Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-07, 10:28
  #13
Medlem
ZaphodBs avatar
Felet är att ett flertal banker inte reserverar pengar vid transaktioner till konton som inte är inom den egna banken.

Den enda bank jag kan nämna som faktiskt reserverar pengarna direkt vid en överföring är just Swedbank, vilka som inte gör det tänker jag inte lista då jag inte vill medverka till eller uppmana till brott men har upptäckt då jag flyttat mellan egna konton i olika banker att inte alla låser pengarna direkt utan man kan som sagt backa eller ändra en transaktion inom samma dygn, gränsen går ofta vid midnatt.

Mvh, ZaphodB
Citera
2018-04-09, 08:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Eller så beger du dig till staden där den misstänkte är folkbokförd och besöker alla pantbanker som finns.

Är klockan värd mycket pengar kan det vara värt att lägga en ledig dag på detta.

Jag har kollat runt en hel del på pantbankernas hemsidor men inte hittat något. Varor som inte hämtas ut läggs ju till slut ut till försäljning.
Citera
2018-04-09, 08:55
  #15
Medlem
pillenottens avatar
Tyvärr så tror jag inte du får tillbaka klockan även om den skulle hittas hos pantbank såvida den inte var flaggad som stulen med serienumret angivet - men stulen betyder ju att någon kommit över den "mot din vilja", i det här fallet har du ju lämnat ifrån dig klockan frivilligt.

Jag hjälper i skrivande stund någon som blivit blåst på flera hundratusen av en person i förtroendeställning som både förfalskat namnteckningar och kommit över mobil bank id - polisen lägger ner "i brist på bevis", trots att det finns hur mycket bevis som helst, både i skrift och dataloggar...
Citera
2018-04-09, 09:25
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Tyvärr så tror jag inte du får tillbaka klockan även om den skulle hittas hos pantbank såvida den inte var flaggad som stulen med serienumret angivet - men stulen betyder ju att någon kommit över den "mot din vilja", i det här fallet har du ju lämnat ifrån dig klockan frivilligt.

Jag hjälper i skrivande stund någon som blivit blåst på flera hundratusen av en person i förtroendeställning som både förfalskat namnteckningar och kommit över mobil bank id - polisen lägger ner "i brist på bevis", trots att det finns hur mycket bevis som helst, både i skrift och dataloggar...

Polisen har ju tagit personen som gjorde detta. Han har erkänt både detta samt ett antal andra brott men dock inte sagt vart han har gjort av klockan. Om klockan hittas och serienumret stämmer så får jag tillbaka den som jag har förstått av polisen.
Citera
2018-04-09, 10:59
  #17
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Exakt. Polisen kan hämta klo kan och ge dig den. Sen får äharen till pantbanken göra anmälan på dom som sålt.den dit och kräva dom på sina pengar. Ev att köparens försäkdring täcker upp.

Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Tyvärr så tror jag inte du får tillbaka klockan även om den skulle hittas hos pantbank såvida den inte var flaggad som stulen med serienumret angivet - men stulen betyder ju att någon kommit över den "mot din vilja", i det här fallet har du ju lämnat ifrån dig klockan frivilligt.

Jag hjälper i skrivande stund någon som blivit blåst på flera hundratusen av en person i förtroendeställning som både förfalskat namnteckningar och kommit över mobil bank id - polisen lägger ner "i brist på bevis", trots att det finns hur mycket bevis som helst, både i skrift och dataloggar...

Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Polisen har ju tagit personen som gjorde detta. Han har erkänt både detta samt ett antal andra brott men dock inte sagt vart han har gjort av klockan. Om klockan hittas och serienumret stämmer så får jag tillbaka den som jag har förstått av polisen.

Nu för tiden kan man inte göra godtrosförvärv av egendom som tillgripits genom stöld eller rån (se
3 § i lagen om godtrosförvärv av lösöre utan ägaren har rätt att få tillbaka egendomen utan lösen.

Det gäller inte alltså inte vid bedrägeri eller förskingring. Dock kan det ju finnas möjligheter att kräva tillbaka klockan om den hittas om den som förvärvat klockan inte har gjort det i god tro.

Så ditt hopp ligger i att klockan hittas hos någon som inte har förvärvat den i god tro och som du kan kräva den åter från.
Citera
2018-04-09, 11:30
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Nu för tiden kan man inte göra godtrosförvärv av egendom som tillgripits genom stöld eller rån (se
3 § i lagen om godtrosförvärv av lösöre utan ägaren har rätt att få tillbaka egendomen utan lösen.

Det gäller inte alltså inte vid bedrägeri eller förskingring. Dock kan det ju finnas möjligheter att kräva tillbaka klockan om den hittas om den som förvärvat klockan inte har gjort det i god tro.

Så ditt hopp ligger i att klockan hittas hos någon som inte har förvärvat den i god tro och som du kan kräva den åter från.

Just det, jag förstår. Tack för svar. Jag har ärligt talat noll förhoppning om att klockan ska hittas. Det är nog hej då till både klockan och pengarna, en dyr läxa men inte mycket att göra.
Citera
2018-08-15, 00:57
  #19
Medlem
I vilken stad hände detta? Var med om precis samma sak i måndags så tänkte om de kunde vara samma killar? Isåfall om man kan få uppgifter och ev göra ett hembesök.
Redan skickat in mail till pantbanker o guldsmed osv i hela staden han ”var från” om detta nu stämmer.
Citera
2018-08-17, 17:43
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Hej alla!

Jag har gjort en ganska rejäl tabbe. Skulle sälja min klocka av märket Rolex via blocket. Blev dock utsatt för bedrägeri där ett par killar gjorde en överföring via en fejkad app. Detta ledde till att klockan stals och jag fick inga pengar. Jag anmälde detta och brottsrubriceringen är bedrägeri. Tyvärr täcker inte min klockförsäkring detta, inte heller min hemförsäkring.

Polisen har tagit personerna som utförde detta och har bevis (Via bilder i gärningsmannens telefon, samt ett erkännande) att det var han som utförde bedrägeriet. Dock är klockan borta, troligtvis inlämnad hos någon pantbank. Gärningsmannen i fråga är hos kronofogden och kan såklart inte betala något.

Min fråga är, kan jag göra något för att få lite pengar för detta?

(Jag behöver inte höra att det var klantigt etc för det vet jag redan, så seriösa tips uppskattas verkligen)!

Det är just det här som är så tragiskt i Sverige då vi har inga försäkringar som täcker såna här brott så det är fritt fram inom området att begå brott då polisen ändå inte gör något åt saken. har sj blivit blåst av en jävla nigeria neger på 20k men polisen gjorde absolut inget då de sa att det var mitt eget misstag och försäkrings bolaget sa att de täcker inte sånt här.

Du skulle ha sagt att de kapat ditt konto och stulit dina pengar istället så hade du fått tillbaka allt. Som sagt man måste alltid ljuga i det här landet för att få ut något
Citera
2018-08-17, 17:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
https://www.metro.se/artikel/polisen...yrtio-personer

Någon fejkad Swedbank app. Jag råkade ut för det som beskriv i artikeln ovan.

Jag fattar inte hur folk kan bli bedragna på just det här knepet då man kollar ju upp direkt efter överföringen om pengarna har kommit in på kontot el inte. Samma bank ska gå direkt medan andra banker tar upp till 2bank dagar. Sen skriver man kvitto när cashen har trillat in
Citera
2018-08-17, 21:29
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Det är just det här som är så tragiskt i Sverige då vi har inga försäkringar som täcker såna här brott så det är fritt fram inom området att begå brott då polisen ändå inte gör något åt saken. har sj blivit blåst av en jävla nigeria neger på 20k men polisen gjorde absolut inget då de sa att det var mitt eget misstag och försäkrings bolaget sa att de täcker inte sånt här.

Du skulle ha sagt att de kapat ditt konto och stulit dina pengar istället så hade du fått tillbaka allt. Som sagt man måste alltid ljuga i det här landet för att få ut något

Så du menar att om hemförsäkringen ersatte sånt här så skulle folk inte ägna sig åt bedrägerier?
Citera
2018-08-17, 21:39
  #23
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Hej alla!

Jag har gjort en ganska rejäl tabbe. Skulle sälja min klocka av märket Rolex via blocket. Blev dock utsatt för bedrägeri där ett par killar gjorde en överföring via en fejkad app. Detta ledde till att klockan stals och jag fick inga pengar. Jag anmälde detta och brottsrubriceringen är bedrägeri. Tyvärr täcker inte min klockförsäkring detta, inte heller min hemförsäkring.

Polisen har tagit personerna som utförde detta och har bevis (Via bilder i gärningsmannens telefon, samt ett erkännande) att det var han som utförde bedrägeriet. Dock är klockan borta, troligtvis inlämnad hos någon pantbank. Gärningsmannen i fråga är hos kronofogden och kan såklart inte betala något.

Min fråga är, kan jag göra något för att få lite pengar för detta?

(Jag behöver inte höra att det var klantigt etc för det vet jag redan, så seriösa tips uppskattas verkligen)!


Om du vet vem det är som har lurat dig så kan du ju ta kontakt med någon mc klubb som kan hjälpa dig att få tillbaka klockan eller pengarna mot lite betalning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback