Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 16:36
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatisthequestion
the million dollar question.

den låga räntan gör att bubblan hålls uppe. det finansmarknader/bankerna inom europa är rädda för är att att trump ska få igång USA igen. för skulle USA ekonomi börja lyfta så kommer räntan att höjas. innebär att pengarna/investeringarna i USA kommer att öka medan EU sitter med svartepetter. 0% i ränta och nästan 0% i tillväxt per capita. så när pigs länderna tvingas ställa in sina betalningar så kommer globalist politikerna få svårt att låna ut eftersom nationalismen blivit starkare.

Men vad skriver du, USA har lyft, och flödet har ju trots det gått åt andra hållet, finansieringsbehoven USA har är väldigt stora men investerare kräver högre avkastning, detta har varit ganska solklart rätt länge nu. Jag skulle säga att gränsen för USAs 10-åring är >3% då kan det börja hända saker.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-04-17 kl. 16:40.
Citera
2018-04-17, 16:45
  #26
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Alla håller nog inte med om att förklaringen till "investeringsklockan" är flaskhalsar.

Det är själva grundstenen i varför det en gång i tiden överhuvudtaget var möjligt göra en investeringsklocka.

Vad är investeringsklockan just nu, enligt dig? Vet du ens vad investeringsklockan är för något?

6 ? (fastighetspriser på topp, dvs aktiekurser skall snart stiga?)
11 ? (god tillgång på pengar, fastighetspriser kommer stiga?)
1-2 ? (aktiekurser sjunker, dvs räntor kommer snart stiga?)

Fast räntor har snarast börjat sjunka sedan en tid tillbaka, dvs vi har enligt investeringsklockan passerat peak-inflation. Härifrån kommer inflationen dyka och sen kommer aktiekurser stiga. Trevligt! Synd bara att investeringsklockan inte längre fungerar.

Vad är klockan enligt dig?

Jag förstår att du inte fixar att svara på detta, därför det stämmer ju det jag försöker säga.

Investeringsklockan skapades när allt gick långsamt, fanns massor med flaskhalsar i systemet vilket resulterade i denna förutsägbarhet.

Vi kan förstås få en lågkonjunktur av andra orsaker. Det jag kan överblicka tyder dock (enligt mig) på en bra utveckling på kanske 2 års sikt. Finns inget som säger just nu att det inte ser bra ut även bortanför det. Bopris-rekylen kommer inte bli något mer än just en rekyl.
Citera
2018-04-17, 17:01
  #27
Medlem
När var det egentligen en rejäl lågkonjunktur i Sverige senast? 1992 - 1994? Det känns som om det bara varit små svackor i konjunkturen sedan dess.
Citera
2018-04-17, 17:06
  #28
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det är själva grundstenen i varför det en gång i tiden överhuvudtaget var möjligt göra en investeringsklocka.

Vad är investeringsklockan just nu, enligt dig? Vet du ens vad investeringsklockan är för något?

6 ? (fastighetspriser på topp, dvs aktiekurser skall snart stiga?)
11 ? (god tillgång på pengar, fastighetspriser kommer stiga?)
1-2 ? (aktiekurser sjunker, dvs räntor kommer snart stiga?)

Fast räntor har snarast börjat sjunka sedan en tid tillbaka, dvs vi har enligt investeringsklockan passerat peak-inflation. Härifrån kommer inflationen dyka och sen kommer aktiekurser stiga. Trevligt! Synd bara att investeringsklockan inte längre fungerar.

Vad är klockan enligt dig?

Jag förstår att du inte fixar att svara på detta, därför det stämmer ju det jag försöker säga.

Investeringsklockan skapades när allt gick långsamt, fanns massor med flaskhalsar i systemet vilket resulterade i denna förutsägbarhet.

Vi kan förstås få en lågkonjunktur av andra orsaker. Det jag kan överblicka tyder dock (enligt mig) på en bra utveckling på kanske 2 års sikt. Finns inget som säger just nu att det inte ser bra ut även bortanför det. Bopris-rekylen kommer inte bli något mer än just en rekyl.

Nej det har aldrig funnits någon förutsägbarhet. Det är bara något du tror när du tittar på tidigare konjunkturcykler i efterhand.

Att regn alltid kommer efter solsken förr eller senare är uppenbart men hela uppgången är beroende av att man överskatttar hur länge uppgången skall pågå och underskattar hur stor nedgången kan bli.

Ingen kan förutsäga i förväg när det vänder eftersom systemet är emergent och icke-ergodiskt. Om tillräckligt många tror på att boprisrekyken bara är en rekyl så blir det så. Tror tillräckligt många att det är mer än en rekyl så blir det mer än en rekyl.

Det finns också alltid de som hittar på en ny idé om varför "det är annorlunda den här gången". Det kan vara vad som helst. T ex "nu när vi kan handla på Ali Baba så finns inga flaskhalsar och därför gäller inte det som alltid gällt tidigare"...
Citera
2018-04-17, 17:09
  #29
Medlem
Ptolemaioss avatar
Kan säga så här, arbetar inom omsorgen och vi har stora problem att få tag på folk. Arbetslösa finns, min hemstad liknar närmast Malmö i dagsläget. Inte fan läser de SFI, eller arbetar så länge vi betalar dagdrivarna. Så oavsett de fem miljarderna Staten är skyldig kommunerna, nu kommer snart den stora smällen, i form av socialbidrag.
Citera
2018-04-17, 17:15
  #30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det är mer komplicerat än så.

Alla som orkar tänka lite kan ju snabbt notera att de kriser vi haft senaste 100 åren i princip berott på olika anledningar varje gång. 2008 handlade om amerikanska subprime -krisen, alltså fastigheter. Runt år 2000 hade vi en it-bubbla som berodde på en orealistisk tilltro till IT-företag (på sätt och vis lik 30-talets börskrasch). 1997 handlade det om asien. 93 handlade det om kronans koppling till ecun. Slutet på 80-talet handlade det väl om avreglering av kreditmarknaden några år tidigare, 70-talet handlade det om oljan, osv. osv. osv. Ovanpå detta plinkande har vi lite olika basharmonier som består av paradigmskifte från hög inflation (perioden före 90) och låg inflation (efter 90), vi har en globalisering som kommit smygande och fått upp rejält momentum m.h.a. internet, vi har en avregleringsvåg som började redan på 80-talet och som fortfarande pågår. Vi har ett politiskt skifte sedan 15 år tillbaka efter att socialdemokratin klappat ihop (45% -partiet kluvits i ett 25% och ett 20% -parti) vilket i praktiken gynnat liberala krafter. Denna trend är europeisk f.ö. Ovanpå detta har vi en teknisk utveckling som är betydligt mäktigare än vad folk begriper. Inte bara elektronik utan även inom energisektorn. Vind & solkraft har kraftigt ökat effekt/pris, fracking/shale m.m. Ingen pratar längre om peak-oil. osv.

Vi har alltså att göra med ett enormt vrål av faktorer här. Vrålet tenderar att öka i frekvens. Låg och högkonjunktur går i varandra.



De har dom ju inte. P/E har ökat från kanske 12 till 16 medans räntan sjunkit från 10% till 1%.

Om börsens P/E hade varit 30-40 så hade det varit en annan femma. Så jag tycker inte svenska börsen är övervärderad. Men det finns andra börser som ligger risigare till.



Det där är geggamoja.



Stämmer inte. Du tittar på handelsbalans men du ska titta på bytesbalans. Om du gör det så ser du att sverige är en exporterande ekonomi. Att handelsbalansen flyttat till bytesbalans är en konsekvens av att vi flyttat oss från industri till tjänstesamhälle. Ett exporterande dataspelsföretags siffror hamnar i bytesbalans.



Stämmer. Globaliseringen är en kraftig deflationskraft. Vi behöver inte alls höja några räntor. Att kronan rasar kommer vara mycket positivt för vår ekonomi kommande år.



Fast du verkar vara lite vindflöjel här. Å ena sidan låter det som du är framstegsvänlig nu. Men du verkar snarast ogilla framsteg, egentligen.



Det är du som är en floskelkung.

Jag har ingen aning om vi får 10 år av högkonjunktur eller en lågkonjunktur.

Men jag är rätt säker på att kommande 1-2 år blir mycket bra.
Med börsen kan du läsa börserna i pluralis. Den svenska börsen rider på USA börserna. När de viker ned så kommer senast den svenska börsen dyka efter.
Låga räntor har tryckt in kapital på börsen i jakten på avkastning. Nu vrider sakta USA upp räntan vilket gör att börskurserna kommer börja bromsa in 2019/2020. USA här dessutom ett rekordstort underskott som måste hanteras. Idealt genom att utgiftsökningarna blir hyfsat mycket lägre än tillväxten. Dock lättare sagt än gjort, lyckas man inte hålla nere utgiftsökningarna så kommer USA krascha rejält på sikt.
Svensk export sjunker och tillväxten kommer mattas. Svenska kommuner går mot rekordstora underskott och statens finansiella sparande är lågt. Anledningen är att vi matar bidragsparasiter, dock drar det upp tillväxten på beskostnad av investeringar och höjda skatter.
I takt med att kronan blir en skvalpvaluta så stimuleras exportindustrin tillfälligt. Dock blir investeringar eftersatta genom valutadopade resultat som försvinner ut i utdelningar.
Investeringar blir lägre och konkurrenskraften urholkas sakta men säkert.
Att pressa valutan några år under lågkonjuktur, absolut. Det kan vara en bra stötdämpare.
Som det är nu blåser låg ränta fastighets och finansbubblorna allt större.

När Trumps stimulanser i USA klingar av och börserna där dyker så kommer svenska och europeiska börser följa efter.
Sen kommer mattad efterfrågan och den svenska konjunkturen dyka. Kombinera det med kraftiga nedskärningar i kommunerna och landstingen. Då kommer en rejäl korrigering på bomarknaden och fastighetsmarknaden i stort.
Den perfekta stormen blåser in, 2020 så dyker det och alla lampor lyser rött.
Citera
2018-04-17, 18:40
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Men nej du får inte avskeda någon av dina nyvunna guldklimpar. Då får du problem med värdegrunden förstår du väl. Det skulle ge grava konsekvenser för dig. Troligen hade du eventuellt blivit av med jobbet och kanske fått ditt eventuella föräldraskap ifrågasatt. Värdegrunden får du inte bryta mot försttårru.
Man får inte problem med värdegrunden. Man får problem med alla som röstat på vänsterpartier och som drivit igenom arbetsmarknadslagarna. De har vi dragits med i decennier.
Citera
2018-04-17, 18:55
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur många muslimer är frisörer? Det är normalt kristna araber/syrianer som driver frisersalong.
Det som du tror är “ muslimtant” är normalt även det en kristen arab/syrian.
Jag gör bedömning baserat på utstyrsel. Varför skulle kristna gå runt i en utstyrsel som är så strikt kopplad till påbud inom just islam. Hur tänkte du där?

Fö har jag en arbetsrelation till en muslimtant. Hennes intellektuella skärpa och förmåga får er tomtar här att framstå som IQ80 Somalier i jämförelse. (Förstår inte varför uppenbart intelligenta människor släpar runt på religion. Men jag träffar på det då och då. Ibland frireligiösa sekter. Men det är uppenbarligen svårt att ta sig ur om man växt upp med det. Hade tidigare några svenska kollegor som fått jobba hela livet med att ta sig ur kristendomsträsket. Den ena hade en fru som satt fast i träsket fortfarande, så det var inte så kul).

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns inget som hindrar någon från att bli egen företagare. Du behöver inte ens ha bolag. Däremot måste du tillföra ett värde om du vill överleva.
Det finns ganska mycket hinder med lagar och förordningar. Trots detta är det en hel del immigranter som tar sig igenom detta och arbetar för den ersättning som erbjuds.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Uppenbarligen är du idiot på riktigt. Det som skapat dagens uppblåsta börser är stimulanspolitik och politiskt ” plaskande”.
Kan du redogöra mer i detalj för den påstådda stimulanspolitiken?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den tiden börjar lida mot sitt slut. Sverige böjar få slut på pengar. Enda sättet staten kan hålla muslimkolonisationen under armarna är genom att avskaffa överskottsmålet.
2020 så är det tvärstopp för svensk konjunktur.
Du skulle nog lyssna mer på de andra tomtarna. De gråter tvärtom blod pga öka penningmängd.
Eller är det kanske kontanter du tänker på. De minskar ju, men får mindre och mindre betydelse.

Stigande BNP leder också till att staten plundrar till sig mer "pengar". Så du får fel hur du än vänder dig.
Citera
2018-04-17, 19:13
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att svensk ekonomi specifikt drivs framförallt av kreditexpansionen och massinvandringens påverkan på statens utgifter.
Detta kan du få visa mer i detalj. Jag antar att du vill påstå att detta ger ökad real BNP.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Håller vi oss till Sverige så bromsar exporten och det offentliga har stora underskott att behandla i närtid.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...port-over-tid/
* Var ser du den häringa exportminskningen i diagrammet?
(Bytesbalansen är fortsatt positiv).

* Den offentliga skulden kan man tycka är stor så länge den är större än 0. Men den är inte stor i ett historiskt perspektiv. Jag räknade ihop den i ett inlägg för en tid sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Globaliseringen har pressat inflationen, däremot kommer räntorna behöva höjas om kronan fortsätter rasa.
Globaliseringen sänker pris till kund och ökar levnadsstandarden. Då håller jag med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den låga kronkursen motverkar dessutom reformer och modernisering av svenskt näringsliv.
Varför skulle kronkursen motverka någon reform? Det får du förklara.

Och moderniseringen av näringsliv pågår för fullt. Stockholm är en av de mer framstående regionerna i världen. Antagligen delvis tack vare att vi trots stort motstånd kunnat anställa lite dugliga invandrare. Och även folk i Sverige anpassar sig. Folk överger t ex kontanter och betalar mer och mer med kort.
Dina 60-tals kramande SD-kompisar här gråter ju blod pga detta.
Hur kan du missa detta.
Citera
2018-04-17, 19:32
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Initialt så stimulerar kreditexpansionen efterfrågan men förr eller senare så avtar kreditexpansionen och det vänder. Den neoklassiska makroekonomin kan förstås inte modellera detta eftersom den antar att de tidigare långivarna fullt ut skall ersätta den efterfrågan som de lånande hushållen stått för.
En hundralapp skall efterfråga samma sak vare sig den finns i handen på Kondrad krösus eller Berra på Bänken.
Vad är det konstiga som inte kan modelleras??
alt A) jag sparar en tid och konsumerar då mindre. Sedan tar jag och konsumerar upp mina besparingar, vilket ger en ökning i efterfrågan. Detta leder naturligtvis till variation i efterfrågan.

alt B) Samma som alt A) men jag konsumerar först och amorterar sedan. Detta leder naturligtvis till variation i efterfrågan.

Hur stora kreditförluster är det för privatpersoner? Det är mikroskopiskt. De som förekommer är för näringslivet då det är mer riskabel kreditgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Alla förstår ju att det rimligen inte kan vara så. Välbeställda som tidigare satt in pengar i bostadsobligationer kommer inte plötsligt att börja lyxrenovera och käka sushi för att kompensera "vanliga människors" nödtvugna nerdragningar.
Du har missförstått det där. Det stora sparandet kommer av en ökande andel äldre i befolkningen. Pensionsfonderna växer och detta sparandet driver ned räntan globalt. Och driver därmed ned avkastningskraven på företag.
Pensionssparandet är så stort i många länder att ländernas egna tillgångar inte räcker. (Det lånas för lite). Därför söker sig sparandet utomlands. Därav att räntan fallit globalt i två decennier.
Det är också detta som gjort att Kina fått sådan tillväxt. Det har funnits en stor vilja till investering i deras produktionsapparat.

Du kan enkelt förvissa dig om att jag har rätt genom en enkel excelövning där du ökar andelen pensionärer, och ser vilken effekt på pensionssparande det har.
En ytterligare effekt är att gamlingar tenderar att slösa mindre. Det ökar på sparandet ytterligare.
Och detta är inte över än på länge. Räkna med flera decennier till med ökande sparande i världen och därmed låg ränta.

Det förskräckliga lånandet som en del gråter förbittrat över handlar alltså om att yngre lånar till bostäder mm av den äldre generationen.
Citera
2018-04-17, 21:40
  #35
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Att regn alltid kommer efter solsken förr eller senare är uppenbart ...

Vi är nog överens om denna oanvändbara insikt. Tom i en öken regnar det lite då och då.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den svenska börsen rider på USA börserna.

Nej, vi rider på tyska DAX.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När de viker ned så kommer senast den svenska börsen dyka efter.

Troligtvis mer eller mindre. Men om DAX dyker 5% och OMX bara följer efter 4% och sen när DAX stiger 5% igen, så stiger OMX 6%, då rör sig OMX upp trots allt. Så kan det bli.

(personligen är jag inte så intresserad av börsindex utveckling, jag är mer intresserad av realekonomin samt stockpicking)

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Låga räntor har tryckt in kapital på börsen i jakten på avkastning.

Delvis. Börsens multipel är fortfarande ganska tam. Börsen har rört sig +/- 0 senaste 3 åren och dubblades på 20 år. Det är inte direkt supermycket räknat efter inflation. Det behövs en dubbling till på kort tid innan den är "högt värderad". Innan det hänt tycker jag inte man kan säga att den är högt värderad.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu vrider sakta USA upp räntan vilket gör att börskurserna kommer börja bromsa in 2019/2020.

Stiger räntorna så är till börsen kapitalet rusar. Att köpa räntepapper - speciellt långa - är nämligen inte speciellt smart om räntorna stiger. Det är när räntorna sjunker räntepapper är som mest intressant. Som senaste åren t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svensk export sjunker och tillväxten kommer mattas.

Återigen felaktigt. Svensk export är mycket stark med ett överskott motsvarande 4.5% av BNP.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...Bytesbalansen/
(röda kurvan)

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I takt med att kronan blir en skvalpvaluta så stimuleras exportindustrin tillfälligt.

Detta är mycket bra tycker jag själv. Ha lite tålamod så kommer du se effekten av detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock blir investeringar eftersatta genom valutadopade resultat som försvinner ut i utdelningar.
Investeringar blir lägre och konkurrenskraften urholkas sakta men säkert.

Tvärtom. Investeringarna ökar nu när det blir mer rationellt investera i sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att pressa valutan några år under lågkonjuktur, absolut. Det kan vara en bra stötdämpare.
Som det är nu blåser låg ränta fastighets och finansbubblorna allt större.

Fastighetspriserna stiger inte. Det sjunker tvärtom lite och kommer troligtvis röra sig sidledes. Så det du säger stämmer inte riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När Trumps stimulanser i USA klingar av och börserna där dyker så kommer svenska och europeiska börser följa efter.

Tycker det ser ut som amerikanska ekonomin tutar på rätt så bra. Börsrekyler upp och ner några veckor hit eller dit speglar inte nödvändigtvis vad som händer för människor. Jag har inte hört något att de skatter de sänkt för företagen, snart skall återinföras igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sen kommer mattad efterfrågan och den svenska konjunkturen dyka. Kombinera det med kraftiga nedskärningar i kommunerna och landstingen. Då kommer en rejäl korrigering på bomarknaden och fastighetsmarknaden i stort.
Den perfekta stormen blåser in, 2020 så dyker det och alla lampor lyser rött.

Så uttjatat detta med "krasch om några år" är. Då måste väl först rejäl fallhöjd etableras. Problemet är ju att eftersom folk trott på krasch varje dag senaste 5 åren så är inte problemet att folk shoppar loss - problemet är snarare att folk sparar som tokar. Svenskens sparande slår nya rekord varje kvartal. Det är numera så högt att folk reflexmässigt slutat tro på siffrorna. Men siffrorna lär stämma.

För att få rejäl fallhöjd måste vi först gå igenom en fas av eufori och det verkar lite avlägset.

Skulle vi lyckas få folk att shoppa för en del av sina besparingar hade vi fått modern av alla högkonjunkturer. Men som sagt, det verkar sita hårt inne. Folk sparar, preppar och förbereder sig på en undergång som aldrig kommer.
Citera
2018-04-17, 23:58
  #36
Medlem
Sonnenwendes avatar
[quote=Alpha101|63810003]
Citat:
Detta kan du få visa mer i detalj. Jag antar att du vill påstå att detta ger ökad real BNP.

Du har redan visat att du inte förstår vad begreppet BNP innebär, eller BNP per capita än mindre real BNP. Så vad tycker du jag skall visa? Att du inte kan argumentera för din sak?

[
Citat:
url]https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Export-och-import-over-tid/[/url]
* Var ser du den häringa exportminskningen i diagrammet?
(Bytesbalansen är fortsatt positiv).
Du tittar på gamla siffror ditt troll.
Citat:
* Den offentliga skulden kan man tycka är stor så länge den är större än 0. Men den är inte stor i ett historiskt perspektiv. Jag räknade ihop den i ett inlägg för en tid sedan.

Staten har en bra sits, problemet är att kommunerna inte gör det, både vår 2:a och 3:e största kommun går med rejäla underskott och har så gjort sedan flera år.
Citat:
Globaliseringen sänker pris till kund och ökar levnadsstandarden. Då håller jag med om.

Och?

Citat:
Varför skulle kronkursen motverka någon reform? Det får du förklara.
Om du kan leva på låga lönekostnader kontra omvärlden så behöver du inte vara så aktiv med att fasa ut lågproduktiva arbetstillfällen. Det leder till att du sakta men säkert tappar konkurrenskraft då teknikinnehåll och kvalitet är viktigare än lönekostnad på sikt.

[quote]
Citat:
Och moderniseringen av näringsliv pågår för fullt. Stockholm är en av de mer framstående regionerna i världen. Antagligen delvis tack vare att vi trots stort motstånd kunnat anställa lite dugliga invandrare. Och även folk i Sverige anpassar sig. Folk överger t ex kontanter och betalar mer och mer med kort.
Dina 60-tals kramande SD-kompisar här gråter ju blod pga detta.
Hur kan du missa detta.
Framstående i vad? Du menar IT och vad? IT drivs av svenskar och vårt tidigare utmärkta utbildingssystr i kombination med vårt tekniktunga näringsliv och våra framsynta datorsatsningar på 80/90/00 tal och utbyggnaden av mobilnät och kopparnät.

Bidragsmuslimer har bromsat den fortsata utvecklingen genom sin inproduktivitet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback