Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-04-09, 13:27
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Jaha, så man kan påstå att vad som helst har medicinisk effekt man att det då måste styrkas med vetenskapliga studier? Vilket det iofs gör på området cannabis och CBD.
Det krävs större och längre studier för att få läkemedel godkända för försäljning. Men det är på gång, Cannabis och CBD används ju redan inom vården i flera länder och det sprider sig mer och mer.

Sen är så klart brist på kommunikation, korruption, och okunnighet också faktorer som spelar in.
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Att länka till en sida där något påstås är inte detsamma som att själv påstå vad som sägs där. Dock är det tydligt att Läkemedelsverket är medvetet om att Cannabis är en både uppskattad och effektiv medicinalväxt som de helst inte vill se användas öht.
Det finns troligtvis regler mot det också, annars skulle ju vem som helst kunna länka till sina egna sidor och på så vis komma runt lagen.
Citera
2018-04-09, 15:27
  #50
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvanta
Det finns troligtvis regler mot det också, annars skulle ju vem som helst kunna länka till sina egna sidor och på så vis komma runt lagen.
Vilka regler är det som troligtvis finns då menar du? Om en lag är skriven på ett visst sätt så är ju det vad som gäller. Det kan ju lika gärna handla om att Läkemedelsverket försöker komma runt lagen.
Citera
2018-04-09, 16:28
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vilka regler är det som troligtvis finns då menar du? Om en lag är skriven på ett visst sätt så är ju det vad som gäller. Det kan ju lika gärna handla om att Läkemedelsverket försöker komma runt lagen.
Det handlar om hur man framhåller produkten. Att länka till flera sidor som beskriver varan som ett läkemedel kan tolkas som att man indikerar att oljan kan användas för att bota eller lindra sjukdomar.
Citera
2018-04-09, 17:41
  #52
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvanta
Det handlar om hur man framhåller produkten. Att länka till flera sidor som beskriver varan som ett läkemedel kan tolkas som att man indikerar att oljan kan användas för att bota eller lindra sjukdomar.
Vad säger lagen?
Citera
2018-04-09, 17:44
  #53
Medlem
sjelvefans avatar
Enda läkemedlet som finns idag är väl också detta, som innehåller högre halter av THC (narkotikaklassat) och med många fler biverkningar än man hittat vid mer naturligt CBD.

Och enbart vid sjukdomen MS idag enligt Fass, efter att de testat andra läkemedel/gifter först.

”De aktiva substanserna är cannabisextrakt. Varje ml innehåller 38-44 mg och 35-42 mg av två extrakt (som tjockt extrakt) av Cannabis (Cannabis sativa L.), blad och blomma, motsvarande 27 mg/ml delta-9-tetra-hydrocannabinol (THC) och 25 mg/ml cannabidiol (CBD).

Varje 100 mikroliter spraydos innehåller 2,7 mg THC och 2,5 mg CBD.

Vanliga biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 10 användare)

Nedstämdhet
Förvirring
Upprymdhet
Förlust av verklighetsförankring
Minnesproblem
Koncentrationsproblem
Dåsighet, känsla av att vara vimmelkantig
Dimsyn
Talsvårigheter
Större eller mindre aptit än vanligt
Smakförändringar
Muntorrhet
Förstoppning
Diarré
Illamående, kräkningar
Munproblem, inkluderande en brännande eller smärtande känsla, eller blåsor i munnen
Orkeslöshet, svaghetskänsla, olustkänslor
En känsla av att vara onormal eller onykter
Balansrubbningar, benägenhet att ramla omkull”

https://www.fass.se/m/produkt/201010...lic/tabproduct
Citera
2018-04-09, 19:37
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vad säger lagen?
Lagen säger att läkemedelsförsäljningen är reglerad. Sen får man tolka vad som ska räknas som läkemedel.

Jag hittade det här på Läkemedelsverket hemsida:
Citat:
Produkter som innehåller cannabidiol (CBD) är läkemedel. Det slår Läkemedelsverket fast efter avslutade tillsynsärenden. Eftersom läkemedelslagstiftningen ställer krav på att läkemedel ska vara godkända eller registrerade, är försäljningen av dessa produkter inte tillåten.
https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/

Men Dagens Medicin skriver:
Citat:
De fyra aktuella besluten gäller utöver Nordic Med Can också företagen Curious Oak, Nirvara och Nya Aspens AB. Bolagen har nu möjlighet att överklaga Läkemedelsverket beslut till förvaltningsrätten i Uppsala. I sådana fall kan de begära inhibition av myndighetens beslut under den rättsliga prövningen.

Läkemedelsverket har pågående tillsynsärenden mot andra företag som säljer CBD-olja. Här är ännu inte några beslut fattade.
https://www.dagensmedicin.se/artikla...uder-cbd-olja/

Vad är det som gäller?
Citera
2018-05-20, 17:01
  #55
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVHDD
Oh neeej folk har slutat köpa våra opiater & bensodiazepiner, all CBD olja måste bort!

Mja.. Idioter.
Så dom skriver ut gifter som benzo med abstinens när man slutar, och när CBD olja kan lindra allt möjligt. Statliga droger är ren skit verkligen. (Inkl alkohol.)

Nån som vet hur det ser ut just nu? Har dom verkligen satt förbud på att sälja industrihampa cbd olja? Det kan inte stämma isånnafall..
Om det stämmer så är det bara att helt totalt skita i det och köpa på. (Power to the people, stick it to the man. - Captain fantastic filmen.)

Nje.. Detta ska få säljas på som vanligt och hälsokost! Dom behöver inte ens påstå att cbd olja gör något, och sen får folk forska själva istället. Så som det igentligen ska va med alla substanser man stoppar i sig.
Verkar som att det går att köpa fortfarande dock. Vi lever inte i en diktatur... Industrihampa är en naturlig liten växt, och fri precis som oss. Om dom nu satt upp regler tycker jag att vi ska ta och bryta ner dom.. Avveckla vad dom bestämt.
Det är upp till oss. Man kan inte bara sitta och säga ja till allt i livet.

How did the cat get so fat?
https://www.youtube.com/watch?v=IZoIEHsOXoo

edit: Det är inte läkemedel, det är hälsokost. Bort från systemet, tack.. Behöver inte klassa allt. Låt natur va natur. Ett skräck scenario vore om folk behövde recept och köpa cbd olja på ett apotek, där dom skulle ha "monopol" på något. Får dock läsa om det mer, och ska inte överreagera.
__________________
Senast redigerad av [complex] 2018-05-20 kl. 17:08.
Citera
2018-05-20, 17:08
  #56
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
/.../ Industrihampa är en naturlig liten växt /.../
Som kobrors nervgift då?

Och anledningen till att industrihampa är så träig är tack vare selektiv avel. Som vi utsatt varenda växt och djur i människans tjänst så att de blivit mer onaturliga än Disneyland.
Citera
2018-05-20, 17:12
  #57
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Som kobrors nervgift då?

Och anledningen till att industrihampa är så träig är tack vare selektiv avel. Som vi utsatt varenda växt och djur i människans tjänst så att de blivit mer onaturliga än Disneyland.

Det kan säkert förbättas med hur dom odlar och ekologiskt. Men själva cbd och allt är bra komponenter av moder jord. Går inte att jämföra CBD olja med kobrors nervgift.
Går säkert att odla ännu bättre dock.
(Jag hade gärna odlat egen hampa och gjort egen olja om jag bott så. Nu är jag ingen expert på odling, men jag tror dom har bra fina odlingar av hampa.)
Huvudsaken är att man fortfarande kan köpa hampa olja, även om dom tydligen stängt av vissa från att sälja, men det är fortfarande lagligt detta, så råka överreagera lite innan där.
Då är igentligen saker som dom ska va, förutom lite strul med läkemedelsverket.
__________________
Senast redigerad av [complex] 2018-05-20 kl. 17:21.
Citera
2018-05-21, 10:39
  #58
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Det kan säkert förbättas med hur dom odlar och ekologiskt. Men själva cbd och allt är bra komponenter av moder jord. Går inte att jämföra CBD olja med kobrors nervgift.
Går säkert att odla ännu bättre dock.
(Jag hade gärna odlat egen hampa och gjort egen olja om jag bott så. Nu är jag ingen expert på odling, men jag tror dom har bra fina odlingar av hampa.)
Huvudsaken är att man fortfarande kan köpa hampa olja, även om dom tydligen stängt av vissa från att sälja, men det är fortfarande lagligt detta, så råka överreagera lite innan där.
Då är igentligen saker som dom ska va, förutom lite strul med läkemedelsverket.
Båda är naturliga och du använder dig av "naturlig" som en synonym till "bra".
Citera
2018-05-21, 14:52
  #59
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Båda är naturliga och du använder dig av "naturlig" som en synonym till "bra".

Health benefits:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?te...lth%20benefits
https://scholar.google.se/scholar?hl...benefits&btnG=

Kobrors gift (Ormgift i allmänhet):
https://en.wikipedia.org/wiki/Snake_venom

Vad är det att diskutera igentligen?
Jag ser naturligt som bra oftast, och CBD är hälsosamt och hjälper emot epilepsi och annat. Kobrors nervgift har inte direkt läkande egenskaper. Jag skulle inte köpa kobra gift och ta i droppar. Därför förstår jag inte liknelsen.
Jag inser dock att det finns naturliga ämnen som är skadliga med såklart. Men inom CBD är det mer hälsosamt än alkohol och andra droger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Drug_h...ree_means).svg

Så förstår inte riktigt vart du vill komma. Kemikalier är inte lika bra som naturen enligt mig, var mer så jag menade.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback