Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 22:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det tar tid att lära sig köpa rätt kläder. När man väl köpt en del säkra kort som man inte kommer ångra, blir det lättare att förstå sig på resten. Om en person följer mitt råd kommer denne inte slösa bort pengar på kläder denne kommer att hata när denne får bättre koll.

Flrutsätter ju dock att personens subjektiva smak är densamme som din, således riktigt dåliga tips då man knappast går all in på kalsonger för 700 spänn initialt, get real vafan o sluta trolla med keffa inlägg när någon ber om hjälp.
Citera
2018-04-15, 22:36
  #14
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesdoug
Flrutsätter ju dock att personens subjektiva smak är densamme som din, således riktigt dåliga tips då man knappast går all in på kalsonger för 700 spänn initialt, get real vafan o sluta trolla med keffa inlägg när någon ber om hjälp.

Min subjektiva smak och erfarenhet ligger i linje med övriga klädnördar på det här forumet.

Ingen etablerad skribent har kommit med några invändningar.
Citera
2018-04-15, 23:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Min subjektiva smak och erfarenhet ligger i linje med övriga klädnördar på det här forumet.

Ingen etablerad skribent har kommit med några invändningar.

Det kan jag absolut tänka mig, det säger jag ingenting om. Tror säkert att jag med många fler inklusive vederbörande skulle hålla med. Ifrågasätter bara prioriteringen gällande inköpen.
Citera
2018-04-23, 10:05
  #16
Medlem
Oj, vilken fart det blev på tråden, tack för alla tipsen!

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ha inte på dig saker av fel storlek, min första tanke. En skjorta som är för liten, det ser inget bra ut, samma med blazer och kostym. Få kläderna att passa din kropp, min första tanke.

Prioritera skjortan framför byxorna. Strunta lite i det med märken på kläderna. Gör det när du får mera pengar att spendera.

En skräddare ska se vad som ska göras.

Många av dom stora butikskedjorna, Dressman Brothers etc har nästan likvärdiga kostymer i samma prisklass. Funkar ofta köpa på rea på dessa butikskedjor. Min kostym är en rea-budgetkostym från Bläck köpt på Brothers, funkar helt okej för min del.

Nä, du har nog rätt i det. Man ser ut som ett barn när man har för små kläder. Vad är det för Dressman-kostymer du gillar? Har testat en del men jag klarar inte av all polyester. Att kanvas är av polyester går väl dock att acceptera, den syns ju inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Köp inte allt på en gång, du kommer lära sig så mycket under tiden så om du köper något dyrt kommer du ångra dig sen.

Kör på en vit skjorta och blazer och bygg på efter det.

Läs, läs och läs.

Tusentals "regler" och tips som hjälper dig.

Vit skjorta är införskaffad! Köpte en från Eton när jag var i Stockholm. Hittade en som passade väldigt bra, så jag kommer nog beställa en del där från internet nu när jag har hittat en som passar.

Citat:
Ursprungligen postat av lesdoug
Dressmann och Brothers är verkligen lilvärdiga numera. Brothers har steppat upp rejält, speciellt med sitt MOTkoncept. Sen sä säljer inte Brothers Bläck och har aldrig gjort så vitt jag vet eller kan tänka mig då det är är MQs egna märke.

Gällande storlekar och prio så nej fel storlekar ska du inte ha, säger sig självt. Det som inte passar gör du något åt eller ger bort, använd det inte mer.

Överdel bör alltid prioriteras före underdel precis som Hegamon antyder.

Jag ses som en väldigt välklädd person i min omgivnings ögon med en stor garderob av klassisk stil. Mitt tips gällsnde prioritering är;
1. Överdel. Keep it simple, en instoppad skjorta som sitter bra kommer du långt med.
2. Skor. OTROLIGT viktigt för den som vill vara välklädd. Skor ör ofta det första man lägger märke till. Hellre välputsade och rena än dyra och rätt märke gäller här.
3. Byxor. Byxor bör absolut inte vara prio i början. En uppsättning av 3-4 par chinos i svart, mörkt-/ljusbrunt samt udda kostymbyxor så är du hemma på den fronten. Tänk på längden. En generell regel som är enkel att följa är inget veck fram på foten, liten veck bak. Sen finns det flera varianter såklart. Ju kortare desto "modernare". Ju rakare o längre desto mer klassiskt.

Lycka till! Titta in i tråden för oss skofascister för råd gällande skorna. Det är en djungel!

Tusen tack för tipsen! Överdelarna får jag börja jobba på, har införskaffat en vit med enkel manschett nu. Tänker nog köpa fler. Blir en ny, ljusblå först, sedan kanske en randig innan jag köper en med dubbel manschett. Ska även försöka klämma in några nya byxor denna lön, då jag knappt har basuppsättningen du pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av 5219
Mitt tips är att börja inhandla förhållandevis billiga grejer för att hitta en stil du trivs i. När du sedan hittat plagg och passformer som du trivs i kan du börja inhandla dyrare plagg för att stegvis utöka garderoben. Kolla även runt på bloggar, instagram och liknande för inspiration. Lycka till!
Tack! Vet du några intressanta instagramkonton/bloggar att följa? I nuläget följer jag Gentleman's Gazette och Sartorial Talks på Youtube.
Citera
2018-04-25, 10:06
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsinghia

Tack! Vet du några intressanta instagramkonton/bloggar att följa? I nuläget följer jag Gentleman's Gazette och Sartorial Talks på Youtube.

Oj har dålig koll på instagram och bloggar generellt, ett tips är att kolla in Andreas Weinås för inspiration till det riktigt klassiska. Annars är ett tips att kolla in de märken du gillar stilen hos på instagram.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback