Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-05, 17:26
  #1
Medlem
Först vill jag säga att jag är inte rasist men jag är genuint nyfiken om olika människor.

Jag undrar nu, varför är svenskar så stolta, högfärdiga och ofta har det här svenska tänkandet att de är mycket bättre än människor från andra länder?

Vad beror det på? Vad har svenskar som är så speciellt som andra inte har? Vad ligger bakom svenskens högfärdighet och det stolta tänkandet att svenskar är över andra människor?
__________________
Senast redigerad av afsheen 2018-04-05 kl. 17:28.
Citera
2018-04-05, 17:41
  #2
Medlem
Bulkninjas avatar
Om du vill ha ett svar på det kanske det är bäst att du först motiverar ditt påstående.
Ett påstående som de flesta anser är trams
Citera
2018-04-05, 17:43
  #3
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Det ingår i den svenska socialdemokratiska modellen.
Citera
2018-04-05, 17:46
  #4
Medlem
Koodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afsheen
Först vill jag säga att jag är inte rasist men jag är genuint nyfiken om olika människor.

Jag undrar nu, varför är svenskar så stolta, högfärdiga och ofta har det här svenska tänkandet att de är mycket bättre än människor från andra länder?

Vad beror det på? Vad har svenskar som är så speciellt som andra inte har? Vad ligger bakom svenskens högfärdighet och det stolta tänkandet att svenskar är över andra människor?

Vilken sten har du sovit under? Om du tror att svenskar är högfärdiga. Svenskar har aldrig varit så lite värda som idag. Asylsökande även illegala invandrare har förmåner vi svenskar aldrig haft. Har du någonsin tidigare hört att socialen köper en lägenhet för 12 miljoner till en stor familj? Tandläkare för 50 spänn för illegala, lägenheter till illegala och det byggs stugor för anhöriginvandrare.

I somras beslutade kommunstyrelsen i Gislaveds kommun att bygga nya fritidshus för behovet av bostäder till anhöriginvandring. Nu är de klara.

Så vi är inte stolta utan förtryckta i vårt eget land.
Citera
2018-04-05, 18:01
  #5
Medlem
Svenskar är några av de mest ödmjuka när man tar allt som har åstadkommits här i beaktning. Uppfinningsrikedomen och konstnärligheten som kännetecknar den ariska rasen har genom århundraden satt en oförglömlig prägel på världhistorien och den samtid som vi lever i.
Citera
2018-04-05, 19:06
  #6
Medlem
En del Svenskar har en tendens att bygga upp ett rätt så stort ego genom att man ofta upprätthåller en fasad mot sin omvärld och där man behåller sin distans till omgivningen. Egentligen är detta mer av en fösvarsmekanism för att undvika att bli sårad eller att själv bli kritiserad som person.
Citera
2018-04-05, 19:21
  #7
Medlem
Efter WW2 kunde Sverige som var intakt exportera till sönderbombade Europa utan vidare konkurrens vilket gav oss ett försprång vi kunnat bygga vårt välstånd med. (Inte för att ta nån cred från alla hardworking folks back in the day, men vi hade nog inte kunnat bygga "folkhemmet" om vi varit med i kriget).

Som nation har vi haft fred i över 200 år (typ) o innan dess var vi själva mest ute o härjade o rövade i andra länder vilket gör att vi känner oss lite som oövervinnerliga bad boys😉 eftersom vi inte minns att vi varit "besegrade" eller invaderade av fientliga styrkor.

Eftersom vi (generellt sett) inte är religiösa men väldigt teknikintresserade lägger vi mer krut på inovation än tradition vilket ofta lönar sig ekonomiskt o leder till framgång för företagare.

Vi dubbar inte utländska filmer vilket gör att vi har väldigt bra engelsk språkförståelse (jämfört med många andra), vilket i sin tur gör att vi lättare känner oss hemma i världen.

Dessa fyra grejer tror jag bidrar starkt till "svenskens" stolthet o självförtroende.
Citera
2018-04-05, 19:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApacheStrike
Efter WW2 kunde Sverige som var intakt exportera till sönderbombade Europa utan vidare konkurrens vilket gav oss ett försprång vi kunnat bygga vårt välstånd med. (Inte för att ta nån cred från alla hardworking folks back in the day, men vi hade nog inte kunnat bygga "folkhemmet" om vi varit med i kriget).

Som nation har vi haft fred i över 200 år (typ) o innan dess var vi själva mest ute o härjade o rövade i andra länder vilket gör att vi känner oss lite som oövervinnerliga bad boys😉 eftersom vi inte minns att vi varit "besegrade" eller invaderade av fientliga styrkor.

Eftersom vi (generellt sett) inte är religiösa men väldigt teknikintresserade lägger vi mer krut på inovation än tradition vilket ofta lönar sig ekonomiskt o leder till framgång för företagare.

Vi dubbar inte utländska filmer vilket gör att vi har väldigt bra engelsk språkförståelse (jämfört med många andra), vilket i sin tur gör att vi lättare känner oss hemma i världen.

Dessa fyra grejer tror jag bidrar starkt till "svenskens" stolthet o självförtroende.

Eller så är det för att vi har hög iq och empati. Vårat behov av att förvara mat och hålla oss varma över vintern har utvecklat oss till mer kreativa och samarbetsvilliga problemlösare. Evolutionen har helt enkelt format oss efter omgivningens förutsättningar.
Citera
2018-04-05, 19:57
  #9
Medlem
MegaSkurts avatar
Stolta och högfärdiga vet jag inte, men jag upplever ofta att människor jag talar med i Sverige direkt går i försvarsställning, med envishet, när vi talar om t.ex. kvaliteten på sjukvården eller liknande infrastrukturfunktioner som andra länder i resten av Europa har hunnit ifatt sedan länge, och om jag då påpekar att jag upplever något fungera bättre i något annat land än i Sverige (jag har bott utomlands sedan 2001).

Sannolikt beror det delvis på att vi har alltid fått lära oss i skolan att Sverige har den högsta levnadsstandarden i världen, vi har det bästa sjukförsäkringssystemet och det absolut bästa sociala skyddsnätet osv.

Jag vet inte jag, många jag känner i Sverige har problem att t.ex. hålla sina tänder i ordning, för att det kostar för mycket osv. Och akutvården i Sverige är ju ett skämt, jämför jag det med hur det kan fungera t.ex. i Frankrike där jag bott större delen av den tid jag bott utomlands, så är det en veritabel skillnad i både väntetider och vårdinsats, jag är GRYMT imponerad av fransk akutsjukvård! Sen ska vi inte ens gå in på primärvården, som ju varit havererad i Sverige så länge jag kan minnas....

Just de där grejorna har jag fått många intressanta (inte så roliga) reaktioner på när vi talat om det och jämfört. Givetvis går det inte att generalisera och säga att alla svenskar reagerar sådär, men det händer titt som tätt när diskussion uppstår om skillnader mellan Sverige och de andra länder jag har erfarenhet av.
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-04-05 kl. 20:03.
Citera
2018-04-05, 19:59
  #10
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afsheen
Först vill jag säga att jag är inte rasist men jag är genuint nyfiken om olika människor.

Jag undrar nu, varför är svenskar så stolta, högfärdiga och ofta har det här svenska tänkandet att de är mycket bättre än människor från andra länder?

Vad beror det på? Vad har svenskar som är så speciellt som andra inte har? Vad ligger bakom svenskens högfärdighet och det stolta tänkandet att svenskar är över andra människor?

Vi är vikingar! Vi är karoliner! Vi är bättre än andra. Men vi är ödmjuka.
Citera
2018-04-09, 21:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Eller så är det för att vi har hög iq och empati. Vårat behov av att förvara mat och hålla oss varma över vintern har utvecklat oss till mer kreativa och samarbetsvilliga problemlösare. Evolutionen har helt enkelt format oss efter omgivningens förutsättningar.

Precis, vi ÄR bra, så vi har rätt att vara kaxiga över det
Citera
2018-04-12, 06:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Eller så är det för att vi har hög iq och empati. Vårat behov av att förvara mat och hålla oss varma över vintern har utvecklat oss till mer kreativa och samarbetsvilliga problemlösare. Evolutionen har helt enkelt format oss efter omgivningens förutsättningar.

Hög IQ och empati? Någonsin besökt detta forum kallat flashback eller den sociala plattformen facebook? IQ är dessutom inget att skryta om, seriemördaren Ed Kemper hade 145 i IQ så inte fan säger det något förutom att du är duktig på att lösa logiska problem, brist på empati är det som sliter sönder och splittrar det här landet och många andra länder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback