Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-08, 20:02
  #25
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Det som är problemet är inte att en forskare på ett filosofiskt plan kan konstatera att smalhetsnormen till stor del är socialt konstruerad och att den primära utsatthetsfaktorn kring övervikt är sociala normer, så långt är allt rätt, men det är när dessa idéer möter pyramidspelet som existerar i skiktet direkt under som det går åt skogen. En intelligent, kompetent forskare med självrespekt kommer aldrig förespråka övervikt då det har så många negativa effekter på hälsan överlag (bland annat på psykisk hälsa), men när en sektledare som baserar sin makt på att ha den senaste progressiva vänsterforskningens bibel i bakfickan får nys om normkritiska "fat positive"-hashtags osv så börjar denne hylla överviktiga, lika mycket för att markera en skiljelinje gentemot mainstreamen som för att ge bränsle åt sin egen rörelse. Det fina är att när forskaren ger sektledaren nya verktyg och denne "förvränger" deras ursprungliga syfte (kan man verkligen ställa sig frågande inför) så gynnar sektledaren forskaren, som då kan peka på sekten och säga "se här, folket på gatan vill se min forskning!". Ängsliga politiker som vill tjäna poäng hakar på och ger forskaren skattemedel för att producera mer. Sedan börjar allt korrumperas då många blir beroende av att hjulen fortsätter snurra. Vid det här laget så är det så korrumperat att universiteten har uttalade uppdrag om att hitta och motverka diskriminering eftersom att den förutsätts existera och för att så mycket annat vilar på den grunden.

Om en forskare imorgon konstaterade i oemotsägliga siffror och analyser att kvinnor inte alls är diskriminerade så faller så otroligt mycket annat att den rapporten helt enkelt skulle ignoreras. Hur kan du ha en jämställdhetsmyndighet med en hel brigad personer som åtnjuter ganska hög social status pga sitt arbete om det inte finns någon ojämställdhet att åtgärda?

En otroligt tråkig negativ spiral som måste brytas i min mening. Det korrumperade pyramidspelet har inte längre för avsikt att åtgärda några orättvisor eller befria någon ofri, det har bara sin egen överlevnad som syfte och agenda. Ingen, eller väldigt få, vill fängsla dig bakom spisen, underdånig, oambitiös och inställsam. Men din frihet från en historisk könsroll får inte komma till priset av vetenskapen och insikten om vilka vi som människor är, som i sig är helt avgörande för din befrielse.
Du gör det svårare för dig än det behöver vara och ändå kommer du aldrig fram.
Vet du varför?
Du har konstruerat en massiv halmdocka. En lögn.

Här, jag ska göra det enkelt för dig.
Varje dag postas 95 miljoner bilder och filmsnuttar på Instagram av 800 miljoner användare.
De 500 mest aktiva av dem ser direkt vad som funkar och nästa gång postar de något som kanske och förhoppningsvis ger fler likes.

Där har du hela din sociala konstruktion och smalhetsnorm.
Resten av det du skriver är fullkomligt snömos.
Bara en massa buzzwords och ordsallad för att villa bort de normalt funtade vettiga människorna från den lögn du försöker mata dem.
Citera
2018-04-09, 07:51
  #26
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Du gör det svårare för dig än det behöver vara och ändå kommer du aldrig fram.
Vet du varför?
Du har konstruerat en massiv halmdocka. En lögn.

Här, jag ska göra det enkelt för dig.
Varje dag postas 95 miljoner bilder och filmsnuttar på Instagram av 800 miljoner användare.
De 500 mest aktiva av dem ser direkt vad som funkar och nästa gång postar de något som kanske och förhoppningsvis ger fler likes.

Där har du hela din sociala konstruktion och smalhetsnorm.
Resten av det du skriver är fullkomligt snömos.
Bara en massa buzzwords och ordsallad för att villa bort de normalt funtade vettiga människorna från den lögn du försöker mata dem.

Läs en gång till fast utan söndagswhiskyn, det känns inte som att jag har något att bemöta här...
Citera
2018-04-09, 09:44
  #27
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Läs en gång till fast utan söndagswhiskyn, det känns inte som att jag har något att bemöta här...
Jag är ledsen, men det är fortfarande tydligt att du trodde du skulle komma undan med din ogiltiga kombination, dvs påståendet: "att smalhetsnormen till stor del är socialt konstruerad och att den primära utsatthetsfaktorn kring övervikt är sociala normer, så långt är allt rätt," genom att lägga till det där andra om feta och "debunka" det.

Jag är känslig för skräp man försöker smyga in bakvägen. Där har du problemet. Med eller utan Uiske Beatha.
Citera
2018-04-09, 10:47
  #28
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag är ledsen, men det är fortfarande tydligt att du trodde du skulle komma undan med din ogiltiga kombination, dvs påståendet: "att smalhetsnormen till stor del är socialt konstruerad och att den primära utsatthetsfaktorn kring övervikt är sociala normer, så långt är allt rätt," genom att lägga till det där andra om feta och "debunka" det.

Jag är känslig för skräp man försöker smyga in bakvägen. Där har du problemet. Med eller utan Uiske Beatha.

Men det stämmer ju och är väl uppenbart för i princip alla? Att det finns en massa negativa aspekter av övervikt stämmer men jag hävdar bestämt att socialt stigma troligtvis är den mest destruktiva. Det är ett rent konstaterande, innebär inte att jag anser att vi bör motverka smalhetsnormen för det, bara att jag kan förstå hur en rörelse som fat positive faktiskt uppstår.
Citera
2018-04-09, 10:50
  #29
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Men det stämmer ju och är väl uppenbart för i princip alla? Att det finns en massa negativa aspekter av övervikt stämmer men jag hävdar bestämt att socialt stigma troligtvis är den mest destruktiva. Det är ett rent konstaterande, innebär inte att jag anser att vi bör motverka smalhetsnormen för det, bara att jag kan förstå hur en rörelse som fat positive faktiskt uppstår.
Jag anser att socialt stigma kan vara bland de få sakerna som triggar igång den förändring som krävs. När man släpper offerkoftan och börjar göra något åt det kan fantastiska saker hända. Se Arnold Schwarzenegger som började som räka.
Det är därför samhället byggt upp normer. De leder människor rätt. Mobbing däremot är inte okej.
Min invändning var dock fortfarande mot det första du skrev.
Vi ger fåfänga olika mycket betydelse.
Citera
2018-04-09, 10:59
  #30
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag anser att socialt stigma kan vara bland de få sakerna som triggar igång den förändring som krävs. När man släpper offerkoftan och börjar göra något åt det kan fantastiska saker hända. Se Arnold Schwarzenegger som började som räka.
Det är därför samhället byggt upp normer. De leder människor rätt. Mobbing däremot är inte okej.
Min invändning var dock fortfarande mot det första du skrev.
Vi ger fåfänga olika mycket betydelse.

Men vafan i så fall så får du läsa mitt första inlägg igen, för nu för du ju mer eller mindre fram samma tes som jag gjorde i det inlägget som du kritiserade. Samhällsnormer existerar av en anledning men innebär en hel del obehag för vissa, något som en väldigt speciell typ av sektledare använder på ett manipulativt sätt för att skapa uppslutning runt sina idéer.
Citera
2018-04-09, 11:06
  #31
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Men vafan i så fall så får du läsa mitt första inlägg igen, för nu för du ju mer eller mindre fram samma tes som jag gjorde i det inlägget som du kritiserade. Samhällsnormer existerar av en anledning men innebär en hel del obehag för vissa, något som en väldigt speciell typ av sektledare använder på ett manipulativt sätt för att skapa uppslutning runt sina idéer.
Jag har inga som helst problem med att dela uppfattning med dig, frågan är dock, som vanligt vilken tes man väljer och argumenten fram till det.

Inget av detta är dock en del av det som startade min ordväxling här.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback