• 1
  • 2
2018-04-04, 23:41
Medlem
Hej!

Jag hade tänkt köpa ny bil men har väldigt svårt att komma fram till rätt modell. Min budget är på cirka 70 tusen kronor. Det ska vara en automatlåda samt relativt "ny" bil då jag tycker det är viktigt med bluetooth osv. Har kollat lite på Ford Fiesta och tycker det verkar som att man får mycket bil för pengarna. Vill gärna ha lite tips från er!!
Citera
2018-04-04, 23:53
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelo123
Hej!

Jag hade tänkt köpa ny bil men har väldigt svårt att komma fram till rätt modell. Min budget är på cirka 70 tusen kronor. Det ska vara en automatlåda samt relativt "ny" bil då jag tycker det är viktigt med bluetooth osv. Har kollat lite på Ford Fiesta och tycker det verkar som att man får mycket bil för pengarna. Vill gärna ha lite tips från er!!

Men fan så fula de är. Skulle ta en begagnad Volvo eller BMW för samma pengar.
Citera
2018-04-05, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Men fan så fula de är. Skulle ta en begagnad Volvo eller BMW för samma pengar.
Det må inte vara den snyggaste bilen som finns men tycker personligen inte den är "ful". Sen i detta fall så är bilen i sig viktigare för mig. Funktioner, säkerhet osv.
Citera
2018-04-05, 00:42
Medlem
helt ärligt för 70k kan du få en jävligt bra o fin Volvo. Köp ingen fiesta ..
Citera
2018-04-05, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvackbo
Fiesta? Hahahaha värre skitbil får du leta noga efter. Ful som satan är den också. Nej, jag har kört min cheva i snart 40 år och har endast fixat det självklara.

Citat:
Ursprungligen postat av XX1
helt ärligt för 70k kan du få en jävligt bra o fin Volvo. Köp ingen fiesta ..
Kom med förslag på modeller då VW Polo då??
Citera
2018-04-05, 03:19
Medlem
Schnyggves avatar
Kanske en VW UP! ska enligt uppgift vara en pigg och mycket trevlig liten bil! Kan själv tänka mig en sådan, dom är dock lite trista inuti tycker jag...
Citera
2018-04-05, 08:36
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Hej!

ÄNNU en sån här tråd? Ok, jag kör samma svar som i de tidigare trådarna:

Om du inte har någon preferens på din bil förutom automatlåda och Bluetooth, så är det bättre att du behåller din flexibilitet och håller ögonen öppna på samtliga de bilar som kommer ut till försäljning i ditt område, än att du på förhand spikar vilken modell det måste vara. Rent objektivt är bilar väldigt likvärdiga idag. Du kanske hittar nån på Flashback som exempelvis säger att det måste vara en Volvo eller att det måste vara en med delbart baksäte, men blir det sant bara för att DEN personen säger det?

Kolla på dessa faktorer istället när det gäller att avgöra huruvida bilen i annonsen verkar intressant:

1. Ger annonsen seriöst intryck? Är personen ärlig med eventuella nackdelar hos bilen, eller mörkar han tvärtom väsentliga saker såsom vad den kostar eller hur långt den körts?

2. Undvik specialmodeller och ovanliga märken. Tyska, japanska och sydkoreanska bilmärken är säkra kort, samt inhemska.

3. Köp bara bilar från privatpersoner som haft bilen som sin egna bil. Köp aldrig bilar från handlare, varken stora eller små, utom om du måste ha finansiering förstås. Många framställer det i annonsen som att bilen säljs av en privatperson, men när man kommer dit visar det sig att det är nån zigenare som köper och säljer bilar i vinningssyfte. Såna personer är bra på att tjäna pengar och vet hur man "sminkar en gris" vilket innebär att du lär bli lurad.

4. Lågt miltal och få tidigare ägare (gärna 1 eller 2, och att den sista ägaren ägt bilen i minst tre år) är en bra kombination!

5. Snygga fälgar och bra stereo är trevligt men bilar i rätt färg och med de rätta fälgarna är ofta körda hårdare än tantkörda bilar i fula färger och med fula fälgar. Fenomenet kallas "already loved". Bättre att styla bilen själv.

Innan provkörning, förbered dig gärna genom att läsa "buying advice" för modellen ifråga så att du är medveten om vanliga fel som den aktuella modellen kan ha.

Verkar bilen bra, låt gärna testa den hos någon verkstad också för säkerhets skull, om säljaren inte tycker det blir för krångligt. Då minskar du risken för dyra fel som man kanske inte ser vid en provkörning.

Visst, Ford Fiesta är ingen dålig bil.
Citera
2018-04-05, 10:29
Medlem
Citat:
Hej!

Jag hade en Hyundai i30-2008 (diesel) i fyra år, köpt för 75k. Dock ingen BT, men funkade bra. Gjorde bara vanlig standardservice utan extra krångel.
Kör nu en nyare i30-2015. Är mycket nöjd. Haft den i 1 år, inget krångel, går som en klocka.
Citera
2018-04-05, 10:42
Medlem
lazyasss avatar
Citat:
Hej!

Hade jag 70 lökar för bil så hade det blivit en diesel passat från 07-11. Du får ju inte direkt en ny bil för 70 kkr. Men om du kör mycket, gillar bilar, så finns det tyvärr inte mycket att välja på till 70 tusen. Men kolla på bilar som gått mindre än 15 tusen mil som är kvalitets bilar/märken, om det inte är det så typ offshore märken, jänkare (ford, gm, gmc) eller riskokare, så skulle jag inte vilja spendera de pengarna på något som har mer en 8000 tusen mil äldre än 10. Fast det blir nog svårt att hitta. Köp aldrig billiga bilmodeller begagnat, då de kommer bara bringa problem, man får vad man betalar för.

fiestan är nog rätt schysst. Men det är många som vet det där av är den nog för dyr för min smak.
Köp inte minsta motorn om du bestämmer dig.
Citera
2018-04-05, 10:44
Medlem
lazyasss avatar
Btw Om du vill ha mest bil för pengarna så är det bara att ragga upp en fin lågmilare i 25-40 kkr klassen.
Citera
2018-04-05, 10:59
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazyass
Btw Om du vill ha mest bil för pengarna så är det bara att ragga upp en fin lågmilare i 25-40 kkr klassen.

Som jag förstod det ville han för sin budget på 70000 kr ha en så bra bil som möjligt med automatlåda och Bluetooth/moderniteter.
Citera
2018-04-05, 15:21
Medlem
lazyasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Som jag förstod det ville han för sin budget på 70000 kr ha en så bra bil som möjligt med automatlåda och Bluetooth/moderniteter.

Jag har blåtand i min golf -02, ac, färddator med mer. Dessa moderniteter är det i princip ingen skillnad på mer än att du har en finare knapp att trycka på, om du inte kollar på lyx/sport segmentet, där kan du hitta skillnader som faktiskt gör skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in