Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 10:47
  #289
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Källa på det?

Jag utgår från att det inte var snittet för alla föräldrar till 2-åringar, utan för ett större åldersspann. Min lekmanna-gissning baserat på mina egna erfarenheter och vad jag sett från mitt eget barns dagis är att barn runt 2 års ålder är överrepresenterade i antalet orsakade vabb-dagar.

Sedan finns det säkert fler orsaker. Har barnet t.wx. ett yngre syskon som inte börjat dagis än, så finns det antagligen en föräldraledig förälder hemma, som alltså kan ta hand om barnet utan att vabba.

Det kan även finnas mor- och farföräldrar som kan ta hand om ett sjukt barn. Om dessa gått i pension så tas det inte heller ut några vabb-dagar.

Så att det tas ut ett genomsnitt på 7 vabb-dagar per barn och år säger kanske inte då mycket om just det här specifika fallet.

Det talades ju om "småbarn", så jag räknade med det värsta. Det är just för tvååringar som snittet ligger runt 7 dagar per barn och år. Redan när de är i fyraårsåldern har det krupit ned mot 5 dagar.

https://www.forsakringskassan.se/wps...=AJPERES&CVID=
__________________
Senast redigerad av Trixton 2018-05-26 kl. 10:50.
Citera
2018-05-26, 10:58
  #290
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Den förälder med ett barn som har 15 dagars sjukdom på några månader har enorma problem. Med sig själv. Troligtvis curlar man sönder barnet och föräldern har säkert andra mentala problem. 15 dagars frånvaro har jag inte lyckats åstadkomma med två barn på flera år.

Jag är arbetsgivare med hundratals anställda. Om man har sjuka barn så måste man förstås dela på bördan. Som arbetsgivare kan man vara oerhört förstående när anställda har riktiga problem. Har någon ordentliga problem så finns det inga gränser vad man tillåter. Samtidigt så blir man förbannad när vissa konstant vabbar.

Det är egentligen inget problem eftersom riktiga bra anställda aldrig vabbar mycket. De utnyttjar aldrig system. De som vabbar mycket får sparken. Så är verkligheten vilket TS inte verkar fatta. Troligtvis är TS en söndercurlad MP fitta.

Den som går till facken är för evigt brännmärkt. Det är bara WT som tar den vägen.

Du är en självgod, ohygienisk jävel. En som som lämnar infekterade barn på dagis så de smittar både andra barn och personal.
Förstör och orsakar elände för alla andra. En samhällsparasit.

Smittspridning på dagis kräver att man testar alla och stänger. Personalen som bär på streptokocker kan vara utan symptom, eller inte har råd att sjukskriva sig.
Ungarna däremot blir väldigt sjuka. Får antibiotika, tillbaka till dagis och smittas igen.
Citera
2018-05-26, 19:44
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det talades ju om "småbarn", så jag räknade med det värsta. Det är just för tvååringar som snittet ligger runt 7 dagar per barn och år. Redan när de är i fyraårsåldern har det krupit ned mot 5 dagar.

https://www.forsakringskassan.se/wps...=AJPERES&CVID=

Räknar man bara barn som någon förälder vabbat för ligger det på 12 dagar i genomsnitt. Så det verkar finnas en väldigt stor del barn som det inte vabbar för alls.

Vad beror det på tror du?
Citera
2018-05-27, 10:58
  #292
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Så det verkar finnas en väldigt stor del barn som det inte vabbar för alls.

Vad beror det på tror du?

Ja det är väl inte så konstigt? Det lär inte ha vabbats något när jag och mina två bröder växte upp, och så är det säkert för många. Morsan var hemmafru. Sådana finns väl även i dag, även om det kanske inte är så vanligt längre bland svenska mammor. T.ex somaliska åttabarnsmammor har väl sällan jobb (och inte deras män heller för den delen), likaså importfruar från Asien som inte behöver jobba för att de har en snäll äldre man. Jobbar man inte så behöver man ju heller inte vabba när ungarna snorar.

Sett från andra sidan så faller det sig naturligt att många som jobbar och har barn aldrig vabbar, för att den andra föräldern är hemma.
__________________
Senast redigerad av Trixton 2018-05-27 kl. 11:01.
Citera
2018-05-29, 08:54
  #293
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag kan inte riktigt begripa att DU tycker det känns okej att du ska ta all vab när du är ny på ditt jobb? Det är väl tamejfan självklart att du har en lägre lön om ni gynnar hans karriär på bekostnad av din. Att du har lägre lön är väl snarare ett argument för att han ska ta vabben så att dina chanser att ta dig framåt ökar.

Sen kan jag väl förstå om man har någon enstaka månad man vet bli svår att få ihop och man då vänder på alla stenar för att få budgeten att gå ihop. Men har man det så konstant i en familjebild av två familjeförsörjare som förvärvsarbetar så har man ju lyckats klanta till det ordentligt på ngt sätt.
+ massor på den. Vilket svin till man verkligen...

Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Föräldrar får för mycket serverat i Sverige. När ska folk som inte förstör världen med ännu fler äckliga barn få ta en del av skattekakan och andra unkna privilegier?
Synd att inte dina föräldrar tänkte till en gång extra och la satsen på ryggen den där kvällen istället...
Citera
2018-05-29, 12:42
  #294
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
+ massor på den. Vilket svin till man verkligen...


Synd att inte dina föräldrar tänkte till en gång extra och la satsen på ryggen den där kvällen istället...

Hej lågpresterande kränkta förälder. Tagit ännu mer bidrag det senaste, parasit?
Citera
2018-05-29, 12:48
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ja det är väl inte så konstigt? Det lär inte ha vabbats något när jag och mina två bröder växte upp, och så är det säkert för många. Morsan var hemmafru. Sådana finns väl även i dag, även om det kanske inte är så vanligt längre bland svenska mammor. T.ex somaliska åttabarnsmammor har väl sällan jobb (och inte deras män heller för den delen), likaså importfruar från Asien som inte behöver jobba för att de har en snäll äldre man. Jobbar man inte så behöver man ju heller inte vabba när ungarna snorar.

Sett från andra sidan så faller det sig naturligt att många som jobbar och har barn aldrig vabbar, för att den andra föräldern är hemma.

Precis. Så det är inte speciellt givande att kolla på hur många vabb-dagar en 2-åring har i genomsnitt.

En mer intressant datapunkt hade varit hur många dagar per år en 2-åring som går på dagis är frånvarande från dagis.

Då får man antagligen en mer rättvis bild av hur många vabb-dagar som behövs i de fall föräldrarna måste lösa detta själva (dvs inte kan få hjälp från mor- och farföräldrar).
Citera
2018-05-29, 15:01
  #296
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Hej lågpresterande kränkta förälder. Tagit ännu mer bidrag det senaste, parasit?
Haha ja eller hur, du kanske borde inse att det går att jobba förträffligt även om man har barn och eftersom du var så missnöjd med att folk skaffar barn så tänkte jag att du ju även borde vara gruvligt missnöjd på dina föräldrar som gjorde just precis det, när de fick dig.

Jag vabbar absolut ibland men jag har ingen större påverkan på det och de kronorna jag då får från "staten" är ju ingenting jämfört med vad en arbetslös/soctagare eller dyl hämtar ut varje månad. Jag har dessutom ett relativt välavlönat arbete så också min sambo så riktigt ordentlig med skatt bidrar vi också med.

Blir inte kränkt av ditt innehåll jag blir kränkt av att det finns så dumma typer i vårt land som hänger upp sig på föräldrar när det finns mängder med grupper så både kostar mer och bidrar långt mindre. Hur tror du tex din pension skulle bli betald om det inte vore för barnen som idag föds?
Citera
2018-05-29, 19:16
  #297
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Haha ja eller hur, du kanske borde inse att det går att jobba förträffligt även om man har barn och eftersom du var så missnöjd med att folk skaffar barn så tänkte jag att du ju även borde vara gruvligt missnöjd på dina föräldrar som gjorde just precis det, när de fick dig.

Jag vabbar absolut ibland men jag har ingen större påverkan på det och de kronorna jag då får från "staten" är ju ingenting jämfört med vad en arbetslös/soctagare eller dyl hämtar ut varje månad. Jag har dessutom ett relativt välavlönat arbete så också min sambo så riktigt ordentlig med skatt bidrar vi också med.

Blir inte kränkt av ditt innehåll jag blir kränkt av att det finns så dumma typer i vårt land som hänger upp sig på föräldrar när det finns mängder med grupper så både kostar mer och bidrar långt mindre. Hur tror du tex din pension skulle bli betald om det inte vore för barnen som idag föds?

Jag stör mig på andra grupper också. Nyanlända som lever på bidrag hela livet, "sjuka" som ändå kan festa flera gånger i månaden och andra olika sorters parasiter.
Citera
2018-05-29, 19:23
  #298
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag kan inte riktigt begripa att DU tycker det känns okej att du ska ta all vab när du är ny på ditt jobb? Det är väl tamejfan självklart att du har en lägre lön om ni gynnar hans karriär på bekostnad av din. Att du har lägre lön är väl snarare ett argument för att han ska ta vabben så att dina chanser att ta dig framåt ökar.

Sen kan jag väl förstå om man har någon enstaka månad man vet bli svår att få ihop och man då vänder på alla stenar för att få budgeten att gå ihop. Men har man det så konstant i en familjebild av två familjeförsörjare som förvärvsarbetar så har man ju lyckats klanta till det ordentligt på ngt sätt.

Hade vi haft barn hade min fru fått vabba alltid, jag tjänar 3-4 gånger så mycket som henne, och det är inte jag som valt att låta henne ha det så, hon vill inte ha någon karriär, och bryr sig mer om helt andra saker, vilket jag inte har något som helst emot, vi delar alla katastrofer lika, vare sig de gör plus eller minus på kontot! I vårt fall hade vi förlorat tokmycket pengar bara på ett par dagars vabbande för min del.

Nu ska vi inte ha några barn som vi ska ha dåligt samvete för när vi ligger på dödsbädden för att de får stanna kvar på den här snabbt accelererande katastrofen till planet och får stå ut med den skiten vi ställt till med, men jag förstår definitivt om man väljer att den partnern som tjänar mindre vabbar, inget konstigt.
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-29 kl. 19:25.
Citera
2018-05-29, 21:14
  #299
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Hade vi haft barn hade min fru fått vabba alltid, jag tjänar 3-4 gånger så mycket som henne, och det är inte jag som valt att låta henne ha det så, hon vill inte ha någon karriär, och bryr sig mer om helt andra saker, vilket jag inte har något som helst emot, vi delar alla katastrofer lika, vare sig de gör plus eller minus på kontot! I vårt fall hade vi förlorat tokmycket pengar bara på ett par dagars vabbande för min del.

Nu ska vi inte ha några barn som vi ska ha dåligt samvete för när vi ligger på dödsbädden för att de får stanna kvar på den här snabbt accelererande katastrofen till planet och får stå ut med den skiten vi ställt till med, men jag förstår definitivt om man väljer att den partnern som tjänar mindre vabbar, inget konstigt.

Fast vad har att hon har valt att inte ha en karriär att göra med att du tycker att du är för viktig för att ta hand om dina barn när de är sjuka?

Nu har du ju inte valt att skaffa barn så därför är det ju okej att du tänker på detta sätt. Men man ska inte skaffa barn om man tycker att ens jobb/lön är för viktig för att stanna hemma med dem när de är sjuka.
Citera
2018-05-29, 21:17
  #300
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast vad har att hon har valt att inte ha en karriär att göra med att du tycker att du är för viktig för att ta hand om dina barn när de är sjuka?

Nu har du ju inte valt att skaffa barn så därför är det ju okej att du tänker på detta sätt. Men man ska inte skaffa barn om man tycker att ens jobb/lön är för viktig för att stanna hemma med dem när de är sjuka.

"Fast vad har att hon har valt att inte ha en karriär att göra med att du tycker att du är för viktig för att ta hand om dina barn när de är sjuka?"

Den där får du formulera om för jag förstår inte din fråga.


Men om man lever ett liv där den ena partner inte ser sitt jobb och sin karriär som särskilt viktig eller intressant, och den andra partnern drar in större delen av månadsinkomsten? Är det då fel att den som tjänar mindre och är ointresserad av karriärsutveckling vabbar om totalekonomin i hushållet dessutom vinner på det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback