Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 17:18
  #1
Medlem
Är en nybörjare när det gäller fonder/aktier, så ingen dumförklaring behövs.

Jag har 10,000 kr hos Avanza som bara ligger och tänkte placera dom i fonder som har innehav i bolag som håller på med Cloud-teknologi såsom Amazon, Google, Alibaba, Microsoft med flera.

Jag hittade bland annat en som hette:
Fidelity Global Technology A-Dis-EUR - Den hade avgifter på:

Årlig avgift 1,92% (2018-01-16)
Uttag av resultatbaserad avgift -
Förvaltningsavgift (max) 1,50% per år

Sen tillkommer ju Avanzas avgift.
0,69%

Jag tycker låter väldigt högt. Är det inte de?
Antar att det är dumt att välja så dyra fonder för en småsparare?

Om någon kan rekommendera fonder, gärna Svenska som har billigare avgifter där man investerar i liknande/samma bolag. Så ge gärna förslag så jag får lite läsmaterial.
Citera
2018-04-05, 17:40
  #2
Medlem
SophieNeveus avatar
Jag tycker att du ska köpa Dropbox

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...34/dropbox-inc

Lägg kanske inte för hela beloppet men en del i alla fall
Citera
2018-04-05, 17:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FactOrFiction
Är en nybörjare när det gäller fonder/aktier, så ingen dumförklaring behövs.

Jag har 10,000 kr hos Avanza som bara ligger och tänkte placera dom i fonder som har innehav i bolag som håller på med Cloud-teknologi såsom Amazon, Google, Alibaba, Microsoft med flera.

Jag hittade bland annat en som hette:
Fidelity Global Technology A-Dis-EUR - Den hade avgifter på:

Årlig avgift 1,92% (2018-01-16)
Uttag av resultatbaserad avgift -
Förvaltningsavgift (max) 1,50% per år

Sen tillkommer ju Avanzas avgift.
0,69%

Jag tycker låter väldigt högt. Är det inte de?
Antar att det är dumt att välja så dyra fonder för en småsparare?

Om någon kan rekommendera fonder, gärna Svenska som har billigare avgifter där man investerar i liknande/samma bolag. Så ge gärna förslag så jag får lite läsmaterial.



Vad kul att du hittat till Aktie & fondvärlden! Till att börja med skulle jag rekommendera dig att investera i det som du förstår dig på. Ett exempel på det är Amazon. Du vet vad de sysslar med och utöver "Cloud" som du söker att investera i har Amazon en ljus framtid framför sig inom deras enorma E-handel som bara blir större och större. (Går själv i tankarna att investera i Amazon inför deras omskriva "lansering" i Norden).

Kort och gott om du är osäker på vart du ska placera ditt innehav kör på säkra kort som Spiltan och Avanza Zero osv med något lägre risk.

Väl mött!

Dimdamdum
Citera
2018-04-05, 17:51
  #4
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FactOrFiction
Är en nybörjare när det gäller fonder/aktier, så ingen dumförklaring behövs.

Jag har 10,000 kr hos Avanza som bara ligger och tänkte placera dom i fonder som har innehav i bolag som håller på med Cloud-teknologi såsom Amazon, Google, Alibaba, Microsoft med flera.

Jag hittade bland annat en som hette:
Fidelity Global Technology A-Dis-EUR - Den hade avgifter på:

Årlig avgift 1,92% (2018-01-16)
Uttag av resultatbaserad avgift -
Förvaltningsavgift (max) 1,50% per år

Sen tillkommer ju Avanzas avgift.
0,69%

Jag tycker låter väldigt högt. Är det inte de?
Antar att det är dumt att välja så dyra fonder för en småsparare?

Om någon kan rekommendera fonder, gärna Svenska som har billigare avgifter där man investerar i liknande/samma bolag. Så ge gärna förslag så jag får lite läsmaterial.

Avgifterna du radat upp är fullständigt EXTREMA. Du har alltså en avgift på ena fonden på nästan 4%. Det skall då till enorm överavkastning från index för att ens gå plus. Att räkna en överavkastning på 50% är extremt att säga det minsta. Varför är du så bestämd på just moln-tjänster?
Citera
2018-04-05, 18:20
  #5
Medlem
Annars så kan du köpa aktierna direkt så blir det billigare.
Citera
2018-04-05, 18:38
  #6
Medlem
lazyasss avatar
Jag äger i Qbank som i år troligtvis blir första året med vinst sedan börsintro "2014?". Bra modell med all intäkter i abonnemangs format som gäller under fleråriga perioder.
Citera
2018-04-05, 18:46
  #7
Medlem
Tryggve52s avatar
Tja! Jag satt själv i samma sits som dig får någon vecka sedan bara, och fick mig sagt från min privatlärare i fond-och aktiekurs att om jag bara skulle vilja prova på allt det här med aktier för att lära mig mera så är handelsbanken ett väldigt bra alternativ. Ett gott tips till dig med!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback