Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-03, 15:57
  #1
Medlem
(Hoppas tråden ligger på rätt ställe annars får gärna mod flytta den.)


Ok, ska försöka hålla mig kort och berätta om en _väldigt_ skum grej som hände för nån dag sen och hoppas nån har en vettig förklaring.

Jag skapade en ny hotmail från scratch på hotmails hemsida, och loggade in mig själv via mobilen. Inget mer hände, fram tills nån dag senare. Jag hade alltså inte använt hotmailen i något sammanhang ö h t, men när jag gick in på appen såg jag att det stod typ 1000 meddelanden. Tänkte vafan.

Jag gick in och såg massa facebookmeddelanden, jobbansökningar och skit sen flera år tillbaka - när hotmailen inte ens hade existerat?

Jag gick in på ett facebookmeddelande - och loggades in på en helt okänd tjejs facebook (vi kan kalla henne Betty) som bor i London. Tänkte vad i heeeeelvete. Satt så ett tag med tummen vilandes mot hakan och bara funderade på hur detta är möjligt och hur jag ska göra utan att skapa panik bland hennes anhöriga/Betty. Tänk er själva att ha nån okänd som loggar in på er facebook - inte så kul.

Gick in på hennes inställningar och såg att min hotmail var länkad till hennes facebook (?) och sen gick jag in på hennes meddelanden och såg en tjej som hade samma efternamn som tösen jag var inloggad som (och som var högst upp), och det verkade som att dom var syskon när jag hade läst ett par meddelanden. Tänkte ok.

Jag gick in på hotmail och skapade en ny hotmail, tog bort min hotmail från hennes facebook och satte in den nya. Sen skrev jag till Bettys ”syster.”

Hey, this is really f-ing weird. I’m not Betty but it seems like your sister/friend has been using my hotmail for her facebook. (?) Don’t worry - here’s a new one. *skrev namnet på den nya hotmailen och lösenordet* I have put the new hotmail on to her account, removed this one (*******) and all you have to do is tell your sister to change the password or simply create a new hotmail.

I’m not a hacker (!) i’m really just confused, so you don’t have to worry. I’m going to log off now.


Min tanke var att logga ut från hennes facebook då (jag hade ju gett dom alla direktiv) men Bettys ”syster” läste det bara nån sekund efter och ringde upp mig via Bettys facebook (!) och jag tänkte där för mig själv mellan sammanbitna tänder att hur i helvete är det möjligt att jag jämt hamnar i sån här skit innan jag tryckte på ”svara.”

Syster: Betty?
Jag: Öhm, no. Just a.. normal girl from sweden, hehe.
Syster: *Tystnad*
Jag: Did you read what I sent? I’m just as confused as you are.
Syster: *Tystnad* yeah..
Jag: I don’t really know what to say to be honest, but I gave you another hotmail so that you can fix it. Yeah, so.. umm..

Samtalet pågick i sisådär en minut. Vi kom nog inte riktigt fram till något och jag loggade kort därefter ut och har inte loggat in igen och kommer inte göra det heller.



Min stora fråga nu är;
Hur kan detta vara möjligt? Är det nån sorts bugg i systemet? Hotmailen skapades av mig för nån dag sen men hade flera år gamla mail i den?

Har nån annan varit med om nått liknande?


Mvh
Citera
2018-04-03, 16:04
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Rent spontant misstänker jag att hon använt ett temporärt hotmail-konto när hon skapade sitt facebook-konto, men aldrig använt det för inloggning annat än första gången när facebookontot skapaedes. Då har Microsoft tagit bort kontot efter ett tag. Facebook har inte lyckats skicka några mail till brevlådan så de har legat buffrat i facebook-kontot och skickats när det väl kom ett fungerande mailbox att skicka till..
Citera
2018-04-03, 16:05
  #3
Medlem
2560ps avatar
Aldrig hört talas om nåt liknande, och då har jag ändå hängt med sen internets barndom.

Microsoft har ju samma inloggningssida för alla mejldomäner (hotmail, live, outlook å allt vad det är), kan det ha blivit så att din xxx@hotmail.com blandats ihop med xxx@live.com? Det låter iofs helt bisarrt, men det händer så mycket skumt nuförtiden.
Citera
2018-04-03, 16:07
  #4
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Rent spontant misstänker jag att hon använt ett temporärt hotmail-konto när hon skapade sitt facebook-konto, men aldrig använt det för inloggning annat än första gången när facebookontot skapaedes. Då har Microsoft tagit bort kontot efter ett tag. Facebook har inte lyckats skicka några mail till brevlådan så de har legat buffrat i facebook-kontot och skickats när det väl kom ett fungerande mailbox att skicka till..

Tur att det finns folk med intelligens. Det här låter rimligt, om än jävligt märkligt av Facebook.
Citera
2018-04-03, 16:09
  #5
Medlem
skapa en facebook och kontakta den här personen då kan du få reda på hur detta är möjligt istället för att snacka med hennes syster?

din hotmailadress du skapde, var det något vanligt namn du valde som adress?
Citera
2018-04-03, 16:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Rent spontant misstänker jag att hon använt ett temporärt hotmail-konto när hon skapade sitt facebook-konto, men aldrig använt det för inloggning annat än första gången när facebookontot skapaedes. Då har Microsoft tagit bort kontot efter ett tag. Facebook har inte lyckats skicka några mail till brevlådan så de har legat buffrat i facebook-kontot och skickats när det väl kom ett fungerande mailbox att skicka till..

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Aldrig hört talas om nåt liknande, och då har jag ändå hängt med sen internets barndom.

Microsoft har ju samma inloggningssida för alla mejldomäner (hotmail, live, outlook å allt vad det är), kan det ha blivit så att din xxx@hotmail.com blandats ihop med xxx@live.com? Det låter iofs helt bisarrt, men det händer så mycket skumt nuförtiden.

Man måste ju acceptera sin facebook via hotmailen man skrivit in? Om du nu syftar på ”temporär” som i att hon bara skrev ner en random hotmail och hade den där. För jag tror inte riktigt man kan skapa just en temporär hotmail? Eller?

Hela situationen är märklig.

Det skumma är också att om jag nu börjar prenumerera på t e x massa olika butiker, (hm, kicks, teknikmagasinet o s v) på en hotmail som inte ”existerar” än, så kommer dessa inte ligga i inkorgen på hotmailen efter att jag faktiskt skapat den. Jag testade detta. (Haha)

Jag ursäktar om jag misstolkade första inlägget, är inte vidare high-tech och gör det inte medvetet.


Edit; För övrigt tror jag inte det var en temporär hotmail just för att hon hade massor av jobbansökningar o s v på den. Alltså sen flera år tillbaka. Det är det som är skumt.
__________________
Senast redigerad av Krystalwhite 2018-04-03 kl. 16:32.
Citera
2018-04-03, 17:59
  #7
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Återskapade för något år sedan en gammal emailadress från tidigt 2000-tal och det visade sig att någon annan haft samma adress för att regga sig på ett online-spel några år senare.
__________________
Senast redigerad av MustavGandelmann 2018-04-03 kl. 18:14.
Citera
2018-04-03, 18:51
  #8
Medlem
Jag var med om något liknande för ett gäng år sedan, men då gällde det Facebook-konton som "hackades" av mig när jag registrerade en ny e-post via just Hotmail, och sedan när jag skulle skapa Facebook-konto så var jag redan inloggad på någon helt främmande persons Facebook och (man blir ju utloggad om någon loggar in på ens konto från annan IP) möttes av en strid ström meddelanden från mitt hackar-offers whigger-kompisar samt allehanda blattar som hotade med att k***** min mor och diverse

Detta upprepades flera gånger. Sedan upphörde det, och jag tolkade det som att buggen var fixad. Samma eller liknande bugg i farten igen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback