Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-04, 16:47
  #1
Medlem
Hej!
för enkelhetens skull så kommer jag ge ett exempel:
Tänk en fast monterad gängad bult. (stor bult, 50 mm i diameter och 500 mm lång)
En mutter skruvas på.
Jag vill altså mäta mutterns förskjutning i z-led (bultens riktning) även fast den roterar kring x-axeln.
Det skall vara en robust och pålitlig lösning med lång livslängd och ett max fel på 1 mm.

Jag har tänkt på väldigt många olika lösningar som laser, fastmonterade skjutmått, mäta rotation då given gänga (stigning), digitala måttband, osv osv!

Är det någon annan som har en kreativ lösning på detta problemet?

Det är ok att modifiera bulten och muttern.

Inga ideer är dåliga, man får alltid inspiration

/Newroot
Citera
2018-04-26, 22:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newroot
Hej!
för enkelhetens skull så kommer jag ge ett exempel:
Tänk en fast monterad gängad bult. (stor bult, 50 mm i diameter och 500 mm lång)
En mutter skruvas på.
Jag vill altså mäta mutterns förskjutning i z-led (bultens riktning) även fast den roterar kring x-axeln.
Det skall vara en robust och pålitlig lösning med lång livslängd och ett max fel på 1 mm.

Jag har tänkt på väldigt många olika lösningar som laser, fastmonterade skjutmått, mäta rotation då given gänga (stigning), digitala måttband, osv osv!

Är det någon annan som har en kreativ lösning på detta problemet?

Det är ok att modifiera bulten och muttern.

Inga ideer är dåliga, man får alltid inspiration

/Newroot

En mutter roterar alltid kring samma axel som translationsriktningen.

Rita upp problemet så kanske vi kan hjälpa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback