Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 17:11
  #1
Medlem
Hej,

Lägger detta under musikproduktion eftersom det tekniskt ligger nära till hands.

Jag klipper en del video. Ofta med voice over med musik i bakgrunden. Oftast använder jag EQ för att göra balansen mellan talet och musiken bättre (parametric 1250hz -16db för musiken (jag sänker givetvis musikes ljudfil som helhet med allt mellan -16-24db beroende på ljudspår) och rösten ligger på stadiga -18db). Men det är ju det där sista som är bekymret.

Sänker jag musiken hörs den inte så bra som den borde. Voice overn ligger på nästan konstant -18 till -19db, vilket i och för sig är okej, men borde inte rösten kunna hoppa åtminstone 1-6db utan att vissa ljud drunknar i musiken?

Normalt sett behandlar jag min voice over som följer;

1. EQ
2. Hard Limiter ner till -20 för att få ljudet "jämt" och utan större variation i volym
3. Normalize till -16
4. Hard Limiter ner till -18 för där ligger rösten bra i mixen ihop med alla andra ljud

Får aldrig hiss eller brus där. Men det måste finnas något bättre sätt att behandla rösten? Samt att få balans mellan rösten och musiken?

Tacksam för svar.
Citera
2018-04-05, 17:51
  #2
Medlem
crippledmfs avatar
Nu har jag bara erfarenhet av just musikproduktion och är väl annorlunda i videos oså, men skulle tipsa om att använda något mer filter eller maestring över både sång/tal och musik. Alltså exakt samma över både och, det gör att det balanseras lite mer och får samma typ av sound.
Citera
2018-04-05, 19:02
  #3
Avstängd
kvackbos avatar
Vad är det för dumheter. Röst till -18dB?? -6dB låter som en bättre siffra för rösten. Musiken kan du penetrera till sidan om du vill ha klarare röst
Citera
2018-04-05, 20:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvackbo
Vad är det för dumheter. Röst till -18dB?? -6dB låter som en bättre siffra för rösten. Musiken kan du penetrera till sidan om du vill ha klarare röst

Röst till -18db gör att master i videon landar på -15-12db när det händer som mest. I video ligger det ofta lägre än så. Ger helt okej videovolym på både mobiler, laptops, hörlurar etc. Skulle jag mixa min röst till -6db skulle det peaka överallt när allt låter. Allting hörs klart och tydligt på alla sorters högtalare i nuläget så den biten är det inget fel på. Men att lägga rösten till -12 vore kanske idé?

Ska prova det där med att pana till ena sidan. Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback