Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-03, 20:02
  #1
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=9Sr8VRNdDuE Stämmer detta som han säger i videon att det är bättre att köra hantelpress och att man ska undvika bänkpress för skador i axlar och bröstet?
Citera
2018-04-03, 20:05
  #2
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axxor
https://www.youtube.com/watch?v=9Sr8VRNdDuE Stämmer detta som han säger i videon att det är bättre att köra hantelpress och att man ska undvika bänkpress för skador i axlar och bröstet?

Kör du bänkpress med dålig teknik kommer du säkert vara både skadad och försliten vid -70 års ålder
Citera
2018-04-03, 20:35
  #3
Medlem
Bänkpress är relativt säkert om man ser till att gå hela vägen ner till bröstvårtorna.

Hantlar har definitivt sin plats. Man får riktigt bra stretch i bottenläget (om man går djupare än brösthöjd).

Skivstång är dock bättre för maximal styrka.
Citera
2018-04-03, 20:40
  #4
Medlem
ingetbranicks avatar
Bänkpress ställer högre krav på bra teknik för att undvika skador och innebär alltid ett visst riskmoment iom att man har en stång över bröst och hals. Orkar man inte få upp hantlarna är det ju bara att släppa ned dem. Själv växlar jag mellan bänk och hantlar, och jag tycker att det har minskat mina axelproblem. Framför allt ser jag hantelpress som ett komplement till bänkpress, men naturligtvis är det även ett bra sätt i sig att bli stor och stark i bröst och triceps .
Citera
2018-04-03, 20:47
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Är tekniken korrekt så ser jag inget negativt med den övningen. Personligen föredrar jag dock hantlar, för att på så sätt får både vänster och högerarm "jobba" lika mycket under övningen.
Citera
2018-04-03, 22:00
  #6
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axxor
https://www.youtube.com/watch?v=9Sr8VRNdDuE Stämmer detta som han säger i videon att det är bättre att köra hantelpress och att man ska undvika bänkpress för skador i axlar och bröstet?
Jag tror inte han föreslår hantelpress istället då det är ungefär samma rörelse. Snarare verkar han förorda någon typ av flyes, och det kan ha sin poäng vad gäller body building. Det finns en skaderisk i bänkpress, men rotorcuffen sitter inte på framsidan av axeln där han pekar. Han verkar blanda samman det med förklämningsskada, impigment, i axelled (det går utmärkt att få via hantelpress också).

Jag förstår inte riktigt vad han menar med att ”händerna pressar utåt”. Det går inte att pressa utåt i bänk, händerna är ju fixerade vid stången i det avstånd man valt? Pressar man i cable cross kan man däremot göra det valet.

För body building så är bänkpress inte alltid det bästa valet för bröst, även om det går att bygga på det sättet också. Så visst, det kan jag hålla med om. Men det var ganska många märkligheter i hans resonemang så jag skulle nog ta den youtubern (känner inte till honom) med en nypa salt.
Citera
2018-04-03, 22:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axxor
https://www.youtube.com/watch?v=9Sr8VRNdDuE Stämmer detta som han säger i videon att det är bättre att köra hantelpress och att man ska undvika bänkpress för skador i axlar och bröstet?

Den killen var ett bra exempel på att man kan ha en fin fysik helt utan större insikter i anatomi eller träningslära. Det var väldigt "intressanta" förklaringar han kom med.

Det roligaste var ju att han verkade betrakta bänkpress som en renodlad bröstövning, vilket alla vet att det inte är, för att sedan visa varför det inte är den bästa isolationsövningen för bröst. Det kallas att slå in öppna dörrar. Lite som att klaga på att marklyft är en halvdålig övning för biceps och sedan föreslå hantelcurls istället.

Så till frågan: bänkpress är en ypperlig övning och bör ingå i alla program! Men ännu bättre tycker jag "vanlig" press är.
Citera
2018-04-03, 23:17
  #8
Medlem
När du börjar bli stark och lyfter tunga vikter i bänkpress så är givetvis skaderisken högre.
Men med rätt teknik och mycket träning av baksida axlar och övre rygg så minskar risken.

Personligen anser jag att man sällan bör gå upp och köra tungt.
Bättre att satsa på hantelpress och att inte köra bänkpress till fail varje gång.
Jag går sällan över 70-80% av max i träningsvikt.
Enstaka gånger (1-2 ggr per år) går jag upp och toppar maxvikten.

Läs gärna om hur frank zane resonerar kring detta.
Citera
2018-04-03, 23:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axxor
https://www.youtube.com/watch?v=9Sr8VRNdDuE Stämmer detta som han säger i videon att det är bättre att köra hantelpress och att man ska undvika bänkpress för skador i axlar och bröstet?

Det är viktigt att vara jäkligt försiktig med tekniken när man kör bänkpress (som med alla övningar på gymmet)

Personligen fördrar jag definitivt hantelpress och maskin med bänkpressrörelsen.
Citera
2018-04-04, 00:38
  #10
Medlem
r0bzs avatar
Beror väl helt och hållet på vilken teknik man har när man bänkar, men sen finns det övningar du kan göra för att hålla axlar friska.
Se gärna Josef Eriksson förklara:
https://www.youtube.com/watch?v=BglICQeEaLw
Citera
2018-04-04, 09:51
  #11
Medlem
Till att börja med så är de utmärkt komplement till varandra.
Varför folk skadar sig på gymet oavset övning beror självklart på vilken teknik man har men också bristande uppvärmning.
Folk som cycklar/springer mm som uppvärmning innan de ska köra bänkpress, är exempel på att man inte riktigt har fattat varför man värmer upp och hur man bör göra det.
Ska du köra bänkpress så vill du vara varm i axlarna innan ens värmer upp i bänken. Att springa är ingen bra uppvärmning för axlarna även om man rör på dem minimalt.
Varje uppvärmning bör ju anpassas efter vad du ska träna.
Ska du säg köra militärpress så kan det hjälpa om du stretchar bröstet och latsen, sjävklart värma upp axlarna så att de verkligen är varma innan du ens värmer upp med en lätt vikt.
Kör du mycket pressar så bör du lägga in minst 1 övning för rotator cuffen som uppvärmning eller att du iaf avslutar med det.
Citera
2018-04-15, 06:13
  #12
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Till att börja med så är de utmärkt komplement till varandra.
Varför folk skadar sig på gymet oavset övning beror självklart på vilken teknik man har men också bristande uppvärmning.
Folk som cycklar/springer mm som uppvärmning innan de ska köra bänkpress, är exempel på att man inte riktigt har fattat varför man värmer upp och hur man bör göra det.
Ska du köra bänkpress så vill du vara varm i axlarna innan ens värmer upp i bänken. Att springa är ingen bra uppvärmning för axlarna även om man rör på dem minimalt.
Varje uppvärmning bör ju anpassas efter vad du ska träna.
Ska du säg köra militärpress så kan det hjälpa om du stretchar bröstet och latsen, sjävklart värma upp axlarna så att de verkligen är varma innan du ens värmer upp med en lätt vikt.
Kör du mycket pressar så bör du lägga in minst 1 övning för rotator cuffen som uppvärmning eller att du iaf avslutar med det.
Så hur ser en bra uppvärmning för axlarna ut? Har kommit till det stadiet att jag behöver värma dom ordentligt för att inte få ont. Brukar köra hantelpress med lätta hantlar för att värma axlar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback