Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-05, 22:32
  #1
Medlem
Jag har aldrig varit varken särskilt intresserad eller kunnig när det kommer till stil. Jag har köpt på mig lite kläder då och då när jag har känt att jag har behövt något men har inte haft någon större tanke bakom. På senare tid har jag dels börjat intressera mig mer för stil samt börjat uppskatta den mer klassiska stilen. Jag har även på senare tid lagt ner en stor del på tyngdlyftning, vilket har lett till att allt färre kläder passar. Jag behöver alltså nya kläder, i massor. Jag vill ha klassisk stil, och försöker läsa så mycket jag kan här på forumet, vilket hjälper en del, men det känns som om jag saknar en helhetsbild.

Är det till exempel viktigare att införskaffa mig ett eller flera par linnebyxor, eller är det mer brådskande att byta ut de nu för tajta skjortorna? Jag har inte världens största plånbok, men att undvara några tusen i månaden skulle jag klara av. Är det då bättre att spara ihop till några få plagg av riktigt bra kvalité eller borde jag möjligtvis tumma lite på kvalitén för att bygga upp en komplett garderob? Vad är viktigast att köpa? Det finns ingen kemtvätt i min lilla sketna bruksort, hur ofta behöver man åka de fem-sex milen till närmsta grannstad för att lämna in kläderna där? Skräddare finns det en vad jag vet, som har sytt upp uniform till den lokala marschorkestern, så hon borde vara duktig på kostymer iallafall. Hur gör man när man ska sy upp sina kläder, ser skräddaren vad som behövs göras eller måste man ha en lista på allt som man vill ha ändrat? Vilka klädesbutiker/märken bör man handla hos? Jag antar att Dressman inte håller måttet.

Jag funderade på att lägga inlägget i "snabba frågor"-tråden, men jag var osäker på hur snabba frågorna var, och vill gärna ha utförligare hjälp kring hur man bygger en garderob, hur man lär sig, etc. Moderator får flytta tråden om den ligger fel.

Vad tycker ni är viktigast för mig att åtgärda just nu? Bortsett från jeans, t-shirts, osv. så består min garderob i nuläget av:
  • En dubbelknäppt överrock från Charles Tyrwhitt
  • En mörkgrå, tredelad kostym från Tiger of Sweden som sitter lite för tight över bröstet
  • En mörkblå blazer i linne från Bondelid, passar nog så bra en off-the-rack kan passa
  • En svart dressmankostym, vedervärdig
  • En vit skjorta, rejält tight över kragen
  • En ljusblå skjorta, för tight över bröstet och kragen
  • En vit skjorta med väldigt små, röda prickar, på tok för tight över bröstet
  • En vit skjorta med små, blåa prickar, ser ljusblå ut på avstånd, passar relativt bra
  • Blåa "Jason Trousers"(?) från Emilio, för små
  • Beiga chinos, har blivit missfärgade av sköljmedel
  • Ockrafärgade byxor i något kypertliknande tyg, lite slitna men bra passform
  • En mörkblå skjorta med blommönster, passar bra
  • En beige och en svart stickad pullover, passar bra
  • Diverse slipsar och näsdukar

Det brukar ju sägas att skotta medan det fortfarande snöar är som att köpa kläder när barnen är små, men hur är det med att köpa kläder när man ska bli muskulös som ett hus? Det skulle ju vara tråkigt att behöva köpa nya kläder efter varje vinterbulk. Kan man köpa kläder med mer tyg och sedan sy ut?
Citera
2018-04-05, 23:04
  #2
Medlem
KFCnoggers avatar
Tänk på miljön och gå till second hand där finns ofta väldigt fräsiga kläder som inte går att hitta någon annanstans!
Citera
2018-04-05, 23:21
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Ha inte på dig saker av fel storlek, min första tanke. En skjorta som är för liten, det ser inget bra ut, samma med blazer och kostym. Få kläderna att passa din kropp, min första tanke.

Prioritera skjortan framför byxorna. Strunta lite i det med märken på kläderna. Gör det när du får mera pengar att spendera.

En skräddare ska se vad som ska göras.

Många av dom stora butikskedjorna, Dressman Brothers etc har nästan likvärdiga kostymer i samma prisklass. Funkar ofta köpa på rea på dessa butikskedjor. Min kostym är en rea-budgetkostym från Bläck köpt på Brothers, funkar helt okej för min del.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-04-05 kl. 23:27.
Citera
2018-04-14, 21:54
  #4
Medlem
Cameltotems avatar
Köp inte allt på en gång, du kommer lära sig så mycket under tiden så om du köper något dyrt kommer du ångra dig sen.

Kör på en vit skjorta och blazer och bygg på efter det.

Läs, läs och läs.

Tusentals "regler" och tips som hjälper dig.
Citera
2018-04-15, 03:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ha inte på dig saker av fel storlek, min första tanke. En skjorta som är för liten, det ser inget bra ut, samma med blazer och kostym. Få kläderna att passa din kropp, min första tanke.

Prioritera skjortan framför byxorna. Strunta lite i det med märken på kläderna. Gör det när du får mera pengar att spendera.

En skräddare ska se vad som ska göras.

Många av dom stora butikskedjorna, Dressman Brothers etc har nästan likvärdiga kostymer i samma prisklass. Funkar ofta köpa på rea på dessa butikskedjor. Min kostym är en rea-budgetkostym från Bläck köpt på Brothers, funkar helt okej för min del.

Dressmann och Brothers är verkligen lilvärdiga numera. Brothers har steppat upp rejält, speciellt med sitt MOTkoncept. Sen sä säljer inte Brothers Bläck och har aldrig gjort så vitt jag vet eller kan tänka mig då det är är MQs egna märke.

Gällande storlekar och prio så nej fel storlekar ska du inte ha, säger sig självt. Det som inte passar gör du något åt eller ger bort, använd det inte mer.

Överdel bör alltid prioriteras före underdel precis som Hegamon antyder.

Jag ses som en väldigt välklädd person i min omgivnings ögon med en stor garderob av klassisk stil. Mitt tips gällsnde prioritering är;
1. Överdel. Keep it simple, en instoppad skjorta som sitter bra kommer du långt med.
2. Skor. OTROLIGT viktigt för den som vill vara välklädd. Skor ör ofta det första man lägger märke till. Hellre välputsade och rena än dyra och rätt märke gäller här.
3. Byxor. Byxor bör absolut inte vara prio i början. En uppsättning av 3-4 par chinos i svart, mörkt-/ljusbrunt samt udda kostymbyxor så är du hemma på den fronten. Tänk på längden. En generell regel som är enkel att följa är inget veck fram på foten, liten veck bak. Sen finns det flera varianter såklart. Ju kortare desto "modernare". Ju rakare o längre desto mer klassiskt.

Lycka till! Titta in i tråden för oss skofascister för råd gällande skorna. Det är en djungel!
Citera
2018-04-15, 03:25
  #6
Medlem
Gullegubbens avatar
Koncentrera dig på plagg du kommer att bära ofta, som kalsonger, strumpor, undertröjor, handskar och skor. Köp det bästa med rätt passform. Det blir dyrt men du får plagg att känna dig nöjd med även om du har enklare klädsel i övrigt. Jag rekommenderar Sunspel och Zimmerli för kalsonger och undertröjor. Falke och Dore Dore för strumpor. Besök en specialbutik för handskar. Kolla skotråden för skor.
Citera
2018-04-15, 11:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Koncentrera dig på plagg du kommer att bära ofta, som kalsonger, strumpor, undertröjor, handskar och skor. Köp det bästa med rätt passform. Det blir dyrt men du får plagg att känna dig nöjd med även om du har enklare klädsel i övrigt. Jag rekommenderar Sunspel och Zimmerli för kalsonger och undertröjor. Falke och Dore Dore för strumpor. Besök en specialbutik för handskar. Kolla skotråden för skor.

Rekommenderar du en person som behöver bygga en gelt ny garderob att investera i kalsonger, strumpor och undertröjor? Han söker en väldigt specifik stil som kostar lite att bära, varför i hela världen ska man då fokusera först på det som INTE ens syns? Årets rekommendation 😂

Jag håller helt med om att det är värt att investera i kvalitet även där, men absolut inte initialt om man ska bycga en helt ny specifik garderob 🙈
Citera
2018-04-15, 11:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Koncentrera dig på plagg du kommer att bära ofta, som kalsonger, strumpor, undertröjor, handskar och skor. Köp det bästa med rätt passform. Det blir dyrt men du får plagg att känna dig nöjd med även om du har enklare klädsel i övrigt. Jag rekommenderar Sunspel och Zimmerli för kalsonger och undertröjor. Falke och Dore Dore för strumpor. Besök en specialbutik för handskar. Kolla skotråden för skor.

Snabb googling på zimmerli, 400-800 för ett par kalsonger. Trollinlägg eller bara väldigt väldigt fel ute baserat på det personen söker? 🙈🙈🙈
Citera
2018-04-15, 11:27
  #9
Medlem
Mitt tips är att börja inhandla förhållandevis billiga grejer för att hitta en stil du trivs i. När du sedan hittat plagg och passformer som du trivs i kan du börja inhandla dyrare plagg för att stegvis utöka garderoben. Kolla även runt på bloggar, instagram och liknande för inspiration. Lycka till!
Citera
2018-04-15, 17:23
  #10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Koncentrera dig på plagg du kommer att bära ofta, som kalsonger, strumpor, undertröjor, handskar

Här gäller det att inte ha för kul. Låter som ett psykopatråd. Skor håller jag med om mycket viktiga. Jag menar det du skriver också är viktigt. Men om vi pratar det ta tar upp så tycker jag inte kalsonger är viktigt.
Citera
2018-04-15, 20:34
  #11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesdoug
Dressmann och Brothers är verkligen lilvärdiga numera. Brothers har steppat upp rejält, speciellt med sitt MOTkoncept. Sen sä säljer inte Brothers Bläck och har aldrig gjort så vitt jag vet eller kan tänka mig då det är är MQs egna märke.

Jag kom ihåg fel Bläck är köpt på MQ. Mitt problem är jag inte uppfattar det som att dyrare kostymer är bättre. Vilket jag säkert borde göra. Min kunskapsnivå slutar ungefär där runt kvalitet på kostymer. Jag tycker hursom att min Bläck-kostym är kunglig. Känner mig som en kung i den iaf.
Citera
2018-04-15, 22:05
  #12
Medlem
Gullegubbens avatar
Det tar tid att lära sig köpa rätt kläder. När man väl köpt en del säkra kort som man inte kommer ångra, blir det lättare att förstå sig på resten. Om en person följer mitt råd kommer denne inte slösa bort pengar på kläder denne kommer att hata när denne får bättre koll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback