Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-04, 00:36
  #1
Medlem
Jag jobbar sedan 2,5 år på ett privat företag i Stockholmsregionen med 35 anställda inom telekomsektorn. Har en chefsposition men är dessvärre sjukskriven sedan ett tag tillbaka, och kommer vara så minst en månad till då jag inte blivit bra nog ännu. Detta pga psykisk ohälsa som utlöstes av jobbet - dåligt ledarskap, alldeles för mycket arbetsuppgifter (stress), medarbetare som inte gör sitt jobb, samt att det liksom aldrig funkat mellan mig och min chef som är ägare av företaget.

Chefen har skött det hela förbannat dåligt under min sjukskrivning, som t ex utebliven kommunikation (svarar ej på mejl t ex). Jag är nästan säker på att han vill bli av med mig, då särskilt då jag nu varit sjukskriven så länge. Och ärligt talat så vill jag därifrån också då jobbet gör mig sjuk och jag vantrivs.

Det allra bästa hade varit om jag blev utköpt med x antal månadslöner (vet att han köpt ut två andra medarbetare han inte gillade, så han är öppen för det). Har inte som plan att såsa på nån a-kassa utan kommer aktivt söka jobb när jag har kraft nog. Dock kommer jag förr eller senare behöva komma tillbaka till företaget om jag inte får nytt jobb innan dess. Detta kommer innebära risk att jag blir sjuk igen, det kommer vara ännu mer tryckt stämning mellan mig och chefen och jag ser helt enkelt inte detta som ett möjligt scenario.

Nu undrar jag om någon har något tips på hur jag går vidare med detta med att bli utköpt. Känns ju inte direkt som man kan föreslå detta själv, eller? Finns det någon som varit med om liknande och hur löste ni detta?
__________________
Senast redigerad av tremolosy 2018-04-04 kl. 00:46.
Citera
2018-04-04, 00:43
  #2
Medlem
Zer0Shits avatar
Var fortsatt sjukskriven och sök nytt jobb under tiden?

z
Citera
2018-04-04, 00:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Var fortsatt sjukskriven och sök nytt jobb under tiden?

z

Kan bli svårt att få fortsatt sjukskrivning efter denna period då man efter x antal månader måste tillbaka till jobb, även om det innebär att ta andra arbetsuppgifter. Ska mycket till för att Försäkringskassan ska godkänna heltidssjukskrivning då helt enkelt.

Annars håller jag med om att det är en bra lösning.
Citera
2018-04-04, 00:51
  #4
Medlem
farfars avatar
Anar att chefen hoppas att du ska gå självmant, kan vara bra att ha i åtanke.

Vill tipsa om att vara utbränd men arbetslös på pappret inte är en särskilt bra sits, utöver det gamla vanliga med att det är lättare att hitta nytt jobb när man redan har ett.
Citera
2018-04-04, 00:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Anar att chefen hoppas att du ska gå självmant, kan vara bra att ha i åtanke.

Vill tipsa om att vara utbränd men arbetslös på pappret inte är en särskilt bra sits, utöver det gamla vanliga med att det är lättare att hitta nytt jobb när man redan har ett.

Helt klart är det så, därav att jag har funderingar på om man ska föreslå något själv. Tänker aldrig i livet säga upp mig och ta 45 dagars avstängning + 7 dagars karens för att få a-kassa, särskilt inte efter att ha förlorat så här mycket pengar redan på sjukskrivningen. Så vill verkligen bli utköpt.

Självklart förstår jag vad du menar, men det kommer ju inte stå någonstans att jag är utbränd. Däremot blir det ju ett glapp i CV:t så klart vilket aldrig är bra - men jag har ett gediget CV så ska nog inte vara några problem. Är bra på att snacka och kommer nog komma på någon bra förklaring för framtida arbetsgivare i så fall. Självklart vill jag dock ha nytt jobb direkt om så är möjligt, men ser nu alltså över möjligheten att bli utköpt.
Citera
2018-04-04, 01:19
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Helt klart är det så, därav att jag har funderingar på om man ska föreslå något själv. Tänker aldrig i livet säga upp mig och ta 45 dagars avstängning + 7 dagars karens för att få a-kassa, särskilt inte efter att ha förlorat så här mycket pengar redan på sjukskrivningen. Så vill verkligen bli utköpt.

Självklart förstår jag vad du menar, men det kommer ju inte stå någonstans att jag är utbränd. Däremot blir det ju ett glapp i CV:t så klart vilket aldrig är bra - men jag har ett gediget CV så ska nog inte vara några problem. Är bra på att snacka och kommer nog komma på någon bra förklaring för framtida arbetsgivare i så fall. Självklart vill jag dock ha nytt jobb direkt om så är möjligt, men ser nu alltså över möjligheten att bli utköpt.
Vad tror du om att maila chefen och skriva att du föreslår att hen kommer förbi hos dig för en kaffe, eftersom du tycker att ni behöver diskutera framtiden och hur ni ska gå tillväga? Du föreslår alltså ett möte, och det framgår av omständigheten att du gör det, att du anser att det som vore naturligt, att du bara kommer tillbaks och fortsätter jobba, inte är en framkomlig väg framöver, men du har inte sagt något om vilken lösning du vill se. Det blir då chefen som får ta steget att föreslå vad hen tycker är lämpligt, vilket du givetvis hoppas är att du får sluta genom utköp. Därmed är ditt förhandlingsläge avsevärt bättre. Tänkte även att det är en fördel att ses hemma hos dig, det blir då ett mindre formellt möte, mindre av chef vs. underställd och mer av två kollegor som träffas för att gemensamt finna en lösning. Det är även generellt sett svårare för en chef att ha en hård professionell attityd och hållning i en personlig hemmiljö, medarbetaren blir så mycket mer av medmänniska än bara underställd.
Citera
2018-04-04, 05:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Jag jobbar sedan 2,5 år på ett privat företag i Stockholmsregionen med 35 anställda inom telekomsektorn. Har en chefsposition men är dessvärre sjukskriven sedan ett tag tillbaka, och kommer vara så minst en månad till då jag inte blivit bra nog ännu. Detta pga psykisk ohälsa som utlöstes av jobbet - dåligt ledarskap, alldeles för mycket arbetsuppgifter (stress), medarbetare som inte gör sitt jobb, samt att det liksom aldrig funkat mellan mig och min chef som är ägare av företaget.

Chefen har skött det hela förbannat dåligt under min sjukskrivning, som t ex utebliven kommunikation (svarar ej på mejl t ex). Jag är nästan säker på att han vill bli av med mig, då särskilt då jag nu varit sjukskriven så länge. Och ärligt talat så vill jag därifrån också då jobbet gör mig sjuk och jag vantrivs.

Det allra bästa hade varit om jag blev utköpt med x antal månadslöner (vet att han köpt ut två andra medarbetare han inte gillade, så han är öppen för det). Har inte som plan att såsa på nån a-kassa utan kommer aktivt söka jobb när jag har kraft nog. Dock kommer jag förr eller senare behöva komma tillbaka till företaget om jag inte får nytt jobb innan dess. Detta kommer innebära risk att jag blir sjuk igen, det kommer vara ännu mer tryckt stämning mellan mig och chefen och jag ser helt enkelt inte detta som ett möjligt scenario.

Nu undrar jag om någon har något tips på hur jag går vidare med detta med att bli utköpt. Känns ju inte direkt som man kan föreslå detta själv, eller? Finns det någon som varit med om liknande och hur löste ni detta?

Om du är med i facket anser jag att du ska kontakta dem och förklara vilket stöd du fått i rehabprocessen. Därefter får facket tillsammans med någon RSO kalla till en förhandling med din arbetsgivare och förklara för denne vilka flagranta misstag denna gjort och be honom förklara sitt agerande och hur han tänker lösa det.
Gå igenom arbetssituationen, vilket stöd du haft i jobbet och senare rehab och tryck verkligen på att chefen har ansvaret för att du blev sjuk och då hjälpte han dig inte. Sedan förklarar ni att ditt förtroende för chefen är väldigt lågt och en lösning på problemet vore det bästa för alla parter.
Sedan förhandlar ni era vilkor.

Om chefen inte nappar på utköp kan ni alltid gå igenom hur ni anser att återgång till arbetet ska fungera, dvs en utdragen återgång med 1-2 mån med 25% tjänst. 1-2 mån i 50%... och sen en total översyn av dina arbetsuppgifter för att säkerställa att du har möjlighet att hinna det givet arbetstids och arbetsmiljölagarna. Då brukar arbetsgivare hitta de där pengarna som behövs.
Citera
2018-04-04, 10:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Jag jobbar sedan 2,5 år på ett privat företag i Stockholmsregionen med 35 anställda inom telekomsektorn. Har en chefsposition men är dessvärre sjukskriven sedan ett tag tillbaka, och kommer vara så minst en månad till då jag inte blivit bra nog ännu. Detta pga psykisk ohälsa som utlöstes av jobbet - dåligt ledarskap, alldeles för mycket arbetsuppgifter (stress), medarbetare som inte gör sitt jobb, samt att det liksom aldrig funkat mellan mig och min chef som är ägare av företaget.

Chefen har skött det hela förbannat dåligt under min sjukskrivning, som t ex utebliven kommunikation (svarar ej på mejl t ex). Jag är nästan säker på att han vill bli av med mig, då särskilt då jag nu varit sjukskriven så länge. Och ärligt talat så vill jag därifrån också då jobbet gör mig sjuk och jag vantrivs.

Det allra bästa hade varit om jag blev utköpt med x antal månadslöner (vet att han köpt ut två andra medarbetare han inte gillade, så han är öppen för det). Har inte som plan att såsa på nån a-kassa utan kommer aktivt söka jobb när jag har kraft nog. Dock kommer jag förr eller senare behöva komma tillbaka till företaget om jag inte får nytt jobb innan dess. Detta kommer innebära risk att jag blir sjuk igen, det kommer vara ännu mer tryckt stämning mellan mig och chefen och jag ser helt enkelt inte detta som ett möjligt scenario.

Nu undrar jag om någon har något tips på hur jag går vidare med detta med att bli utköpt. Känns ju inte direkt som man kan föreslå detta själv, eller? Finns det någon som varit med om liknande och hur löste ni detta?

Säg upp dig för fan, varför ska dom betala när du uppenbarligen inte klarar jobbet utan att bli så stressad att du måste sjukskriva dig.
Citera
2018-04-05, 00:15
  #9
Medlem
Prodelins avatar
Det är en lång process bli utköpt och din hälsa kommer få ordentligt med stryk, antar du mår dåligt psykiskt nu av jobbet och det blir inte lättare med tiden om du trodde det, dessutom kommer din psykiska status lysa igenom när du kommer på intevjuer för jobb, bad situation.

För att bli utköpt så måste du strida det hela till sin spets, räkna med att din chef kommer göra situationen mer ohållbar för varje steg du tar och du blir mer och mer utmattad.

Som sagt, säg upp dig, har du inkomstförsäkring så fixar du det och AF ställer inga krav då de är fullt upptagna med flyktingarna....
Citera
2018-05-25, 21:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är en lång process bli utköpt och din hälsa kommer få ordentligt med stryk, antar du mår dåligt psykiskt nu av jobbet och det blir inte lättare med tiden om du trodde det, dessutom kommer din psykiska status lysa igenom när du kommer på intevjuer för jobb, bad situation.

För att bli utköpt så måste du strida det hela till sin spets, räkna med att din chef kommer göra situationen mer ohållbar för varje steg du tar och du blir mer och mer utmattad.

Som sagt, säg upp dig, har du inkomstförsäkring så fixar du det och AF ställer inga krav då de är fullt upptagna med flyktingarna....

Sent svar, har missat din post.

Jag har hört om folk som förhandlat sig till att bli utköpta, alltså utan att gå tillbaka till jobbet. Detta är den enda tänkbara lösningen för mig så det är det jag söker råd gällande.

Helt enkelt hur man kan lägga fram det för sin chef (eller allra helst få chefen att lägga fram det)? Han vill uppenbarligen inte att jag jobbar kvar (mycket tyder på det), och jag vill för min hälsas skull inte jobba kvar. Kan givetvis säga upp mig och ta a-kassa, men då får jag 45 avstängningsdagar, samt att jag tycker det är rätt att jag blir utköpt då chefen betett sig illa och inte skött sina lagstadgade åtaganden.
Citera
2018-05-26, 08:16
  #11
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Sent svar, har missat din post.

Jag har hört om folk som förhandlat sig till att bli utköpta, alltså utan att gå tillbaka till jobbet. Detta är den enda tänkbara lösningen för mig så det är det jag söker råd gällande.

Helt enkelt hur man kan lägga fram det för sin chef (eller allra helst få chefen att lägga fram det)? Han vill uppenbarligen inte att jag jobbar kvar (mycket tyder på det), och jag vill för min hälsas skull inte jobba kvar. Kan givetvis säga upp mig och ta a-kassa, men då får jag 45 avstängningsdagar, samt att jag tycker det är rätt att jag blir utköpt då chefen betett sig illa och inte skött sina lagstadgade åtaganden.

Vilka lagstadgade åtaganden har han inte skött?

Låter som du inte är rätt person för den här sortens tjänst. Är du ledare ska du kunna prioritera och organisera även vid arbetsbelastning utöver kapaciteten.

Blir man utköpt så är det för att arbetsgivaren inte ser det som troligt att den anställde kommer försvinna självmant utan klamra sig fast länge. Visar du att du vill därifrån så väntar de bara ut dig. Han kommer inte att köpa ut dig för att kompensera dig utan för att bli av med dig.
Citera
2018-11-01, 19:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Text...

Jag tycker att du ska kontakta facket som andra har föreslagit, dom brukar vara behjälpliga med sånt här.

Vet en som blev utköpt och fick 12 månader betalt. Han hade dock blivit mobbad av sina överordnade under flera år, vilka även hade brutit mot kontrakt och liknande. Det var dock en lång process eftersom cheferna vägrade erkänna sina fel trots att allt fanns dokumenterat.
__________________
Senast redigerad av populopidus 2018-11-01 kl. 19:28.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback