Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-03, 12:51
  #1
Medlem
Hej
Det är så att jag börjar fundera på att ta mc men pengarna är inte överflödiga om man säger så . Jag tänker en 125cc supermotard. Men svårt att hitta sjysta till ett bra pris.
Så går det till exempel köpa en reggad 250cc och byta motor till 125cc och besikta om den och såvidare till en lätt mc
__________________
Senast redigerad av Kuggen50cc 2018-04-03 kl. 12:56.
Citera
2018-04-03, 13:09
  #2
Medlem
Flashshits avatar
Klart det går, men det kräver en registreingsbesiktning.
Dessutom så låter det som en dyrare process än att köpa en 125cc från början.
Varför inte bara köpa den större och behålla den, varför nödvändigtvis ha en 125cc?
Nästan så att man misstänker att anledningen till frågan är att herrn tänker ta ett A1-körkort därför att du inte är gammal nog att ta ett A2...
Citera
2018-04-03, 13:29
  #3
Medlem
För de första tar man inte körkort för lätt mc om man är över 18..
Annars är de betydligt enklare att strypa en hoj till rätt antal kw, dock osäker om det går att göra med lätt mc.
Citera
2018-04-03, 15:21
  #4
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggen50cc
Hej
Det är så att jag börjar fundera på att ta mc men pengarna är inte överflödiga om man säger så . Jag tänker en 125cc supermotard. Men svårt att hitta sjysta till ett bra pris.
Så går det till exempel köpa en reggad 250cc och byta motor till 125cc och besikta om den och såvidare till en lätt mc

Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan
För de första tar man inte körkort för lätt mc om man är över 18..
Annars är de betydligt enklare att strypa en hoj till rätt antal kw, dock osäker om det går att göra med lätt mc.

Håller med turistensklagan, kostnaden för att ta lätt mc eller mellantung eller tung är samma lika. Dessutom få man en större marknad ju tyngre kort man har, det vill säga fler motorcyklar att välja ifrån.

Men för att besvara din fråga så ja det går att göra på det viset du tänker, men kostnaden i slutändan är nog inte värt besväret.
Citera
2018-04-03, 18:44
  #5
Medlem
killawifes avatar
Det lär ju knappast vara billigare att köpa en 250 och en 125cc motor och regga om än att köpa en färdig 125cc moto.
Det enklaste du kan göra är att köpa en "vanlig" äldre 125:a och bygga om till supermotard. Det är inte så svårt och delarna som behövs är inte dyra.

Kolla den här: http://i67.tinypic.com/2w6hzkp.jpg

Det är en mtx125 -87 som en kille bytt om till motard med lite enkla medel. Jag var spekulant på den i höstas men hopade köpet pga lite strul.

Annars håller jag med om att det inte är nån ide´att ta lätt mc kort om man är arton, dock är utbudet av hojar med mellanklass-klassning inte så bra. Man kan inte strypa vilken hoj som helst utan det finns regler för det:
"Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback