Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 22:20
  #1
Medlem
hipp-hipps avatar
Kan någon duktig kommentera Arctic Fund Class A:
http://telegra.ph/Arctic-High-Return-Class-A-04-05
Citera
2018-04-05, 22:49
  #2
Medlem
Ser inge vidare ut om jag ska vara ärlig. Den enda anledningen att investera i den är om man verkligen vill exponera sig mot norska kronan, men för det ändamålet är fonden rätt dyr. Är det företagsobligationer man är ute efter och tycker avkastningen ser bra ut så har man nog inte insett att det mesta kommer från valutaexponeringen. På papper har den risk 3 av 7, alltså låg risk, men kikar man på standardavvikelse och då får med risken i valutaexponering så motsvarar det en hög 5 av 7.
Citera
2018-04-06, 09:50
  #3
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Ser inge vidare ut om jag ska vara ärlig. Den enda anledningen att investera i den är om man verkligen vill exponera sig mot norska kronan, men för det ändamålet är fonden rätt dyr. Är det företagsobligationer man är ute efter och tycker avkastningen ser bra ut så har man nog inte insett att det mesta kommer från valutaexponeringen. På papper har den risk 3 av 7, alltså låg risk, men kikar man på standardavvikelse och då får med risken i valutaexponering så motsvarar det en hög 5 av 7.
Hm, intressant att veta. Som nybörjare är det omöjligt för mig att veta allt den där men man lär sig från er duktiga fondinvesterare. Tack!
Citera
2018-04-06, 10:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Hm, intressant att veta. Som nybörjare är det omöjligt för mig att veta allt den där men man lär sig från er duktiga fondinvesterare. Tack!
Skulle nog säga att som en början bör du använda dig av Morningstar.se istället för den där konstiga sajten. Börjar tvivla på att den ens rapporterar avkastning som netto, alltså efter avgifter. Siffrorna stämmer inte överens med andra sidor. Även extremt opedagogiskt upplägg på den sidan.
Citera
2018-04-06, 13:32
  #5
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Skulle nog säga att som en början bör du använda dig av Morningstar.se istället för den där konstiga sajten. Börjar tvivla på att den ens rapporterar avkastning som netto, alltså efter avgifter. Siffrorna stämmer inte överens med andra sidor. Även extremt opedagogiskt upplägg på den sidan.
OK. Det är mina screenshots från Nordea.se - som jag har lagt upp där.
Det är telegra.ph - en webbplatform, där som vem som helst kan spara bilder och skriva text anonymt, och eftersom FB tillåter inte att bifoga bilder via forum, så måste man länka någonstans externa bilder.

Alltså, dessa är mina screenshots från Nordea.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback