Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-04, 23:25
  #13
Medlem
Skulle aldrig falla mig in att köpa en bostad på det viset efter alla skräckhistorier man hört om folk som köpt sin bostad via KFM.

En snubbe här i stan köpte sin lägenhet på en exekutiv auktion, blev tvungen att sälja 4 månader senare då han inte pallade med mordhoten längre och den upprepade skadegörelsen på hans bil och annan egendom.
Sedan alla historier man hört om folk som köpt och när dom första dagen fått tillträde till sin nya bostad upptäcker en stor hög med människoskit på hallgolvet.. Nä du ska du köpa en bostad så gör det på det vanliga sättet av säljare som vill sälja, för klientelet som måste tvångssälja via KFM är alldeles för illa skadade psykiskt redan och dem vill man inte hamna i kläm med, desperata människor tar till desperata metoder.
Citera
2018-04-05, 11:03
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Skulle aldrig falla mig in att köpa en bostad på det viset efter alla skräckhistorier man hört om folk som köpt sin bostad via KFM.

En snubbe här i stan köpte sin lägenhet på en exekutiv auktion, blev tvungen att sälja 4 månader senare då han inte pallade med mordhoten längre och den upprepade skadegörelsen på hans bil och annan egendom.
Sedan alla historier man hört om folk som köpt och när dom första dagen fått tillträde till sin nya bostad upptäcker en stor hög med människoskit på hallgolvet.. Nä du ska du köpa en bostad så gör det på det vanliga sättet av säljare som vill sälja, för klientelet som måste tvångssälja via KFM är alldeles för illa skadade psykiskt redan och dem vill man inte hamna i kläm med, desperata människor tar till desperata metoder.

Angående det där första om mordhot, förstörelse m.m är tyvärr inget kronkalle kan påverka, utan det får du helt enkelt kolla upp hur området är där du tänker köpa en bostad.

Det andra är bara en myt, kronkalle gör kontroll av bostaden innan visning och försäljning, dom får även nycklarna innan sådant sker samt att inneboende fått flytta ut innan det. Att det skulle ligga en hög med skit på golvet.

Du har ingen aning vilka fina bostäder som kan säljas på fogden.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-04-05 kl. 11:06.
Citera
2018-04-05, 18:25
  #15
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Jag har "vunnit" auktion hos KF, det föll på att banken inte accepterad budet då det inte täckte deras lån. Huset var överbelånat i förhållande till dess nuvarande skick, vilket bl.a inkluderade en fuktskada från läckande tak.
Det fanns inget angivet lägsta pris för auktionen.
Så det är banken som sätt nivån.

Det är ju exakt detta som gör det extra jobbigt, men också en bra broms, när bankerna ska låna ut pengar. De får absolut inte låna ut mer än vad huset är värt men samtidigt kan de vara säkra på att Skatteverkets giriga lakejer inte tvångsförsäljer en fastighet under utveckling för att täcka upp en skitskuld på några tusen. Något de inte alls tvekar att göra om de ser att lånen är låga.

En fastighet jag följde låg ute flera gånger och även hos mäklare. Ungefär en miljon mer än vad den var värd ville de ha för att täcka lånen. Skulle kostat en ansenlig summa att få huset beboeligt och dessutom skulle köparen lösa ett antal viten mot kommunen ovanpå slutpriset.
Citera
2018-04-07, 18:59
  #16
Medlem
Citat:
, kronkalle gör kontroll av bostaden innan visning och försäljning, dom får även nycklarna innan sådant sker samt att inneboende fått flytta ut innan det. Att det skulle ligga en hög med skit på golvet.

Jag har köpt några hus hos kronofogden, och att det skulle gå till så här har jag aldrig varit med om.
Kronofogden har aldrig haft något att göra med nycklarna i de affärerna jag varit inblandad i. Sista jag köpte (i år) skickade jag ett meddelande till ägaren att lägga nycklarna i brevlådan, det funkade.

Jag har vid ett tillfälle haft personer som bott kvar när jag tagit över huset. Då ingår vräkning i köpet så man får kontakta kronofogden som vräker "ockupanterna". Detta kan dock ta lite tid men i mitt fall ca en månad.

Kronofogden åker inte runt och tittar i husen efter försäljning. De tittar innan. Sedan anlitar de en oberoende värderare som åker dit och värderar.Därefter är det visning. Detta är enligt mig sista gången fogden springer i huset. Sedan är det auktion , hos fogden inte i huset. När du lagt högsta budet får du lägga en handpenning på tio procent av budet. Ca en månad senare skall resterande vara betalt och du får dag och datum som huset är ditt. Du får då åka dit och ta huset i besittning.
Vad du då hittar är en överraskning. om det är skit på golvet eller tio cyklar i källaren vet man aldrig.
Jag har aldrig haft problem med tidigare ägare.

De priser jag betalat är allt från 30% till 60% av värderingen. Det brukar finnas ett reservationspris om det inte är kreditgivaren för huset som har satt ägaren i konkurs. Det vill säga att då måste den som har pantbreven få sitt först innan resten delas mellan de som skall ha pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback