Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 15:20
  #1
Medlem
potatodolans avatar
Halloj

Håller på att bygga om en hoj hemma, som lite förstaprojekt att lära mig mer om dom.
Skulle vilja byta ut luftburken mot några koniska filter (mest för att det ser snyggare ut)
men nu är ju problemet hojen har vacuumförgasare och kommer antagligen inte att gilla att jag slänger på dessa filter då de vill ha motstånd i luftflödet om jag förstått det rätt.

Har läst på en del ställen att en del rekommenderar skumfilter för detta då.

Så då fick jag en fundering om det är möjligt att ta ett koniskt filter och "gömma" ett skumfilter i det, för att uppnå (åtminstone nära) önskat motstånd?
Citera
2018-04-06, 17:04
  #2
Medlem
WGASs avatar
Naturligtvis kan du ha koniska filter på en vacuumfugge. Antar att du menar sånna där 80-tals filter med ett veckat metallnät utanpå, typ K&N? Grejen är att luft och buller måste funka ihop, annars går den som en påse kuk. Släpper du in mera luft måste du släppa ut mera luft och helst byta till ett rör som är anpassat till filtret.
Citera
2018-04-06, 21:10
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Vakumförgasare kallas för vakumförgasare just för att de förlitar sig på - vakum. Ändrar du insugets vakum genom att plocka bort luftburken som normalt är lika stor som 4 gånger motorns kubik som pulsutjämnare - får du väldigt svårt att kompensera/justera de olika luft/bränslekretsarna.

För vissa MC-modeller finns det entusiaster som tillbringat lång tid i dynobänk och kommit fram till användbara justeringar/modifieringar. Hittar du ingen sådan info för din MC - kommer körbarheten blir som en påse nötter vid mer än ca 1/8 gaspådrag.
Citera
2018-04-07, 20:29
  #4
Medlem
potatodolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Vakumförgasare kallas för vakumförgasare just för att de förlitar sig på - vakum. Ändrar du insugets vakum genom att plocka bort luftburken som normalt är lika stor som 4 gånger motorns kubik som pulsutjämnare - får du väldigt svårt att kompensera/justera de olika luft/bränslekretsarna.

För vissa MC-modeller finns det entusiaster som tillbringat lång tid i dynobänk och kommit fram till användbara justeringar/modifieringar. Hittar du ingen sådan info för din MC - kommer körbarheten blir som en påse nötter vid mer än ca 1/8 gaspådrag.

Ok! Läste lite att jag eventuellt behöver göra en bestyckning av förgasaren, byta jets osv om den går illa.
Har ju kvar luftburken så kan köra med den om jag vill, men nu handlar det looks, så blir ju ett stort plus om jag kan slippa den
Citera
2018-04-07, 20:50
  #5
Avstängd
vad är det för motor det gäller ?
Citera
2018-04-10, 11:57
  #6
Medlem
Harbards avatar
Jag bytte från originalburk till skumfilter när jag hade vakumfögge, behövde bara gå upp lite i munstycke och sen var det inget mer med det. Nu vet jag inte vad du har för MC men borde funka, större motorer kräver ifs mer finlir.
När jag däremot bytte avgassystemet och större insug så fick jag helt plötsligt dålig gasrespons, blev jäkligt känslig mot temperaturskillnader och fukt..

Bytte tillslut till en Mikuni rundtrottlare och inga mer problem, mer än att det är jobbigt att köra i centrum pga den svarar dirrekt på gasen
Citera
2018-04-14, 22:36
  #7
Medlem
potatodolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
vad är det för motor det gäller ?

250 kubik Twin

Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Jag bytte från originalburk till skumfilter när jag hade vakumfögge, behövde bara gå upp lite i munstycke och sen var det inget mer med det. Nu vet jag inte vad du har för MC men borde funka, större motorer kräver ifs mer finlir.
När jag däremot bytte avgassystemet och större insug så fick jag helt plötsligt dålig gasrespons, blev jäkligt känslig mot temperaturskillnader och fukt..

Bytte tillslut till en Mikuni rundtrottlare och inga mer problem, mer än att det är jobbigt att köra i centrum pga den svarar dirrekt på gasen

Det är en suzuki gsx250 det handlar om, så ingen stor motor direkt, en vanlig twin egentligen.
Avgassystemet måste vi ändå byta då det gamla var riktigt dåligt skick så bra att tänka på om nu när vi gör ett custom.

Får kolla efter kit till förgasaren så att jag kan byta jets på den osv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback