Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-05, 13:37
  #1
Medlem
CC75s avatar
Hej

Det råder idag ingen tvekan om att många av världens största företag inom branschen "den nya ekonomin" är under press. Gjorde en reflektion idag när jag skummande igenom Expressen. Facebook har nu i en månads tid löpt gatlopp och fler och fler ifrågasätter denna mediala plattform. Twitter likaså. Nedan länk till en debattartikel av Jonas Gardell. Nu är jag ingen stor fan av honom men hans ståndpunkt att sluta Twittra och varför får mig att fundera på om vi idag ser en förändring av dessa stora bolag. Om folk tröttnar på dessa medier, vad kommer det att få för konsekvenser? Själv skulle jag idag aldrig våga äga några aktier i dessa bolag. Jag tror de är på väg ned. Många av dessa bolag har sålt sin själ. De är "freeriders" samtidigt som de utnyttjar din privata information som de får gratis av dig. Allt sker dock på bekostnad av något eller några andra.

Google som varit och är extremt populärt börjar nu också få problem. Amazon likaså. En artikel eller två är ingen trend men kan det vara så att folk nu har börjat nyktra till och se nackdelarna med dessa företag och de tjänster de erbjuder. Börjar vi få en motreaktion?

https://www.expressen.se/nyheter/55-...ook-skandalen/

https://www.expressen.se/kultur/jona...-ditt-monster/

https://digital.di.se/artikel/amazon...epp-fran-trump

https://www.expressen.se/nyheter/tus...ar-mot-google/

// CC
Citera
2018-04-05, 13:47
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
vet ej, men vi som vart med ett tag minns ett internet utan facebook, twitter, amazon och google!
Citera
2018-04-05, 13:50
  #3
Medlem
Smekmånaden är väl över för de här bolagen nu och då granskas de också med mer kritiska ögon av både press och användare. Jag tror dock inte att de kommer försvinna hur som helst men de kommer säkert ha det tuffare än de haft det hittills.

Google och Amazon känns rätt stabila, svårt att se att de ska gå under. Deras verksamheter står på så många olika ben. De påminner mer om klassiska storföretag på det sättet. Twitter och Facebook känns mer sårbara, de är bara relevanta så länge folk använder dem men dyker det upp ett nytt, bättre Twitter eller en ny, fräschare Facebook tror jag de kommer få svårt att överleva i nuvarande form. Facebook kan säkert omvandlas till någon annan typ av företag men som social plattform har väl Facebook varit döende rätt länge nu. Ingen jag känner under 40 använder Facebook regelbundet längre.
Citera
2018-04-05, 14:22
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Just Amazon kommer att överleva och vara rika. Dom åtgärder som idioten Trump kan införa mot Amazon kommer att drabba alla andra konkurrenter på samma sätt.

Men dom andra bolagen tycker jag man bör ifråga sätta stenhårt. Deras arbetsmetoder liknar maffia.
Citera
2018-04-05, 15:42
  #5
Medlem
CC75s avatar
Jag glömde nämna Youtube som också fått kritik de senaste åren. Bl.a. för sin affärsmodell. Det råder enligt mig ingen tvekan att flera av dessa företag har nu blivit för stora och för dominerande. De har gått från att vara drömmar och visioner till att bli multinationella bolag med investerare som kräver avkastning vilket gör att de istället för att vara öppna och fria blir verktyg för att styra och påverka oss.

När kritiken nu ökar och fler och fler ifrågasätter bolagen vad kommer då effekten att bli på dessa bolag? Kommer de nyttja sin storlek och köpa upp de konkurrenter som dyker upp och lägga ned dem?

Det kan tilläggas att det finns idag fortfarande en enormt stor marknad för dessa bolag. Inte minst i tredje världen men västvärlden och stora delar av asien är fortfarande extremt viktig då det är där pengarna finns.

// CC
Citera
2018-04-05, 16:21
  #6
Medlem
Gabriel2017s avatar
Jag tror att de kommer anpassa sig till vad konsumenterna önskar, de kommer bli ännu större och ta ännu mer av reklamintäkterna. De kommer även göra sina egna nyheter. Expressen, DN etc deras ”print” kommer försvinna. ”Printmedierna” är idag vad skrivmaskinen var när Windows 95 kom.
Med AI kommer Google, Facebook etc, sopa banan med sina konkurrenter som inte kan anpassa sig. Tusentals med journalister, fotografer etc kommer bli arbetslösa.
De sociala medierna på internet har kommit för att stanna, framtiden tillhör de nya tekniken.
Citera
2018-04-05, 19:15
  #7
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Jag tror att de kommer anpassa sig till vad konsumenterna önskar, de kommer bli ännu större och ta ännu mer av reklamintäkterna. De kommer även göra sina egna nyheter. Expressen, DN etc deras ”print” kommer försvinna. ”Printmedierna” är idag vad skrivmaskinen var när Windows 95 kom.
Med AI kommer Google, Facebook etc, sopa banan med sina konkurrenter som inte kan anpassa sig. Tusentals med journalister, fotografer etc kommer bli arbetslösa.
De sociala medierna på internet har kommit för att stanna, framtiden tillhör de nya tekniken.

Du tror inte att det finns en risk att folk tappar förtroendet för dem och att deras nuvarande affärsmodeller inte kommer att hålla? Jag menar, de lever i en bransch där förtroendet från "konsumenten" är viktig. Varför skulle jag spendera tid på Facebook, twitter m.m. om jag anser de vara en skitföretag som bara försöker styra mig och att de "säljer mig" (infon om mig) till företag som jag kanske inte vill ha med att göra. Lägg därtill att jag inte kan lita på det innehåll som finns på deras sidor och som presenteras för mig. Om jag slutar att "gå till dem", faller inte deras affärsmodell då?

// CC
Citera
2018-04-05, 19:41
  #8
Medlem
Som-Gjutens avatar
Alla bubblor spricker förr eller senare ...
Citera
2018-04-06, 10:06
  #9
Medlem
Facebook är en riktig fuling. De har skickat doktorer till sjukhus för att samla data. Projektet är stoppad nu då Facebook avslöjats slarv med hantering av persondata.

https://www.cnbc.com/2018/04/05/face...twitter%7Cmain
Citera
2018-04-06, 10:42
  #10
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Facebook är en riktig fuling. De har skickat doktorer till sjukhus för att samla data. Projektet är stoppad nu då Facebook avslöjats slarv med hantering av persondata.

https://www.cnbc.com/2018/04/05/face...twitter%7Cmain

Detta är hemskt. Desto fler sådana saker som dyker upp desto större misstro mot dessa företag. Dessa företag är värderade till enorma summor och måste börja tjäna pengar vilket de gör på att samla in information om andra och sälja vidare men om nu allt fler börjar reagera och protestera. Regeringar börjar agera och dra åt tumskruvarna, då kommer deras affärsplaner att behöva ändras. Jag tror att vi kommer se en ökad motreaktion och det kommer att sänka dessa företag. Med tanke på hur stora de är borde de även dra med sig börserna i stort. Om tilliten till "den nya ekonomin" får sig en smäll kommer det vara ytterligare en faktor som gör att börsen snart kommer få en reaktion nedåt.

// CC
Citera
2018-04-06, 11:59
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Detta är hemskt. Desto fler sådana saker som dyker upp desto större misstro mot dessa företag. Dessa företag är värderade till enorma summor och måste börja tjäna pengar vilket de gör på att samla in information om andra och sälja vidare men om nu allt fler börjar reagera och protestera. Regeringar börjar agera och dra åt tumskruvarna, då kommer deras affärsplaner att behöva ändras. Jag tror att vi kommer se en ökad motreaktion och det kommer att sänka dessa företag.
// CC

Rätt i alla avseenden utom att regeringarna skulle dra åt tumskruvarna. Det är "the man behind the curtin" som styr. Det handlar om att påverka oss, absolut. Slutar påverkan i massmedia som trenden verkar vara (iallafall bland yngre) flyttas fokus över till andra arenor. Att bolagen inte spelar rent är nytt för många. Det talas direkt om konspirations teorier eftersom nån konspirations person vill ingen vara (tabubelagt). Tro vad man vill men börjar man lägga ihop framkomna fakta (vilket sällan når fram till massmedia) ser man mönster som är svåra att blunda för tillslut. Det är att få the redpill. Ibland blir man upplyst av bekanta andra gånger lägger man i hop pusslet själv. Det är ingen trevlig erfarenhet, men nyttig.
Citera
2018-04-14, 16:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Just Amazon kommer att överleva och vara rika. Dom åtgärder som idioten Trump kan införa mot Amazon kommer att drabba alla andra konkurrenter på samma sätt.

Men dom andra bolagen tycker jag man bör ifråga sätta stenhårt. Deras arbetsmetoder liknar maffia.
Kortsiktigt tror jag också detsamma att amazon överlever ett tag till även om jag defintivt inte är någon expert på den sortens analyser. Mycket skitsnack om att amazon snart tar våra jobb också, men om om vi hade varit smarta nog att fortfarande tillverka konsumentprodukter i Sverige så hade vi också kunnat sälja dem via amazon och därmed cashat in miljarder. Man kan ju betrakta amazon som en slags distributionsnätverk för sin verksamhet bland annat.

Det är väl möjligt att många av dessa storföretag är tillfälligt hypade också, aktierna kan dyka kraftigt.

Facebook och twitter har aldrig varit i min smak dock, eftersom jag är ett osocial eller kommunikativt efterbliven eller liknande, tror inte på dessa långsiktigt.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2018-04-14 kl. 16:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback