Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-13, 21:01
  #13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag brukar få mycket bra priser när jag hyr släp, kanske det är för att när jag återlämnar släpet så informerar jag att det är tvättat, städat rent o fint, smort upp och justerat ev mekanik som t ex lämlås etc, bytt trasiga glödlampor och fixat lite småskador efter andra. En gång klantade jag mig själv och knäckte ett lyktglas men såg till att reparera skadan. Så ofta får jag halva priset och har t o m fått låna ett släp gratis några timmar för de visste att de då skulle få tillbaka det tvättat och städat. Det extra pysslet tar mig inte så många minuter och ger mig många fördelar tillbaka istället för att svina och skita i allt som många andra kunder gör.
Som välkänd återkommande kund, visst, då får man fördelar.
Men varför är släp dyrare att hyra än bil?
Citera
2018-04-13, 21:05
  #14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finns alternativ.
https://freetrailer.com/se/

Gäller dock att det finns ett företag som är med i samarbetet inom kommunen. Företagen är bl.a IKEA, Pelican Self Storage och Sängjätten.
Där var ont om bilsläp.
Citera
2018-04-13, 21:09
  #15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Där var ont om bilsläp.

Ha jo det var det. Ursäkta för det. Så går den när man läser slarvigt. Att det är så dyrt är väl för att bilsläp är det ganska ont av generellt om man vågar sig på en gissning. Finns heller ingen marknad då det det finns mindre att sätta reklam på som gör att priset kan subventioneras eller tom bli gratis som det är för vanliga släp.
Citera
2018-04-13, 23:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Som välkänd återkommande kund, visst, då får man fördelar.
Men varför är släp dyrare att hyra än bil?

Läser du inte din egen tråd, du har ju redan fått svar på den frågan. Förstod du inte förklaringarna....?
Citera
2018-04-14, 08:41
  #17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Läser du inte din egen tråd, du har ju redan fått svar på den frågan. Förstod du inte förklaringarna....?
Antagligen inte
Citera
2018-04-15, 01:00
  #18
Medlem
Misstänker att det är relativt få som hyr ett bilsläp av det där slaget. Är det 1300 i totalvikt är det ingen stor bil som lastas heller, en Golf av första generationen lär vara gränsen.
Större bilsläp faller på att det är få som får dra dylika, antingen tillkortakommande med dragbilen eller körkortet på den som skall köra ekipaget.
Citera
2018-04-15, 17:14
  #19
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Två anledningar:

1. Bilsläp hyrs ut ganska sällan och uthyraren behöver betala sina avbetalningar alt leasingavgift ändå.

2. De slits något ruskigt fort eftersom allt för många tomtar inte vet hur de ska hantera dem. Surrningsutrustningen försvinner och vinschar förstörs. Det backas illa och lastas för tungt. En del kan uthyraren få igen från försäkring och hyrestagaren, men de tusen små ankbetten som vart och ett är svårt att ta betalt för måste på något sätt täckas ändå.

Bingo.
De som hyr släp är vanligtvis de personer som bara kör med släp om dom absolut måste. Kort sagt, dom råkar köra emot saker, dom lastar fel, dom lastsäkrar fel, dom tappar bort grejer, dom glömmer släppa bromsen, dom låter kabel och katastrofvajer släpa mot marken, dom lämnar stödhjulet för lågt så det blir sönderslaget mot marken...

Personer som hyr en bil kan förhoppningsvis köra den någorlunda bra, utan att köra mot allt inom synhåll och slarva bort reservhjulet.

De som kör mycket med släp har ofta tillgång till det utan att behöva hyra.
Citera
2018-04-16, 22:35
  #20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Misstänker att det är relativt få som hyr ett bilsläp av det där slaget. Är det 1300 i totalvikt är det ingen stor bil som lastas heller, en Golf av första generationen lär vara gränsen.
Större bilsläp faller på att det är få som får dra dylika, antingen tillkortakommande med dragbilen eller körkortet på den som skall köra ekipaget.

Lättviktssläp med hög lastförmåga är tillverkade i dyr lättmetall och därför ganska dyr i inköp. Men man får på rätt tunga bilar med bara B-kort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback