Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 06:53
  #1
Medlem
krillepilles avatar
Har köpt mig en nästan helt ny dator och en ny skärm till den. Allt är nytt förutom gpu då jag tänker vänta lite tills priserna blir acceptabla. Kör på mitt gamla grafikkort, ett xfx 7950. Skärmen jag köpt är en Acer KG251QF som ska vara en 144hz skärm men av någon anledning kan jag max välja 120? Använder en dual link dvi kabel.

Vad är problemet, kan det vara gpun som flaskhalsar?
__________________
Senast redigerad av krillepille 2018-04-05 kl. 07:07.
Citera
2018-04-05, 06:58
  #2
Medlem
trosfuktarns avatar
Har du rätt skärmkabel? Är inte jätte insatt, men har för mig att man måste ha en speciell.
Citera
2018-04-05, 06:59
  #3
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn
Har du rätt skärmkabel? Är inte jätte insatt, men har för mig att man måste ha en speciell.

Kabeln jag använder är en dual link dvi kabel som kom med skärmen. Fick även en displayport kabel men den kan jag inte använda med min gup.
__________________
Senast redigerad av krillepille 2018-04-05 kl. 07:06.
Citera
2018-04-05, 08:02
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dvi-kabel finns det sorter som inte funkar och sorter som funkar med 144hz, dual link ska funka med 144hz, om det är datorspel du testar så kolla att spelet stödjer 144hz, många spel gör inte det.
Citera
2018-04-05, 09:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Har köpt mig en nästan helt ny dator och en ny skärm till den. Allt är nytt förutom gpu då jag tänker vänta lite tills priserna blir acceptabla. Kör på mitt gamla grafikkort, ett xfx 7950. Skärmen jag köpt är en Acer KG251QF som ska vara en 144hz skärm men av någon anledning kan jag max välja 120? Använder en dual link dvi kabel.

Vad är problemet, kan det vara gpun som flaskhalsar?

Enligt sökningar jag gjort på din XFX 7950 så har den även en DP-port (DisplayPort).
Det ser ut som din DVI-kabel begränsar den vertikala frekvensen (V Hz).
Om du kör Windows så kan du själv se vilka frekvenser som detekteras.
(Display Settings/Display Adapter Properties/Monitor) Se rullisten på de aktuella frekvenser som finns att tillgå.
Om du byter till DP-kabel så bör 144Hz komma upp och även i spelen.

https://www.pcgamer.com/whats-the-di...yport-and-dvi/


För övrigt så märker du ingen skillnad på 120 och 144Hz visuellt. Jag själv sätter medvetet ned frekvensen på 120, ibland 100 för att avlasta grafikkortet (med V-Sync aktiv).
Citera
2018-04-05, 11:04
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det ser ut som din DVI-kabel begränsar den vertikala frekvensen (V Hz).
Dvi-DL stödjer 144hzz.
https://www.sweclockers.com/artikel/...dvi/10#content
Citera
2018-04-05, 14:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dvi-DL stödjer 144hzz.
https://www.sweclockers.com/artikel/...dvi/10#content

Aha, tack. Bra artikel.
Citera
2018-04-07, 05:34
  #8
Medlem
krillepilles avatar
En polare köpte samma skärm och hade samma problem, han löste det genom att köra med displayport. mitt grafikkort har bara minidisplayport så jag får köpa mig en kabel eller adapter om jag vill köra på 144hz. Det ska gå med dvi-d i vanliga fall men tydligen är det något med skrämen som begränsar dvi-d till 120hz av någon konstig anledning. Fick förklarat vad men förstod inte mycket av det han förklarade då jag inte är så jätteinsatt.
Citera
2018-04-07, 12:25
  #9
Medlem
deadhead.s avatar
Är du säker på att du är i grafikkortet och ändrar till 144hz och inte i Windows?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback