Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-04, 12:48
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Ett svenskt UFO-fall som jag aldrig tidigare hört talas om nådde mina läsögon för ett tag sedan.

Det skulle tydligen ha varit ett "Flygande tefat" som landat på en strand utanför Stockholm år 1946, som svenska militären lade vantarna på.

Men det enda jag har hört om svenska UFO-fall vid den tiden är ju de sk "Spökraketerna."
SÅ därför undrar jag, vad kan detta vara för något?
Är det kanske ett misstag hos författaren, som kanske blandat samman olika fall och händelser med varandra ... eller finns det beskrivet mera känt ???

Boken jag läste om det i var Whitley Striebers dramadokumentära bok "Hemligstämplat" (Majestic på originalspråket).



Jag vet att svenska Försvarsmakten förvisso var involverade i UFO-undersökningar vid denna tiden, och det är, som sagt, ingen hemlighet precis. De tittade med växande oro på problemet och hade t.o.m egna slutsatser och utomjordiska hypoteser - som de diskuterade med sina amerikanska kollegor om.


Men finns det någon som vet bättre?
Som vet mera exakt vilket fall det kan rör sig om?
Citera
2018-04-04, 16:13
  #2
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det verkar lätt förvirrat det hela.

Enligt Strieber ska USAs ambassad meddelat den 11 juli 1946 att något landat på en strand nära Stockholm - och att detta undersöktes av militären.

När jag letade vidare hittade jag en publikation "UFO's A HISTORY: 1946: THE GHOST ROCKETS" av Loren E. Gross från 1972, han skriver att något ska ha siktats över Stockholm den 9 juli, och att detta ska ha kraschat och undersökts av militären - så det låter ju onekligen som samma observation. Problemet är att hans källhänvisning säger "Sundsvall, Sweden, 10 July 1946".

Men läser man vidare så får man nog förklaringen:
"A notable find?" A report said:
"A rather notable find on the beach was made by a jornalist on
Wednesday [July 10th] afternoon when he found a rust-colored, porous
little thing, which bore a very plain mark which was situated next to
same cylinder-like object.
''While the rust-colored bit's surface was uneven and porous like
all other samples of the find, this bit had in its center a semicircular-
shaped hole, and it appeared as if this bit was pressed against
it until it broke thrwgh the surface." 38.
Some comments on the "remains" went this way:
"Remains of possibly a rocket or jet-propelled object, which fell
on Tuesday [July 9th] afternoon at Bjorkan in Njurunda have been sent to
Stockholm
, the Defense Staff's Air Defense Division, for investigation
announced the press officer at Sundsvall airbase, Capt. R. Westlin, in
an interview for the Morgon-Tidnigen.
Så det verkar onekligen som om objektet upphittades på en strand i Sundsvall (Njurunda närmare bestämt) men sändes till Stockholm för undersökning.

Men... det tar inte slut där heller - för sen skriver Gross om observationer från hela Sverige - inklusive Stockholm, Gävle och "staden med det långa namnet Kristinehamnstrakten" , och även Finland, under dessa dagar i juli - så det verkar som om det kan ha handlat om ett meteorregn eller om nån skjutit spökraketer av bara tusan.. Intressant läsning hur som helst.
Citera
2018-11-23, 21:13
  #3
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
De beskrivs som något mindre än ett flygplan. Samtliga har sänkts i Svenska insjöar.

Det finns inga vittnen på att de skall ha detonerat ovan jord.

Cigarrformat, mörkt metalliskt och med minst ett utstickande bihang som det då och då kommer eldsflammor ur.

Skulle det kunna varit någonting sånt här man testkört?

https://en.wikipedia.org/wiki/Republic-Ford_JB-2

Finns video.

https://www.youtube.com/watch?v=skLTMziYQow

I den här så har den en startraket den fäller efter takeoff.
https://www.youtube.com/watch?v=-wa4pI6mx6E

Project Loon var radiostyrd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback