Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-04, 16:56
  #13
Avstängd
Svarta.Panterns avatar
Hanif delar inte särskilt många åsikter med SD. Det är en chimär som byggts upp av media och vissa låtsasliberala debattörer.

Sd skulle mycket hellre släppa in Hanif än vad han skulle tänka sig att gå över till dem.
Citera
2018-04-04, 18:44
  #14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Han kommer aldrig gå över till medborgerlig samling. Varför skulle han gå över till ett parti där han inte kan vara avlönad på en riksdagsplats, som dessutom har så långt kvar till riksdagen att det är löjligt att ens tänka tanken? Vad kommer alla dessa utopier ifrån här på FB. Massa dagdrömmare som tror och hoppas både det ena och det andra. Du kan mala ner den här tanken i avfallskvarnen redan nu.

Jag skrev inte det heller. Läs gärna inlägget du kommenterar en gång till. I det fetade (se nedan) säger jag ju just: Nej, det känns väldigt osannolikt. Och därefter att: Om han en dag, mot förmodan... Utifrån detta lyckas du få fram att jag bedömmer det sannolikt att han har för avseende att byta parti. Starkt jobbat!

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nej det känns väldigt osannolikt.

Om han en dag, mot förmodan
, kommer att byta till ett annat parti är nog Medborgerlig Samling klart mer sannolikt. Bl.a. är deras ekonomiska politik rätt nära moderaternas, till skillnad från SDs som ligger klart längre vänster ut. Liksom t.ex. att de, precis som M, är för ett svenskt NATO-medlemskap och att Sverige skall stanna kvar i EU, vilket som bekant ej SD önskar.

Men även där är det nog inte sannolikt att han skulle utses till partiledare. Dock skulle han nog ha en bra chans att få tillhöra partiledningen i någon inflytelserik funktion.
Citera
2018-04-04, 19:39
  #15
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Politiker
/Moderator
Citera
2018-04-04, 21:43
  #16
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisotto
Nej tack inga skäggiga blattar

Lyssnade på honom häromdagen typ i förrgår för första gången, var i konstruktiv kritik, han lät precis som en svensk, men som sagt, han ser ju inte så värst svensk ut på bild...
Citera
2018-04-05, 00:11
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Hanif delar inte särskilt många åsikter med SD. Det är en chimär som byggts upp av media och vissa låtsasliberala debattörer.

Sd skulle mycket hellre släppa in Hanif än vad han skulle tänka sig att gå över till dem.

Han delar ju alla åsikter!
Citera
2018-04-05, 05:50
  #18
Medlem
Han säger i en intervju i Aftonbladet idag att han inte är någon partibytare. Att den dagen han är klar med moderaterna är han klar med politiken.

Å andra sidan säger han också i samma intervju att han gillar partipiskan. Det märkte man inte mycket av när riksdagen röstade om det där turkiska folkmordet. Då struntade han gladeligen i partipiskan, röstade mot sitt parti, och blev bestraffad för det. Så man får väl ta det han säger med en nypa salt.
__________________
Senast redigerad av ealdorman3 2018-04-05 kl. 05:53.
Citera
2018-04-05, 10:06
  #19
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Han delar ju alla åsikter!
Eh, nej det gör han inte.
Citera
2018-04-05, 12:33
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag skrev inte det heller. Läs gärna inlägget du kommenterar en gång till. I det fetade (se nedan) säger jag ju just: Nej, det känns väldigt osannolikt. Och därefter att: Om han en dag, mot förmodan... Utifrån detta lyckas du få fram att jag bedömmer det sannolikt att han har för avseende att byta parti. Starkt jobbat!


Ok om han någon gång mot all förmodan kommer att byta parti, så kommer det inte vara medborgerlig samling. Jag undrar mer var du får tanken på medborgerlig samling ifrån? För det kommer aldrig ske även om han någon gång byter parti, då blir det ett annat alliansparti helt enkelt, som omvärderat delar av sina ställningstaganden.
Citera
2018-04-05, 14:53
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Eh, nej det gör han inte.

Säga något han inte delar så får vi se?
Citera
2018-04-05, 16:38
  #22
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ok om han någon gång mot all förmodan kommer att byta parti, så kommer det inte vara medborgerlig samling. Jag undrar mer var du får tanken på medborgerlig samling ifrån? För det kommer aldrig ske även om han någon gång byter parti, då blir det ett annat alliansparti helt enkelt, som omvärderat delar av sina ställningstaganden.

Jag tror att vi är rätt överens och bara missförstår varandra.

Trådskaparens fråga handlar om vi tror att H.B. kommer att byta till SD och där kan tänkas bli ny partiledare.

Mitt svar är att jag finner det extremt osannolikt att så kommer att ske. Jag tror inte att han kommer att byta parti över huvudtaget, verken till SD, eller till något annat parti. Om han tröttnar på M, är det nog mest sannolikt att han lämnar politiken helt. Vilket han ju också sagt i intervjuer.

I stort sett det enda han har gemensamt med SD är att han anser att svensk integrationspolitik varit misslyckad. I övrigt ligger han långt ifrån dem, tex. i den ekonomiska politiken, EU och NATO, vilket ju är mycket viktiga frågor för honom och övriga M, liksom det är för SD.

Men om han, mot all förmodan, byter parti är knappast SD ett troligt alternativ. T.o.m. MED mindre osannolikt är SD. Du undrade varför jag tycker att Hanif Bali är närmre MED än SD? Både MED och SD är kritiska till den förda invandrings- och integrations-politiken och önskar ändra den, så där är det inte så stor skillnad. Men MED är liksom H.B. och övriga M till höger i den ekonomiska politiken, tillskillnad från SD. H.B. är liksom fleralet inom M för ett fortsatt svenskt medlemskap i EU och för en svensk anslutning till NATO, det är MED också, men inte SD. Där är några exempel på varför MED ligger närmare M än vad SD gör. MED är mer "Gammel-Moderater" i jämförelse mot SD. Men nej, jag bedömmer det mycket osannolikt att han går över till MED och fullständigt omöjligt att han går över till SD.

I jämförelse med SD är även L, C och KD mindre osannolika. Huruvida vilket av dessa som är mer eller mindre osannolika och jämfört med t.ex. MED, har jag inte funderat på. Jag har ej valt att rangordna dem inbördes och det spelar heller ingen roll, då jag inte tror att han kommer att byta. Dessutom är det inte heller vad tråden handlar om, utan om H.B. kommer att byta till SD och där bli partiledare.

Jag hoppas att vi nu efter detta klargörande kan återgå till trådens topic.
Citera
2018-04-05, 20:10
  #23
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Säga något han inte delar så får vi se?
Nej till EU och Swexit.
Citera
2018-04-05, 22:03
  #24
Medlem
Ringleaders avatar
Det är väl möjligt att han skulle kunna ansluta sig till SD, men att han skulle bli partiledare finns inte på världskartan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback