Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-04, 18:53
  #1
Medlem
Jag har precis läst den här debattartikeln: https://www.independent.co.uk/voices...in-338622.html

Författaren menar att LSD hämmar ett filter i hjärnan som förvränger ens verklighetsuppfattning, vilket leder till att man ser verkligheten för vad den är. Jag har hört rätt många LSD-frälsta säga liknande saker, att de insett "sanningen" om politik/universum/naturen/sexualitet/vadsomhelst när de har varit höga.

Det är dock aldrig någon som berättar exakt vad det är för uppenbarelser de har tagit del av. Vad är det de har insett?
Citera
2018-04-04, 19:03
  #2
Medlem
man kan ju inse att det vi i vanliga fall upplever är en väldigt begränsad del av verkligheten.
Citera
2018-04-04, 19:55
  #3
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har precis läst den här debattartikeln: https://www.independent.co.uk/voices...in-338622.html

Författaren menar att LSD hämmar ett filter i hjärnan som förvränger ens verklighetsuppfattning, vilket leder till att man ser verkligheten för vad den är. Jag har hört rätt många LSD-frälsta säga liknande saker, att de insett "sanningen" om politik/universum/naturen/sexualitet/vadsomhelst när de har varit höga.

Det är dock aldrig någon som berättar exakt vad det är för uppenbarelser de har tagit del av. Vad är det de har insett?

https://www.youtube.com/watch?v=h2fQSs5aKHs

https://www.youtube.com/watch?v=LtT6Xkk-kzk&t=75s
Citera
2018-04-04, 21:29
  #4
Medlem
Det är ju bara testa och se för dig själv inget unik för just LSD , svamp fungerar på liknande sätt. Men det precis så som han skriver att försöka förklara för någon annan är som att förklara hur en färg ser ut för en blind.

Men man kan säga att man ser samband som man annars inte gör. För mig har svampen var en väldigt helande kraft. Ett väldigt bra verktyg som låter en se sig själv och sitt liv ur ett helt annat perspektiv på ett sätt som är väldigt svårt att förklara för någon som aldrig provat. Sen tror jag det är individuellt. Hur öppen man är osv. Hur villig man är att släppa taget om sig själv och sitt ego och låta (i mitt fall) svampen visa vägen. Den är högst spirituell. Nästan som ett levande väsen eller en ande .. men som sagt det är nog olika från person till person.
Citera
2018-04-04, 21:43
  #5
Medlem
Bara ätit svampar men kan beskriva det som att allt runtomkring förstärktes på bekostnad av att jag själv försvann. Tänk att du sitter i soffan helt plötsligt försvinner den platsen (kroppen) där alla tankar känslor känns komma ifrån. Man blir mer medveten om rummet får dra ner ljudet på stereon o det skvallpar som aldrig förr då man går och pissar men upplevaren "pissaren existerar inte.
Citera
2018-04-05, 01:34
  #6
Medlem
Idealisten.s avatar
Har aldrig tagit drogen själv men haft dessa upplevelser på annan väg.
Vad det handlar om i grunden är insikten om sin egen natur. Man inser att man inte är en författare av tankar. Tankar är en del av de mentala event som uppenbaras och försvinner spontant i mig. Men jag kan ej titta på mig själv eftersom jag är mig själv. Jag är kunskapen själv. Allt som försöker definiera något är det jag inte är. Jag är inte något som händer. Jag är det i vilket alla händelser rör sig i.

Livet händer av sig självt. Detta är mycket viktigt att förstå, det finns ingen person som gör fria val. Livet är utifrån det absolutas perspektiv (mitt själv) inget annorlunda än vilken dröm som helst.

Detta kan ses här och nu utan substanser men det krävs att man släpper taget om personligheten. Det kan man göra bland annat genom att titta på tankarna och fråga sig vem det är som "tittar".

Det är dock ytterst få människor som lyckas inse detta. Med diverse substanser så ökar sannolikheten något enormt att man får insikten då man nästan "tvingar" hjärnan till att släppa rädslan. Det här med rädslan är dock lite av en spekulation från min sida. Men jag tror att anledningen till att de flesta människor på jorden aldrig kommer att inse sanningen är för att systemet är slav till rädslan för
smärta.
Rädslan ger upphov till egot. Rädslan kan släppa med rätt fokus under livet bland annat men det kan också släppa helt spontant bland vissa men varför det släpper för vissa men inte andra är väl lite av ett mysterium.


Jag är fullt medveten om att det kan låta arrogant att påstå sig sitta på "sanningen". Sanningen ligger dock bara helt enkelt i att se saker och ting som de ÄR precis som du TS beskriver det.
De flesta människor tror sig se att de väljer sina tankar. Därifrån kommer all arrogans ifrån.
Att släppa taget är att bli god.
Moralen uppenbaras i systemet för dess egennytta som en nödvändighet i en värld där man måste navigera mellan vad som gör ont och vad som gör mindre ont. Det goda leder till sinnesfrid.
Det onda ligger i att låta motivationer som inte stämmer överrens med vad som ÄR att ta överhanden.

Ödmjukhet är en sanning till exempel eftersom en människa som ser saker och ting som de är inte ser någon anledning till att skryta. Skryt kommer ifrån känslan av att man är en fri agent.
Allt det vi kallar ondska underhålls av okunskapen om vad som är.
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-04-05 kl. 01:39.
Citera
2018-04-05, 01:46
  #7
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har precis läst den här debattartikeln: https://www.independent.co.uk/voices...in-338622.html

Författaren menar att LSD hämmar ett filter i hjärnan som förvränger ens verklighetsuppfattning, vilket leder till att man ser verkligheten för vad den är. Jag har hört rätt många LSD-frälsta säga liknande saker, att de insett "sanningen" om politik/universum/naturen/sexualitet/vadsomhelst när de har varit höga.

Det är dock aldrig någon som berättar exakt vad det är för uppenbarelser de har tagit del av. Vad är det de har insett?

När man tar psykedeliska substanser simmar man i, eller dränks i, en värld av fraktaler. man ser fraktaler, hur allt man ser är fraktaler som fraktaliserar. Man tänker fraktaler. Som folk skrivit tidigare så ser man samband mer objektivt. Utan att filtrera det igenom ens eget ego.
Personligen tror jag att universums energi alltid strävar efter ett effektivare flöde (hela den fysiska världen är fraktal i grunden..?). Och det igenom strukturer, som encelliga organismer, eller genom oss, eller igenom de handlingar som vi gör gentemot andra humanoider som genomför handlingar. Det finns en edge i detta för att det är ett tänk som man kan ta med sig vidare i sitt liv, när man har upplevt det flertal gånger tänker man på ett sätt som är streamlinat med evolutionen, för att man har upplevt det och förstått det.. Min personliga teori är att om man är en spritiuell person som tar dessa substanser och ser fraktaler, simmar i det, förstår det, och sedan implementerar det i sitt eget liv, kommer att lyckas, för allt i den fysiska världen handlar om strukturer. Man har ett fraktaltänk.
Hela ens fysiska existens är av strukturer, och när man tar psykedeliska substanser ser man dessa strukturer som man annars inte ser.
Enligt mig är kontentan av att ha upplevt detta är:

1) Det man upplever är ett hologram (dock är den fysiska världen som ens kropp befinner sig i sann). Pga på starka substanser så förändras hologrammet medans den fysiska världen är som den var. Dvs det som vi upplever är inte den fysiska världen utan ett hologram. Jag tror att den fysiska världen och den subjektiva upplevelsen är lika sanna, dock två sidor av samma mynt..

2) Vad man tänker och tror att världen är, är inte vad den är, det är bara en tolkning av den. Även åt andra hållet då man på hallucinogener kan tro att världen/ens liv/ens önskningar är något som det inte är, vad man upplever är bara en förstärkning av vad man vill känna starkt (en känsla). T ex man kanske känner en extrem eufori för att gå åt ett visst håll åt sitt liv i trippen, men sen när man är nykter så känner man, näe, det var lite överdrivet. Man känner efteråt vad som är sant för en själv och inte.

So yes, dessa saker har fördelar för att man blir mer rotad i sig själv som person. Ibland måste folk bli mer invecklade för att bli mer utvecklade. Fördelar är ego-death, se samband klarare. Tänka mer strukturellt efteråt. Lägga sina dåliga vanor åt sidan för man upplever att en bättre väg finns. Man ser sin egen och andras bullshit tydligare.
__________________
Senast redigerad av F.Hansen 2018-04-05 kl. 01:59.
Citera
2018-04-06, 09:02
  #8
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har precis läst den här debattartikeln: https://www.independent.co.uk/voices...in-338622.html

Författaren menar att LSD hämmar ett filter i hjärnan som förvränger ens verklighetsuppfattning, vilket leder till att man ser verkligheten för vad den är. Jag har hört rätt många LSD-frälsta säga liknande saker, att de insett "sanningen" om politik/universum/naturen/sexualitet/vadsomhelst när de har varit höga.

Det är dock aldrig någon som berättar exakt vad det är för uppenbarelser de har tagit del av. Vad är det de har insett?
Det är bull shit! Ingen vet exakt vad tryptaminerna (droger som LSD) gör i hjärnan dock vet man att de liknar signalsubstansen serotonin. Signalsubstansen serotonin påverkar stora delar av hjärnan bl.a. Ens intryckt, känslor, viljor, tankar etc etc.
En teori är att LSD går in och öppnar upp det filter som filtrera intryck.

När hjärnan plötsligt börjar bombarderas med 100-400% mer information än vad hjärnan är skapad för att kunna hantera börjar den tolka fel saker och blanda ihop grejer. Det är kanske därför du kan smaka på musik för din hjärna är så överbelastad att den blandar hörsel och smak intryck. Eller att golvet blandas ihop med din hand för att din hjärna har inte kapaciteten att identifierar de olika objekten.
under rus på LSD tappar du också en stor del av din logiska förmåga, då din hjärna är fullt upptagen med att bli bombarderad av 300% mer syn och känselintryck då flyttas all processors kraft från din logiska del i hjärnan till intrycksdelen. Min teori är att det är därför du kan plötsligt känna att du har funnit meningen med livet eller att lösningen på alls krig. Om du skriver ner dina tankar unde ruset så kommer du efteråt förstå att ditt resonemang oftast ligger på en 5 årings nivå. Precis som barn kan säga: Alla borde bara vara vänner och kramas. Kan personer på LSD säga samma sak.

Nu har jag dissat LSD effekter i en kvart och kommer avsluta med att det är förmodligen en av de fetaste drogerna du kan testa mdock ska man alltid vara skeptisk mot folk som är nyfrälsta som hans i artikeln.

Det är min erfarenhet efter ca 40-60 trippar på 5-6 olika substanser
__________________
Senast redigerad av FelGud 2018-04-06 kl. 09:05.
Citera
2018-04-06, 10:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Det är bull shit! Ingen vet exakt vad tryptaminerna (droger som LSD) gör i hjärnan dock vet man att de liknar signalsubstansen serotonin. Signalsubstansen serotonin påverkar stora delar av hjärnan bl.a. Ens intryckt, känslor, viljor, tankar etc etc.
En teori är att LSD går in och öppnar upp det filter som filtrera intryck.

När hjärnan plötsligt börjar bombarderas med 100-400% mer information än vad hjärnan är skapad för att kunna hantera börjar den tolka fel saker och blanda ihop grejer. Det är kanske därför du kan smaka på musik för din hjärna är så överbelastad att den blandar hörsel och smak intryck. Eller att golvet blandas ihop med din hand för att din hjärna har inte kapaciteten att identifierar de olika objekten.
under rus på LSD tappar du också en stor del av din logiska förmåga, då din hjärna är fullt upptagen med att bli bombarderad av 300% mer syn och känselintryck då flyttas all processors kraft från din logiska del i hjärnan till intrycksdelen. Min teori är att det är därför du kan plötsligt känna att du har funnit meningen med livet eller att lösningen på alls krig. Om du skriver ner dina tankar unde ruset så kommer du efteråt förstå att ditt resonemang oftast ligger på en 5 årings nivå. Precis som barn kan säga: Alla borde bara vara vänner och kramas. Kan personer på LSD säga samma sak.

Nu har jag dissat LSD effekter i en kvart och kommer avsluta med att det är förmodligen en av de fetaste drogerna du kan testa mdock ska man alltid vara skeptisk mot folk som är nyfrälsta som hans i artikeln.

Det är min erfarenhet efter ca 40-60 trippar på 5-6 olika substanser
Bra inlägg du verkar ha lite distans till det hela. En liten undran bara har du upplevt eller har nån förklaring till att tiden känns stanna upp? Min klocka hade stannat vid 23 och det var inte slut på batterier
Citera
2018-04-06, 19:47
  #10
Medlem
Det är definitivt inte bullshit, i alla fall inte med svampen. Svampen har på djupet verkligen hjälp mig och helat mig. En högst terapeutisk drog. LSD kan jag inte uttala mig så mycket om då jag endast tagit det en gång i en ganska liten dos.

Men svampen kan vara extremt helande och hjälpa en med massa olika själsliga besvär och hjälper en att se samband och orsak som man annars inte gör. Den kan definitivt peka ut vägen och en riktning i livet och få en att omvärdera saker och förändra ens förhållningssätt till många saker. T ex har man gett svårt sjuka cancer patienter psilocybin. Vilket har hjälp dem att överkomma sin dödsångest. Många upplever positiva effekter av psilocybin i flera månader efter endast en session. Det finns också ganska nya studier där man scannar hjärnan "live" under ett psilocybin rus. Man kan se effekter i hjärnan som liknar en form av "reset" av hjärnan, ungefär som om man gör en reset av en dator. Det kan vara en förklaring till varför många upplever så positiva effekter under lång tid efteråt.

Gamla tankemönster/tankebanor bryts som kan vara en förklaring till att många som t ex lider av en depression plötsligt blir bättre eller som den i mitt fall helt försvinner.
Misstänker att liknande effekter kan uppnås med LSD i högre dos än den jag tog.

https://www.theguardian.com/science/...d-people-study

https://www.nature.com/articles/s41598-017-13282-7

https://www.hopkinsmedicine.org/news...tening_cancer_
Citera
2018-04-07, 01:45
  #11
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvamPirat
Det är definitivt inte bullshit, i alla fall inte med svampen. Svampen har på djupet verkligen hjälp mig och helat mig. En högst terapeutisk drog. LSD kan jag inte uttala mig så mycket om då jag endast tagit det en gång i en ganska liten dos.

Men svampen kan vara extremt helande och hjälpa en med massa olika själsliga besvär och hjälper en att se samband och orsak som man annars inte gör. Den kan definitivt peka ut vägen och en riktning i livet och få en att omvärdera saker och förändra ens förhållningssätt till många saker. T ex har man gett svårt sjuka cancer patienter psilocybin. Vilket har hjälp dem att överkomma sin dödsångest. Många upplever positiva effekter av psilocybin i flera månader efter endast en session. Det finns också ganska nya studier där man scannar hjärnan "live" under ett psilocybin rus. Man kan se effekter i hjärnan som liknar en form av "reset" av hjärnan, ungefär som om man gör en reset av en dator. Det kan vara en förklaring till varför många upplever så positiva effekter under lång tid efteråt.

Gamla tankemönster/tankebanor bryts som kan vara en förklaring till att många som t ex lider av en depression plötsligt blir bättre eller som den i mitt fall helt försvinner.
Misstänker att liknande effekter kan uppnås med LSD i högre dos än den jag tog.

https://www.theguardian.com/science/...d-people-study

https://www.nature.com/articles/s41598-017-13282-7

https://www.hopkinsmedicine.org/news...tening_cancer_

(FB) Psilocybin - bättre än SSRI i dagsfärsk studie mot depression

Alla hallucinogener är antidepressiva då de har liknande receptor-affiniteter som svamp har. 5HT2-A agonism främst.
Citera
2018-04-07, 07:13
  #12
Medlem
Jag har dock inte upplevt liknande terapeutiska egenskaper i diverse olika hallucinogena RC's tyvärr. Även om de varit roliga. Så inte ens i närheten av samma djup som svampen erbjudit mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback