Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-01-18, 16:07
  #61
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Jag tror inte det, men så verkar du heller inte köpa min definition av begreppet "svennebanan" och därmed blir diskussionen nästintill omöjlig. Oavsett, för att citera Mattias Karlsson, en utav SD:s ledande riksdagsledamöter, i en intervju för några år sedan: ”Vår väljarbas består av byfånar och bonnläppar”. Hans partikollega Allan Jönsson formulerade klicken på följande vis: "Vi är en magnet för allsköns bråte”.
Det var kanske en rimlig definition för tio år sedan, men är den verkligen det idag, då SD är landets näst största riksdagsparti och har mer än tjugo procent av mandaten, och fick 10,9 % också i Norrmalm-Östermalm_Gamla stans valdistrikt i Stockholm. Finns det verkligen så mycket byfånar och bråte i Sverige?

Citat:
Avseende din andra förklaring till uppkomsten av "svennebanan" som fenomen så tror jag att den är alltför långsökt. Rapparen "Promote" sjöng en låt från 2009 om svennebananer, där han refererar till klicken på ett för mig konventionellt sätt, och texten går så här:

Promoes text lever sitt eget liv, och jag tror inte att den definierar begreppet svennebanan för fler än dem som var i raplyssnarålder 2009 - eller möjligen också för dem som är jämnåriga med honom, och som alltså är fyrtiofemplussare idag. Jag kan tycka att det är olika grupper svenskar som beskrivs på olika ställen i låten.

Ett problem med både svenne och svennebanan är ju att de har betecknat olika grupper människor över tid.. Svenne var ju från början en beteckning för knegartypen som hippiesen och flummarna inte ville bli som på sextiotalet, men alltefter att hippiesen och flummarna övergick till att antingen å ena sidan bli just knegare eller å andra sidan bli kriminella och socialfall, och det kom in fler och fler människor i Sverige med utomeuropeisk bakrgund, började ju svenne förskjutas till att betyda etnisk svensk person, i sådana kontexter i Sverige där svensk etnicitet inte är självklar.

Och den konflikten tycker jag att jag hittar också i Promoes text.
__________________
Senast redigerad av Hamilkar 2023-01-18 kl. 16:10.
Citera
2023-01-18, 16:08
  #62
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det man bör ha i åtanke är ju att allt myntat i ett sammanhang kan leda till att delar bryts ut och omformas. När jag tänker efter så få jag en minnesbild från mitten på 70-talet där »Jan Banan« ibland förekom som en skämtsam beskrivning på en anspråksfull person utan namnkoppling.
- Kolla på den där Jan Banan som tror han är något.
Jag kan inte minnas att ha hört den användningen själv, men om den har varit någorlunda frekvent, kan den mycket väl vara ursprunget. Tanken att bananen skulle ha kommit med eftersom svenskar käkar mycket bananer eller att bananen är en lite löjlig frukt har jag svårt att köpa - borde det inte ha blivit banansvenne isåfall?
Citera
2023-01-18, 16:09
  #63
Medlem
Svenne på min tid var ju samma sak som en svendom,dvs manlig oskuld. Det ligger inte riktigt tätt i munnen som ett ord med dagens betydelse. Tråkigt att invandrare förstört det ordet.
Citera
2023-01-18, 16:36
  #64
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan inte minnas att ha hört den användningen själv, men om den har varit någorlunda frekvent, kan den mycket väl vara ursprunget. Tanken att bananen skulle ha kommit med eftersom svenskar käkar mycket bananer eller att bananen är en lite löjlig frukt har jag svårt att köpa - borde det inte ha blivit banansvenne isåfall?

Det är väl inte så att »svennebanan« är så frekvent? Jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag någonsin hört någon säga det. Jag har bara sett det här på Flashback faktiskt. Kan visserligen vara lokal kronolekt, vad vet jag?
Citera
2023-01-18, 18:37
  #65
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så tidigt? Det försvagar min kosovoalbanska hypotes. Man kan också konstatera att båda träffarna är särskrivna, vilket också försvagar hypotesen, och möjligen styrker idén att det skulle vara en analogi till Jan Banan, som först senare har fuserat till ett ord. Jag har likafullt svårt för den hypotesen.

Det är inte säkert att det finns en obruten kontinuitet i uttrycket sedan dess. Jag brukade höra det i etniskt homogena svenska delar av min umgängeskrets i Stockholm runt 2002-2004 och minns att ingen av dem som använde uttrycket kunde svara på varifrån det kom. Det uttalades med personnamnsbetoning och kunde förkortas till bara efternamnet. Svenne Banan köpte kläder på de stora kedjorna och lyssnade på musik från de storsäljande skivbolagen och var antitesen till den som jagade obskyra klädmärken på SoFos bakgator och lyssnade på indiepop från Glasgow. 1999 hade Killinggänget gjort Torsk på Tallinn med Robert Gustafsson i blond peruk som den särdeles osofistikerade Jan Banan. Kanske var han referensobjekt för föraktet?
Citera
2023-01-18, 21:35
  #66
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Sebbe85

Kan väl komma som vidareutveckling av Jan Banan? Varifrån Jan banan kommer vet jag dock inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror att det ursprungligen är ett retsamt namnrim. Det fanns flera såna förr i världen, som "Anna Kaffepanna".

"Vad har du i fickan, Jan" är en travesti på titeln till en dåtida landsplåga, som hette "Vad har du under blusen, Rut?*", korsbefruktad med "Jan Banan".

*Denna låt har jag, tro det eller ej, spelat för betalande publik på krumhorn (!). Fast det var inte allt de fick höra.

Första gången jag hörde uttrycket så var min spontana reaktion att det måste röra sig om någon idiot som egentligen skulle säga Jan Banan, men som råkade säga fel namn. Någon som liksom inte hade förstått att det var rimmet som var det viktiga, och att frukten som sådan var helt egal i sammanhanget. Jag minns dock inte när jag hörde det första gången.

(Ursäkta det något sena svaret.)
Citera
2023-01-18, 21:39
  #67
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Det är inte säkert att det finns en obruten kontinuitet i uttrycket sedan dess. Jag brukade höra det i etniskt homogena svenska delar av min umgängeskrets i Stockholm runt 2002-2004 och minns att ingen av dem som använde uttrycket kunde svara på varifrån det kom. Det uttalades med personnamnsbetoning och kunde förkortas till bara efternamnet. Svenne Banan köpte kläder på de stora kedjorna och lyssnade på musik från de storsäljande skivbolagen och var antitesen till den som jagade obskyra klädmärken på SoFos bakgator och lyssnade på indiepop från Glasgow. 1999 hade Killinggänget gjort Torsk på Tallinn med Robert Gustafsson i blond peruk som den särdeles osofistikerade Jan Banan. Kanske var han referensobjekt för föraktet?
Det låter mycket möjligt. Svagheten i Jan Banan-hypotesen har för mig varit att det har varit svårt att hitta intuitiva kopplingar mellan de två uttrycken Jan Banan och Svenne Banan. Men om det 1999 dyker upp en Jan Banan som är en typisk, kanske snarast övertypisk, svennebanan, finns ju den kopplingen. Då återstår bara problemet med varifrån det Svenne Banan som är belagt 1979-80 kommer.
Citera
2023-01-18, 21:39
  #68
Avstängd
Inget konstigt med det...ett öknamn bara ju. samma som vi säger sandneger eller lappdjävel...
Citera
2023-01-21, 16:29
  #69
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Då återstår bara problemet med varifrån det Svenne Banan som är belagt 1979-80 kommer.

Kanske rymmer det ena av två beläggen sin egen tillkomsthistoria. "Här är en: Kalla mig Svenne Banan!" Vadå för en, undrar jag frustrerat. Kanske får tråden tids nog en läsare som har smärtfri tillgång till tidningsdatabasen och är generös nog att dela med sig.
Citera
2023-01-21, 19:36
  #70
Medlem
Finns rackarns bananer och schyssta bananer också, så inte bara jan och svennar.
Citera
2023-01-23, 18:08
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Sebbe85

Kan väl komma som vidareutveckling av Jan Banan? Varifrån Jan banan kommer vet jag dock inte.

Eller Sean banan? En gissning bara.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback