbjöd att ta tid från arbete för att logga in på Danicas blankettregister och jaga rätt på korrekta blanketter. Ack så fel.

Tösen på Danske Bank verkar för övrigt vara en typisk IQ-befriad bank”rådgivare” som egentligen inte kan eller vet någonting. Valcentralen.se agerar valcentral för kommunalt anställda (vissa kommuner) samt kollektivavtal för bank- och försäkringsbolagsanställda.

Nu kanske det löser sig för dig i alla fall, men blev minst sagt lite förvånad att du totalt ignorerade hjälp som erbjöds när du uppenbarligen upplevde svårigheter.

Lite får du nog faktiskt skämmas för det.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2018-04-11 kl. 23:31.
Citera
2018-04-12, 07:40
  #9
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Måste säga att jag blev mycket förvånad när jag inte ens fick ett svar från dig. Jag erbjöd mig att maila det du behöver och därmed lösa det problem du jobbat så hårt med. Jag kanske är för naiv men jag trodde att du skulle vara tacksam för att jag erbjöd att ta tid från arbete för att logga in på Danicas blankettregister och jaga rätt på korrekta blanketter. Ack så fel.

Tösen på Danske Bank verkar för övrigt vara en typisk IQ-befriad bank”rådgivare” som egentligen inte kan eller vet någonting. Valcentralen.se agerar valcentral för kommunalt anställda (vissa kommuner) samt kollektivavtal för bank- och försäkringsbolagsanställda.

Nu kanske det löser sig för dig i alla fall, men blev minst sagt lite förvånad att du totalt ignorerade hjälp som erbjöds när du uppenbarligen upplevde svårigheter.

Lite får du nog faktiskt skämmas för det.

Du får ursäkta, men jag blir självfallet skeptisk när en främling på internet erbjuder sig att skicka blanketter man kan fylla i. Men jag uppskattar verkligen din hjälp, och du får gärna skicka den via https://sprend.com/ eller liknande. Tack!
Citera
2018-04-12, 07:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Du får ursäkta, men jag blir självfallet skeptisk när en främling på internet erbjuder sig att skicka blanketter man kan fylla i. Men jag uppskattar verkligen din hjälp, och du får gärna skicka den via https://sprend.com/ eller liknande. Tack!
Jag förstår, men ändå inte. Om det gäller en blankett som måste skrivas ut och postas, av dig själv, till ett stort svenskt försäkringsbolag, vad kan då gå snett? Är det inte deras egna blankett ratar de ju den. Innehållet i sig är rätt tydligt och man ser ju omedelbart vad syftet är.

Du får helt enkelt testa den som ”rådgivaren” på danske bank skickade. Notera dock att det bör vara två dokument. Ett bör vara en enda sida och brukar heta begäran om flytt eller liknande, det är den som mottagande bolag skickar till avsändande bolag. Sen har du ett dokument som tecknar själva försäkringen, ofta på flera sidor. Här skriver du in saker såsom fondval, pensioneringsålder, utbetalningstid, förmånstagare osv.

Jag önskar dig lycka till.
Citera
2018-04-12, 11:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Förresten, skall du skylla på någon så är det SPV. Att en valcentral inte administrerar flytt från bolag som inte längre är upphandlade är så jävla korkat att det knappt finns ord. Så är det inte hos andra valcentraler.
Hanteringen av tjänstepensionen för den enskilde är en enda djungel.
Fullständigt bombat att man mer eller mindre måste anlita pensionsexperter
för att kunna byta förvaltare eller att slå ihop sina olika fondinnehav.
Citera
2018-04-12, 12:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Hanteringen av tjänstepensionen för den enskilde är en enda djungel.
Fullständigt bombat att man mer eller mindre måste anlita pensionsexperter
för att kunna byta förvaltare eller att slå ihop sina olika fondinnehav.
Egentligen handlar det bara om okunskap och lathet om jag ska vara helt ärlig. Det grundläggande kan man googla sig till, typ av försäkring man har ser man ju på årsbeskedet. Där ser man exempelvis KAP-KL för kommun & landsting, SAF-LO för arbetare, ITP för tjänsteman, PA03 eller PA16 för statligt osv. Sen googlar man på det och tar sig därifrån.

När man jagat rätt på lite info kan man ju bara göra som personen ovan har gjort och be om blanketter och göra flytten på egen risk.

Känner man att man inte kan göra bedömningen själv så är det en annan femma och då är man ju i behov av en tjänst.

Jag kan googla mig fram till hur jag lägger nytt golv eller byter kakel, men känner jag mig obekväm med att göra det själv går jag inte och gnäller över att hantverkare kostar pengar.

Sen är ju finansbranschen faktiskt bättre för konsumenten än byggbranschen. Du betalar ur egen ficka för hantverkare men i finansbranschen är det försäkringsbolagen som betalar provision. Avgift för försäkring eller fond är den samma om du går direkt till exempelvis Skandia eller genom en fristående rådgivare.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2018-04-12 kl. 12:57.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback