Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-04-08, 23:38
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Hej

Varje gång jag träffar folk och skämtar omkring så går det fin fint.
Men om man råkar nämna SD i ett skämt så blir Sdare förolämpade och börjar kasta ur sig massa fakta om invandring och sånt. Ingen annan reagerar så förutom Sdare

Varför har Sdare så dålig humor?
Är de överkänsliga allmänt?
Varför reagerar de så defensivt hela tiden?

Detta är även observerat online och andra ställen. Såfort SD är skämtet i ett skämt så blir dom jättedefensiva?

Men hur ofta brukar folk skämta om sossar och moderater i jämförelse med SD:are. Mycket, mycket mer påhopp och skämt om att SD:are är "lantisar", idoter och iq-befriade, rasister med mera.
Citera
2018-07-08, 23:35
  #62
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Detta är en mycket intressant och relevant diskussion. Och jag tycker inte riktigt ni lyckas reda ut den.

Jag har suttit på middagar här och där vid vilka inbitna sossar dragit Göran Persson-vitsar (på den tiden Persson var statsminister), jag har hört inbitna moderater skämta om Lundgrens tråkighet (minns någon ens honom numera) och Borgs frisyr. Det finns vänsterpartister som garvat åt Lasse Werners och Schymans dryckesvanor, jag har mött liberaler som garvat åt Westerbergs utnämning till hederskvinna och vilken centerpartist har inte någon gång garvat åt Olof Johanssons obeslutsamhet? Men detta har förändrats. Det skämtas mindre om politikerna generellt. Numera ser man partiledarna mer som en grå massa, människor som kommer och går utan att beröra en något vidare. Jag är själv gammal borgare (oberoende moderatväljare som kamratröstat inom alliansen någon gång) som kunnat garva friskt åt/med mina egna företrädare, men jag ser inget lustigt i Lööf, Björklund, Kristersson och Bush. Jag känner inte att jag har någon relation till dessa figurer. Motståndarsidan är precis lika dyster. Sjöstedt och Ohly väckte inga sådana känslor och undantaget Juholt har ingen inom det rödgröna personligen berört mig så pass att jag kan skämta om det.

Så SDarna då. Som är relativt nytillkomna i denna sammanslutning och där jag i alla fall känner att jag har noll relation till såväl parti som ledare vad gäller att kunna dra kuriösa skämt och lustigheter. Och deras väljare verkar ju tycka att det är någon slags helig ko, SD är det enda som hindrar oss från total anarki, vilket är en klar överdrift. Jag kan ha respekt för den som röstar SD, det är er rättighet, men själv tror jag inte på den lösningen.

Kontentan tror jag blir att politiken har blivit färglös. Ledarna som var "du" med folket finns inte på samma sätt. Gamla tiders ledare var på något vis mer benägna att bjuda på sig själva och kunde ibland till och med drivna med sig själva. Nu är det inte så. Och på något vis känns det som att väljarna dragit igång ett slags skyttegravskrig där man strider om vem som har rätt så pass mycket att humor inte längre får någon plats där. Kanske är det därför som man mindre och mindre driver med politik idag med glimten i ögat, istället är det elaka skämt med agenda bakom. Och inom SD är det som sagt värst, eftersom man ser sig som den enda sanningssägaren och den som drar ett skämt måste naturligtvis vara emot partiet och vänsterextremist. Nu står jag sannolikt närmare SD än V sett till mina politiska åsikter, så jag ser mig inte som en vänsterextremist.

Jag tror vi skulle behöva några satiriker av snittet "Helt apropå" igen. I detta program drev man friskt med samtliga partier och myndigheter med glimten i ögat på ett sådant sätt att till och med Carlsson, Birgitta Dahl och flera andra som häcklats i programmet faktiskt fann det roligt själva. Vi behöver humorister som är roliga och inte elaka. För som världen ser ut idag behöver vi fan ta mig skratta.
Citera
2018-07-27, 21:26
  #63
Medlem
SD:are är liksom "konservativa" i allmänhet världens mest lättkränkta människor. Det gäller till exempel även i USA där man inte får skämta om Trump utan att få hans inavlade pöbel på sig. De tål inte oliktänkande människor och de har inte intelligens nog att reagera med annat än vettlös aggressivitet när någon gör narr av dem eller deras gudar till politiker.
__________________
Senast redigerad av Indico 2018-07-27 kl. 21:28.
Citera
2018-07-27, 21:52
  #64
Medlem
Subodiosuss avatar
Det beror klart på att Sverigedemokrater i allmänhet är feta, fula och obegåvade. Varje skämt om Sverigedemokrate påminner dem om deras egen otillräcklighet - därför flippar de ur. Ingen värd namnet röstar på ett parti vars enda politiska strategi är att mobba invandrare.
Citera
2018-07-27, 21:54
  #65
Medlem
Subodiosuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Mycket, mycket mer påhopp och skämt om att SD:are är "lantisar", idoter och iq-befriade, rasister med mera.

Det är inga skämt utan obestridlg fakta.
Citera
2018-08-25, 09:13
  #66
Medlem
SD:are, åtminstone de som varit det länge, är aningen traumatiserade. Under flera år har de fått höra från TV:n, tidningar, vänner, kollegor, familjemedlemmar etc. hur hemska Sverigedemokrater är. Grovt har det skämtats på sverigedemokratens bekostnad, och oavsett om SD:aren suttit i garderoben och knutit näven i fickan eller argumenterat emot och blivit avskydd av alla vid bordet, lär det så småningom kokat över i dennes inre.

Nu när de är optimistiska inför valet och inte längre känner sig som en förtryckt minoritet, går de till utspel mot alla som öppet skämtar eller kritiserar deras parti. Nu har nämligen vindarna vänt!
Citera
2018-08-25, 09:22
  #67
Medlem
Wretch32s avatar
SD är ju det ENDA partiet som alla skämtar om HELA tiden?
Allting på Sveriges Radio, Allting i alla Komedipoddar, Allting på TV där det skämtas om politiker dom senaste 4 åren så är det ju bara SD det handlar om.

Förutom i det nya Programmet `Svenska Nyheter`som försöker skjuta åt alla håll och kanter.


Mvh
Citera
2021-11-21, 21:13
  #68
Medlem
EnGodForlorares avatar
En kul bild som förklarar läget: https://i.redd.it/kxdsd1c62tl11.jpg Till och med Ulf Kristersson framstår som skojfrisk och gemytlig i jämförelse med Jimmie Åkesson. Det är en bedrift!
Citera
2021-11-21, 21:17
  #69
Medlem
Man skämtar om sådant man har kommit över, det som är normaliserat. Sd ska aldrig bli normaliserat enl etablisemanget, men försök gärna, jag tror det uppskattas!
Citera
2021-11-21, 21:20
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
Hej

Varje gång jag träffar folk och skämtar omkring så går det fin fint.
Men om man råkar nämna SD i ett skämt så blir Sdare förolämpade och börjar kasta ur sig massa fakta om invandring och sånt. Ingen annan reagerar så förutom Sdare

Varför har Sdare så dålig humor?
Är de överkänsliga allmänt?
Varför reagerar de så defensivt hela tiden?

Detta är även observerat online och andra ställen. Såfort SD är skämtet i ett skämt så blir dom jättedefensiva?


Jag tycker man ska kunna skämta om nästan allt, det inkludera partier och personer, sd är inget undantag.
Men när det gäller SD så är jag så förbannat trött på höra samma dåliga skämt och det är dessutom gjorda av folk som hatar SD. Hade jag vetat att personen är neutral så hade det vart en annan femma. Dock händer ibland att skrattar ändå men oftast blir jag arg eller mer trött på personen som försöker göra sig rolig på SD bekostnad.

Detta har du tacka våran politiseringen av SD att göra.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback