Citat:
Ursprungligen postat av
Idean
Menade 80.000! Skrev fel! Men poängen är ju att Frostenson för Alcala uppger en summa som ej stämmer överens med uppgifter från Akademien.
80.000 är det belopp handelsbolaget uppgett i sina bidragsansökningar (ju mindre bidrag, desto mer bidrag...):
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=135465
Vidare uppger man sig ha 11.000 medlemmar i sin stödförening (vars årsavgift är 2 x 250kr = 5,5 milj/år). - Antalet medlemmar bör vara grovt överskattat, alt. ett tryckfel:
https://web.archive.org/web/20171123...edlemskap.html
Att klubben under 2000-talet ansökte i egenskap av förening till Kulturrådet skulle kunna vara att myndigheten, fram till 2009, enligt praxis endast betalade verksamhetsbidrag till föreningar, och inte till arrangörer som drev sin verksamhet i bolagsform. - Klubben har styrts med dubbla organisationsstrukturer: Utåt sett har verksamheten styrts av ett bolag, men samtidigt har man även verkat som en förening. - Föreningen har inte varit registrerad hos Skatteverket eller Bolagsverket, och varken stadgar eller protokoll från årsstämmor är tillgängliga.
https://www.solidinfo.se/foretag/kultur-forum
https://www.solidinfo.se/foretag/for...olag/grunddata
SA har också varit med och finansierat en bok om verksamheten på Forum, där JCA själv skrivit förordet, och där det görs ett bokslut över åren 1989 till 2007 på kulturscenen.
Boken, ”Källarhändelser Forum Nutidsplats för kultur,” på 749 sidor, finansierades delvis med ett bidrag från SA på 50.000 kronor.
https://web.archive.org/web/20081227...rov_kallar.pdf
http://www.svb.se/nyheter/hon-vadrar-i-kallaren
Vissa av sexövergreppen JCA anklagats för påstås ha ägt rum i SA:s lägenhet i Paris. I utredningen framgår att JCA fått betalt av SA för att "vara behjälplig med att sköta våningen" mellan åren 2005 och 2017. Hur mycket han fått är mörkat. Även i SA:s våning i Stockholm ska övergrepp ha skett. – Vad sedan en lyxutrustad våning i Paris med stora speglar i sovrummet kan användas till (utöver rena sexövergrepp) kan man ju fundera på.
JCA har varit en stor tjänsteleverantör åt SA. Vad som ryms inom begreppet ”tjänsteleverantör” kan man också begrunda. Av allt att döma är det något som förväntas levereras – och då kanske inte bara tjänster.
SA med sina rikdomar, sin höge beskyddare, sin beramade ”sekretess”, sin beskyddarverksamhet, sin ”hederskultur” och sina djupt stötande bidrag från de svenska skattebetalarna, är ingenting annat än ett... ja, vad är SA egentligen när det kommer till kritan..?
SA har liknats vid en maffia; ett kriminellt nätverk. - Finns något som talar mot detta? - Och i förlängningen: Kan stor konst skapas av en rik och välmående maffia? - Eller som JCA skriver i sitt förord till Källarhändelser:
Citat:
Fältet skall vara fritt för den som vill tänka och associera, som vill finna samband.