Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 17:46
  #1
Medlem
snillet_1s avatar
Ja, jag kan alltså surfa omkring fritt, titta på Youtube, SVT Play med mera utan några som helst problem men när det kommer till att ladda ner saker såsom mp3-filer är det oerhört svajigt. Jag använder Chrome och den kan börja att ladda ner lite grann men sedan stannar den för att återupptas igen och sen dö igen. Enda undantaget jag märkt av är från Sveriges Radios poddar - alla andra sidor och podcaster jag försökt på har det slutat så som jag beskrev ovan. Men även där är det märkligt då den bara laddar ner cirka 200 kb/s trots en bandbredd som borde klara betydligt mer.

Gissar att det är något med brandvägg eller liknande som är i vägen men kan inte lista ut hur jag ska fixa det. Har Windows 10 och Norton Antivirus - har stängt av "den smarta brandväggen" och lite andra grejer i Norton men det hjälper inte. Windows egna brandvägg är avstängd.

Sliter i mitt hår. Vad fan ska jag göra?
Citera
2018-04-05, 18:10
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Tack för att du berättar så detaljerat om ditt bredband och vilken utrustning du har såsom router, wifi och kablar.
Citera
2018-04-05, 18:34
  #3
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Tack för att du berättar så detaljerat om ditt bredband och vilken utrustning du har såsom router, wifi och kablar.

Point taken. Mobilt med ett modem som sitter med sladd i väggen i ett vanligt uttag. Hastighet upp till 32 mbit/mobilt. Saken är att den fungerar utmärkt till en annan laptop jag har och där kan man ladda ner utan några som helst problem. På den här laptopen fungerar den alltså bra till allt: streaming, laddning av bildtunga sidor, surfa på sociala medier men just nedladdningarna kajkar ur totalt. Har testat i flera webbläsare.

Ställ gärna fler frågor ifall så behövs för jag vill gärna lösa detta.
__________________
Senast redigerad av snillet_1 2018-04-05 kl. 18:38.
Citera
2018-04-05, 18:41
  #4
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Point taken. Mobilt med ett modem som sitter med sladd i väggen i ett vanligt uttag. Hastighet upp till 32 mbit/mobilt. Saken är att den fungerar utmärkt till en annan laptop jag har och där kan man ladda ner utan några som helst problem. På den här laptopen fungerar den alltså bra till allt: streaming, laddning av bildtunga sidor, surfa på sociala medier men just nedladdningarna kajkar ur totalt. Har testat i flera webbläsare.

Ställ gärna fler frågor ifall så behövs för jag vill gärna lösa detta.

Du försöker ladda ner med en mobil telefon ?
Kolla hur mycket fritt minne du har i telefonen för nedladdningsbuffrar. Tycker det låter som om du har en massa appar igång som tar upp ram minne.
Citera
2018-04-05, 18:44
  #5
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du försöker ladda ner med en mobil telefon ?
Kolla hur mycket fritt minne du har i telefonen för nedladdningsbuffrar. Tycker det låter som om du har en massa appar igång som tar upp ram minne.

Nej, en laptop som är modern.
Citera
2018-04-05, 18:54
  #6
Medlem
Onanikrems avatar
Brandvägg på datorn du laddar ner på som nyper vid nerladdnig?
Kolla windows brandvägg och eventuella andra som du har.
Citera
2018-04-05, 21:26
  #7
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Point taken. Mobilt med ett modem som sitter med sladd i väggen i ett vanligt uttag. Hastighet upp till 32 mbit/mobilt. Saken är att den fungerar utmärkt till en annan laptop jag har och där kan man ladda ner utan några som helst problem. På den här laptopen fungerar den alltså bra till allt: streaming, laddning av bildtunga sidor, surfa på sociala medier men just nedladdningarna kajkar ur totalt. Har testat i flera webbläsare.

Ställ gärna fler frågor ifall så behövs för jag vill gärna lösa detta.

Fortfarande inte nog med info. Måste ha modell och fabrikat på varenda pryl som har med nätverket att göra. Är sambon igång på den andra datorn när du försöker ladda ner något?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback