Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-03, 13:55
  #1
Medlem
Ganska ofta hör man (självutnämnt) smarta människor som anser sig ha löst något tekniskt problem på ett sätt som tyvärr är så intelligent att omvärlden inte förstår det, vilket gör att lösningen aldrig kommer att kunna realiseras. Jag såg t.ex nyligen en intervju med en högt intelligent person som hävdade att han redan löst världens energiproblem, men att energibolagen tyvärr inte fattade hans koncept. Jag har även stött på akademiker som har presenterat ganska spännande prylar, men som hävdar sig inte kunna utveckla dem eftersom sionist-illuminati-ufo-universiteten inte tillåter det.

Det naturliga motargumentet är att om man är smart nog att lösa världens energiproblem, borde man rimligen vara smart nog att även sälja in det till energibolagen... men jag kanske underskattar världens kollektiva dumhet? (som medelbegåvad är man ju lite som fisken som inte förstår vad vatten är, typ).

Att diskutera: finns det en mängd briljanta uppfinningar där ute som aldrig kommer att realiseras, för att utvecklingen hålls tillbaka av normalbegåvade? Allra bäst: har du själv någon världsförbättrande innovation som tyvärr ingen hajar? Bring it on!
Citera
2018-04-03, 17:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Att diskutera: finns det en mängd briljanta uppfinningar där ute som aldrig kommer att realiseras, för att utvecklingen hålls tillbaka av normalbegåvade? Allra bäst: har du själv någon världsförbättrande innovation som tyvärr ingen hajar?
Nej, nej - Det resonemanget saknar fullständigt grund!

Det där är bara en myt som bara odlas av desperata medelbegåvade i en förhoppning att de egentligen är supersmarta fast ingen har förstått det - Eller att de blir motarbetade av illuminati.
Citera
2018-04-03, 18:03
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Just energi och vattenförsörjning verkar vara favoritämnena för dessa charlataner som hävdar att de har lösningen på allt men bara är missförstådda. Jag har intresserat mig för detta i c:a 25 år och läst om otaliga sådana men de har en tråkig sak gemensamt: Det är bara bluff och båg alltihop. Det eller att de inte själva fattat varför/att deras makalösa manicker inte funkar.
Citera
2018-04-03, 18:42
  #4
Medlem
Så finns det rena bedragare som Andrea Rossi med sin hemliga e-cat som kan göra olja av sopor eller energi av vatten. Löfte om att lösa världsproblemen paketerat i konspiratoriska historier om den kapitalistiska industrin som till varje pris vill stoppa utvecklingen av miljövänliga uppfinningar för att hellre fortsätta förstöra planeten... En del människor förlorar allt kritiskt tänkande när de får höra precis vad de vill höra, i synnerhet när de förfogar över andras pengar.
Citera
2018-04-03, 19:46
  #5
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Just energi och vattenförsörjning verkar vara favoritämnena för dessa charlataner som hävdar att de har lösningen på allt men bara är missförstådda. Jag har intresserat mig för detta i c:a 25 år och läst om otaliga sådana men de har en tråkig sak gemensamt: Det är bara bluff och båg alltihop. Det eller att de inte själva fattat varför/att deras makalösa manicker inte funkar.

http://eu-sale.com/wp-content/upload...6/fuelfree.png

Liknande magneter som 'spar bränsle' säljs fortfarande i asien och oceanien, jag vet flera som hävdar att de fungerar men det är givetvis 100% humbug.
Citera
2018-04-03, 20:39
  #6
Medlem
Det blir mer intressant om man håller sig till uppfinnare där man långt senare insåg att de hade rätt, eller någon annan senare upptäckte samma maskin och man först efteråt insåg att någon för länge sedan haft samma idé.

Da Vinci är lite åt det hållet, men han verkade mer intresserad av att komma på idéer och rita skisser av dem än att förverkliga dem, så jag vet inte om man kan sägas att han möttes av en oförstående samtid.
Citera
2018-04-03, 21:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
(---) Da Vinci är lite åt det hållet, men han verkade mer intresserad av att komma på idéer och rita skisser av dem än att förverkliga dem, så jag vet inte om man kan sägas att han möttes av en oförstående samtid.
Intressant exempel. Hur många av Da Vincis maskiner funkade egentligen? Såvitt jag förstått kunde många av dem bara realiseras efter att man upptäckt mer kompakta energikällor (dvs förbränningsmotorer). Vilket gör att jag känner mer respekt för den som uppfann förbränningsmotorn...

Nåja. Finns det inga högintelligenta FB-medlemmar som vill ge sin syn på saken? Vore ju trist om alla normalbegåvade ska få dra ert geni i smutsen...
Citera
2018-04-03, 21:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Intressant exempel. Hur många av Da Vincis maskiner funkade egentligen?
Såg en dokumentär med några som byggde en fallskärm enligt hans design och den fungerade. Ofta har du rätt i att hans maskiner var omöjliga att bygga med den tidens teknik, här var det mer att behovet av en fallskärm var rätt litet på den tiden.
Citera
2018-04-03, 21:45
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Omöjligt att veta.
Citera
2018-04-04, 02:49
  #10
Medlem
Claweds avatar
Det kan vara så att de som har kunskap på området, mycket väl förstår, att den föreslagna iden fungerar, men att deras befintliga verksamhet påverkas oförutsägbart.

Efter att Dyson utvecklat den påslösa cyklon dammsugaren för hemma-bruk och demonstrerat prototypen, så visade ingen etablerad tillverkare av dammsugare intresse av att köpa licens-tillverkning utan mera motarbeta och fördröja.

Enbart försäljningen av påsar med olika utföranden eller typ-beteckningar låg då runt 500 milj dollar årligen.
Och då kommer Dyson med sitt patent och vill att dom ska finansiera omvälvningen.
Citera
2018-04-04, 12:03
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Ganska ofta hör man (självutnämnt) smarta människor som anser sig ha löst något tekniskt problem på ett sätt som tyvärr är så intelligent att omvärlden inte förstår det, vilket gör att lösningen aldrig kommer att kunna realiseras. Jag såg t.ex nyligen en intervju med en högt intelligent person som hävdade att han redan löst världens energiproblem, men att energibolagen tyvärr inte fattade hans koncept. Jag har även stött på akademiker som har presenterat ganska spännande prylar, men som hävdar sig inte kunna utveckla dem eftersom sionist-illuminati-ufo-universiteten inte tillåter det.

Det naturliga motargumentet är att om man är smart nog att lösa världens energiproblem, borde man rimligen vara smart nog att även sälja in det till energibolagen... men jag kanske underskattar världens kollektiva dumhet? (som medelbegåvad är man ju lite som fisken som inte förstår vad vatten är, typ).

Att diskutera: finns det en mängd briljanta uppfinningar där ute som aldrig kommer att realiseras, för att utvecklingen hålls tillbaka av normalbegåvade? Allra bäst: har du själv någon världsförbättrande innovation som tyvärr ingen hajar? Bring it on!
Det är väl snarare tvärtom.

Dvs att vissa saker är så "enkla" att ingen bryr sig om de.
Folk tänker att: "det där har säkert någon annan redan testat (och då förstått att det inte går - eller så lyckades det och han är miljonär").


Men ibland dyker det upp någon som tänker längre än så, och faktiskt testar det.
De behöver inte nödvändigtvis vara "smartare än alla andra", utan det är ju bara så att den gjorde något som alla andra hoppade över.
Citera
2018-04-04, 12:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Ganska ofta hör man (självutnämnt) smarta människor som anser sig ha löst något tekniskt problem på ett sätt som tyvärr är så intelligent att omvärlden inte förstår det, vilket gör att lösningen aldrig kommer att kunna realiseras. Jag såg t.ex nyligen en intervju med en högt intelligent person som hävdade att han redan löst världens energiproblem, men att energibolagen tyvärr inte fattade hans koncept. Jag har även stött på akademiker som har presenterat ganska spännande prylar, men som hävdar sig inte kunna utveckla dem eftersom sionist-illuminati-ufo-universiteten inte tillåter det.

Det naturliga motargumentet är att om man är smart nog att lösa världens energiproblem, borde man rimligen vara smart nog att även sälja in det till energibolagen... men jag kanske underskattar världens kollektiva dumhet? (som medelbegåvad är man ju lite som fisken som inte förstår vad vatten är, typ).
...


Några saker som slår mig när jag läser om dylika missförstådda genier är att de:

- för det första: oftast grovt överskattar sin egen lösnings genialitet

- för det andra: nästan alltid uppvisar total frånvaro av fungerande prototyp

Hur vet de då att den påstådda lösningen fungerar? Och hur vet de då att den är så genialisk?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback