Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 10:31
  #1
Medlem
Har en 2-åring och som alla vet blir barn i dagis sjuka hela tiden. Har ett relativt nytt jobb som jag blev fastanställd på. Under provanställningen var det sambon som fick vabba. Han tjänar mer än mig så det lönar sig mer för mig att vabba.

Fick fastanställning i januari och tyvärr har det blivit många vab dagar, 15 dagar sedan januari, det är allt från magsjuka till feber och det är jobbigt men jag måste ju prioritera mitt barn. Igår blev det vab igen och när jag ringde chefen så suckade hon och sa det här är inte bra du förstör för dina kollegor. Har hon rätt att säga så? Hon har vuxna barn nu och borde veta hur det är med småbarn. Jag har ju rätt till det och det är inte som att jag stannar hemma för att mysa. Känns som att det kommer bli dålig stämning på jobbet. Borde jag kontakta facket?
Citera
2018-04-06, 10:38
  #2
Medlem
Vad Skå facket göra?

Det är en lagstadgad rättighet att Vabba, men det är också det område där fusk är utbrett i stor omfattning.

Vem tar hand om din unge när den är frisk och du arbetar?
Citera
2018-04-06, 10:38
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
Har en 2-åring och som alla vet blir barn i dagis sjuka hela tiden. Har ett relativt nytt jobb som jag blev fastanställd på. Under provanställningen var det sambon som fick vabba. Han tjänar mer än mig så det lönar sig mer för mig att vabba.

Fick fastanställning i januari och tyvärr har det blivit många vab dagar, 15 dagar sedan januari, det är allt från magsjuka till feber och det är jobbigt men jag måste ju prioritera mitt barn. Igår blev det vab igen och när jag ringde chefen så suckade hon och sa det här är inte bra du förstör för dina kollegor. Har hon rätt att säga så? Hon har vuxna barn nu och borde veta hur det är med småbarn. Jag har ju rätt till det och det är inte som att jag stannar hemma för att mysa. Känns som att det kommer bli dålig stämning på jobbet. Borde jag kontakta facket?

Du har rätt att vara hemma med dina sjuka barn.
Din chef har rätt att tycka vad hon vill om det. Hon har dock inte rätt att agera hur som helst utifrån sina åsikter. Viss skillnad.

I slutändan är hon vinnare och du förlorare på denna relation ni nu börjar bygga upp, och du gör det bara värre om du ska "hävda din rätt". Du har din anställning och framtida referenser att tänka på. Var den större människan och acceptera hennes åsikter och visa en ödmjuk approach istället, det brukar fungera bättre.

Ni är två som ska förstå varandra. Hon behöver förstå att barn blir sjuka, du måste förstå att det är ett elände att ha en så opålitlig person som anställd.
Citera
2018-04-06, 10:41
  #4
Medlem
Luxuss avatar
Klart chefen tycker det är jobbigt att du vabbar så mycket men det spelar ju ingen roll.

Vabba måste man ibland och det kan chefen inte påverka. Det du KAN göra är ju att försöka hitta nån som kan hjälpa till ibland så att du iallafall kan jobba lite grann. Detta visar ju för chefen att du anstränger dig för jobbets skull vilket ju ses som positivt.

Det är dock inget krav. Var du hemma, inga problem men när det skall befordras väljer ju såklart chefen hellre nån som är oftare på jobbet.

Jag har haft anställda som vabbade otroligt mycket i perioder. De var gifta men det var fördelaktigare att de var hemma än partnern. Fine, så får man såklart göra men då kommer man att hamna lågt vid lönerevisionen.
__________________
Senast redigerad av Luxus 2018-04-06 kl. 10:44.
Citera
2018-04-06, 10:46
  #5
Medlem
Prata med facket så dom åtminstone vet om det. Rätt vad det är går det över till rena trakasserier från din chef. Vi hade nåt liknade på mitt jobb och den som blev påhoppad ställde till så chefen fick gå hos nån slags coach för att lära sig hur man beter sig mot sina anställda som man har personalansvar över. Man kan inte säga vad man vill som chef även om många tycks tro det.
Citera
2018-04-06, 10:50
  #6
Medlem
Klart du har rätt att vabba men kanske även din man borde vabba om behövs trots förlorad inkomst, pengar inte allt alltid.
Citera
2018-04-06, 10:50
  #7
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
Har en 2-åring och som alla vet blir barn i dagis sjuka hela tiden. Har ett relativt nytt jobb som jag blev fastanställd på. Under provanställningen var det sambon som fick vabba. Han tjänar mer än mig så det lönar sig mer för mig att vabba.

Fick fastanställning i januari och tyvärr har det blivit många vab dagar, 15 dagar sedan januari, det är allt från magsjuka till feber och det är jobbigt men jag måste ju prioritera mitt barn. Igår blev det vab igen och när jag ringde chefen så suckade hon och sa det här är inte bra du förstör för dina kollegor. Har hon rätt att säga så? Hon har vuxna barn nu och borde veta hur det är med småbarn. Jag har ju rätt till det och det är inte som att jag stannar hemma för att mysa. Känns som att det kommer bli dålig stämning på jobbet. Borde jag kontakta facket?

Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Prata med facket så dom åtminstone vet om det. Rätt vad det är går det över till rena trakasserier från din chef. Vi hade nåt liknade på mitt jobb och den som blev påhoppad ställde till så chefen fick gå hos nån slags coach för att lära sig hur man beter sig mot sina anställda som man har personalansvar över. Man kan inte säga vad man vill som chef även om många tycks tro det.

Trådens sämsta råd. Snacka om att slänga bensin på elden. Detta är en icke-fråga än så länge. TS, behåll det så. Prata med din chef istället för att blanda in fack.

OM det närmar sig trakasserier (för det du beskriver är inte ens i närheten) kan du återkomma och koppla in fack.
Citera
2018-04-06, 10:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
Har en 2-åring och som alla vet blir barn i dagis sjuka hela tiden. Har ett relativt nytt jobb som jag blev fastanställd på. Under provanställningen var det sambon som fick vabba. Han tjänar mer än mig så det lönar sig mer för mig att vabba.

Fick fastanställning i januari och tyvärr har det blivit många vab dagar, 15 dagar sedan januari, det är allt från magsjuka till feber och det är jobbigt men jag måste ju prioritera mitt barn. Igår blev det vab igen och när jag ringde chefen så suckade hon och sa det här är inte bra du förstör för dina kollegor. Har hon rätt att säga så? Hon har vuxna barn nu och borde veta hur det är med småbarn. Jag har ju rätt till det och det är inte som att jag stannar hemma för att mysa. Känns som att det kommer bli dålig stämning på jobbet. Borde jag kontakta facket?

Att vara hemma med sjuka barn är inte mer än rätt.
Det är allt för många som lämnar sina halvsjuka barn för tidigt på dagis.

Men om man vänder på det. När du hade provanställning så vabba du ingenting. Sen helt plötsligt när du blev fastanställd så har du vabbat ganska mycket. Kan ge missuppfattade signaler då vab är ett stort problem på många arbetsplatser. Många sätter det i system vilket drabbar företaget ganska mycket.
Missuppfatta mig inte, säger inte alls att du gör så. Men detta förekommer ofta.
Chefen ska såklart inte uttrycka sig på ett sånt sätt.

Men nånstans känner man samtidigt att när ni är 2 stycken så borde din sambo kunna ta några dagar för att lasta av dig. 15 dagar är ganska mycket.
Citera
2018-04-06, 10:53
  #9
Medlem
Mintafs avatar
visst, kanske jobbigt för henne att du är borta så mycket. men hon kan inte göra något åt det. Du har all rättighet att vara hemma med barn, försök att jobba så mycket du kan men barnet går alltid först. Dina kollegor borde förstå trots att chefen säger att du förstör för dom.
Citera
2018-04-06, 10:54
  #10
Medlem
Banangurkazzs avatar
chefen tror du sitter hemma och såsar och skyller på barnet sjukt. Många som gör när de inte orkar jobba har själv gjort det.
Citera
2018-04-06, 11:00
  #11
Medlem
rostigamazons avatar
Kolla med facket, du har rätt i den här frågan, chefen måste följa lagstiftningen.
Citera
2018-04-06, 11:05
  #12
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Kolla med facket, du har rätt i den här frågan, chefen måste följa lagstiftningen.

Och vilken lagstiftning har chefen brutit mot?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback