Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-04, 09:09
  #1
Medlem
hipp-hipps avatar
Vi bevittnar enormt starka reaktioner från Västen mot Ryssland för en del saker som är fortfarande under frågan (tex "Skripal case"). Diplomater var utvisade och sanktioner förstärktes.

Nu minns jag 2013.
Då avslöjades det att USA (direkt: CIA, FBI, NSA etc) spionerar folk runt världen, olagligt samlar information (framför allt i andra länder). Det har visat sig att USAs ambassad i Berlin hade direkt avlyssnat Angela's kommunikation.

Men inga diplomater var utvisade, inga sanktioner var införda mot USA.

Så undrar jag: varför är det så?
Citera
2018-04-04, 09:45
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Korta svaret: Vi vill gå i USA & COs ledband.

Frågan är om reaktionerna ens varit desamma om giftmordet skett i t ex Spanien eller
Japan.
Citera
2018-04-04, 12:29
  #3
Medlem
hipp-hipps avatar
Den ända rationella förklaringen borde vara att, om till exempel, Angela inför sanktioner eller utvisar diplomater, kommer DAX falla ner... drastiskt.
Citera
2018-04-04, 12:34
  #4
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Den ända rationella förklaringen borde vara att, om till exempel, Angela inför sanktioner eller utvisar diplomater, kommer DAX falla ner... drastiskt.
Svårt och veta vad de fick göra bakom ridån, men sure lite hyckleri går inte undkomma att ta upp.
Men samtidigt vänner har större förmåga att förlåta, än om man inte är vänner.
Citera
2018-04-04, 12:50
  #5
Medlem
rostigamazons avatar
Regeringen klagar på Trump, men ändå gör regeringen allt vad Usa säger, tror det beror på rädsla.
Citera
2018-04-04, 17:05
  #6
Avstängd
Jag gissar att vi helt enkelt har en massmedia som till stora delar ägs av USA. Ryssland är USAs ärkefiende och då är det oxå vår ärkefiende. När jag gjorde lumpen (slutet av 90) var ända hotet "ryssen" och det var inget som ifrågasattes... Hur det är i "verkligheten" är det massmedia som bestämmer. Vilka nyheter som är intressanta är det massmedia som bestämmer osv...

"Elementärt kära Watson"
Citera
2018-04-04, 17:10
  #7
Medlem
michail.bakunins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Regeringen klagar på Trump, men ändå gör regeringen allt vad Usa säger, tror det beror på rädsla.

Vi har djupgående samarbeten med USA.

USA avlyssnade inte bara Merkel utan Frankrikes dåvarande president.
Citera
2018-04-04, 18:32
  #8
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michail.bakunin
Vi har djupgående samarbeten med USA.

USA avlyssnade inte bara Merkel utan Frankrikes dåvarande president.

Dom avlyssnar nog även Löfven.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback