Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 15:34
  #1
Medlem
Greenwhites avatar
Har märkt att det låter som att bakbromsarna ligger på lite grann när jag kör i skarpa kurvor med min vw polo. Det känns även som om det "hugger" lite grann i bilen om man t.ex rullar fram i långsam fart och bromsar lätt. Hade den inne på en verkstad häromdagen och bad dem kolla på bakbromsarna, de fick plocka ned bromsoken och smörja upp samt byta lite broms- slang/rör. Grejen är att det fortfarande låter likadant från bakbromsarna när jag kör i kurvor.

Någon som kanske vet vad det är som gör att det låter såhär i kurvorna?
Citera
2018-04-06, 15:41
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Skeva bromsskivor låter det som.
Citera
2018-04-06, 16:56
  #3
Medlem
Oberschinns avatar
Kan mycket väl vara något hjullager som håller på att ge upp. Just oljud vid sväng är ett typiskt tecken på det.
Citera
2018-04-06, 17:54
  #4
Medlem
Hade liknande problem. Över 90 knyck och svängde vänster så brummade det i höger bak. Visade sig att det var länkarmsbussningarna som var slut.
Citera
2018-04-06, 20:31
  #5
Medlem
yes håller med. Troligtvis ett hjullager
Citera
2018-04-06, 23:26
  #6
Medlem
Hissa upp bilen och ryck i hjulet så får du se var det glappar.
Citera
2018-04-11, 19:28
  #7
Medlem
Greenwhites avatar
snacka med mekanikern som pillat med bilen och han trodde det kunde vara den här rostkanten som bildas längst skivans yttre kant som skrapar emot bromsskölden eller liknande, men isf är det kanske som ni säger att lagren börjar bli dåliga, får ta en titt på de här!
Citera
2018-04-11, 22:10
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
snacka med mekanikern som pillat med bilen och han trodde det kunde vara den här rostkanten som bildas längst skivans yttre kant som skrapar emot bromsskölden eller liknande, men isf är det kanske som ni säger att lagren börjar bli dåliga, får ta en titt på de här!


Bromsskölden och skivan följs ju åt och kan väl inte nå varandra.
Lager eller länkarm.
Citera
2018-04-11, 22:13
  #9
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bromsskölden och skivan följs ju åt och kan väl inte nå varandra.
Lager eller länkarm.

Skölden och skivan följs inte åt.
Citera
2018-04-12, 07:07
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Skölden och skivan följs inte åt.

Du med mig skämta aprilo?

Du måste ha missuppfattat "följs åt". Skölden roterar ju inte med skivan men båda sitter ju på navet. Om hjullagret är så glappt att skivan tar i skölden när man svänger så är det ju ändå lagret det är fel på.
Citera
2018-04-12, 11:58
  #11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du med mig skämta aprilo?

Du måste ha missuppfattat "följs åt". Skölden roterar ju inte med skivan men båda sitter ju på navet. Om hjullagret är så glappt att skivan tar i skölden när man svänger så är det ju ändå lagret det är fel på.

Ja nu är jag med
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback