Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-03, 12:25
  #1
Medlem
Fezziks avatar
https://www.expressen.se/nyheter/msb...k-infor-valet/
Citat:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har fått en ny snabbfil för att radera trollkonton på Facebook.
Mitt under brinnande valår har nu myndigheten möjlighet att gå före i kön när de uppmärksammar Facebook på falska konton.
– Det är som boarding av ett flygplan – alla kommer ombord, men vi kan peka på vem som ska få gå först i kön, säger Dominik Swiecicki på MSB.
Efter uppgifter om påverkanskampanjer på sociala medier under det amerikanska presidentvalet 2016, har MSB börjat förbereda sig inför årets svenska valrörelse.
En del i arbetet är ett nytt samarbete initierat av Facebook, som innebär att MSB har fått ett ”snabbspår” för att få bort falska konton från plattformen.

Ovanstående nyhet väcker en del frågor inom mig som jag hoppas ni andra kan hjälpa mig med svar på. Den första frågan är vad MSB definierar som ett falsk konto, trots allt är den enes trollkonto den andres satirsida. Så vad jag antar kommer att ske är att när väl en satirsida på Facebook blir lite för populär så kommer MSB att försöka stänga ner den?

Det här ska förhoppningsvis handla om väl genomtänkta myndighetsbeslut. Snabbspår för radering och väl genomtänkt går inte riktigt ihop i mitt sinne. Kan man tänka sig att MSB stannar vid att bara begära radering för falska myndighetssidor? Kanske att dom även sträcker sig till att försöka radera sidor med falska myndighetspersoner?
__________________
Senast redigerad av Fezzik 2018-04-03 kl. 13:16. Anledning: Ändrade rubriken
Citera
2018-04-03, 13:13
  #2
Avstängd
Svarta.Panterns avatar
Ska bli intressant att se hur de kommer att agera. Är det ens emot FB:s regler att ha sk. trollkonton eller satirkonton? Det finns en uppsjö sådana från vänsterhåll.

Om många inom Alt-Right börjar mema inför valet lär det bli svettigt för MSB och FB att reglera dessa konton. Vad skulle skilja ett sådant satirkonto mot t.ex. vänsterns dito; Panikfakta?
Citera
2018-04-03, 13:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Ska bli intressant att se hur de kommer att agera. Är det ens emot FB:s regler att ha sk. trollkonton eller satirkonton? Det finns en uppsjö sådana från vänsterhåll.

Om många inom Alt-Right börjar mema inför valet lär det bli svettigt för MSB och FB att reglera dessa konton. Vad skulle skilja ett sådant satirkonto mot t.ex. vänsterns dito; Panikfakta?

Yes, man måste ha kontot i eget namn. Det är främst för att förebygga bedrägeri, annars kan du t.ex hetsa mot folk i någon annans namn.

Med tanke på vem som styr MSB är det nog rätt illa. Kanske dags att planera massspammning med falska konton så att de andra går obemärkt förbi. Misstänker att alt-media samt konservativa debattörer ryker snabbt eftersom dessa kan sprida obekväma nyheter om regeringen.
Citera
2018-04-03, 13:27
  #4
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Ska bli intressant att se hur de kommer att agera.

Det är en fråga som jag har. Hur kan jag som medborgare se vilka konton MSB har velat radera? Jag antar att det kommer att diarieföras så det är en möjlighet finna information. Men sedan kommer jag att tänka på UD-debaclet.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/re...-gomdes-undan/
Citat:
Dagens Nyheter kan i dag avslöja att nästan 900 sidor med information om regeringens kampanj för en plats i FN:s säkerhetsråd har gömts undan från allmänheten.

Utrikesdepartementet och Sveriges representation i New York använde ett parallellt datasystem för att skicka meddelanden och dokument utan allmänhetens insyn.

Låt oss säga att MSB har någon aktivist i personalen och kontaktytan mellan MSB och Facebook är ett formulär som bara MSB har tillgång till. Där finns det nog möjligheter att "hjälpa den goda sidan" genom att begära radering av misshagliga konton och sedan som i UD-fallet registrera skälen till det vid sidan av.
Citera
2018-04-03, 16:00
  #5
Medlem
M Nordströms avatar
MSB får "snabbspår" till Facebook – kan radera "falsk" information från plattformen

Vad anser ni om att MSB fått snabbspår för att radera sk falska trollkonton? är det bra att en svensk myndighet får gå in och avgöra vad som är trollkonton och därefter radera dom?

Citat:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har tilldelats speciell tillgång till Facebook som gör att myndigheten snabbt får så kallade "trollkonton" raderade inför det svenska riksdagsvalet, skriver Expressen.

http://www.friatider.se/msb-f-r-snab...-n-plattformen
Citera
2018-04-03, 16:16
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är fel då myndigheten inte är politiskt oberoende.
Citera
2018-04-03, 16:21
  #7
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Vad anser ni om att MSB fått snabbspår för att radera sk falska trollkonton? är det bra att en svensk myndighet får gå in och avgöra vad som är trollkonton och därefter radera dom?



http://www.friatider.se/msb-f-r-snab...-n-plattformen
Vem avgör vad som är ett trollkonto?

Sen existerar väl en hel del Facebooktrollkonton just av den anledningen att visa åsikter har ett väldigt socialt stigma och kan leda till utfrysning och sparken.

Åsiktskontroll verkar vara helt legalt idag.
Tror dock att reaktionerna kan bli tvärtom mot vad msb önskar.

Pendeln säger snart....
Citera
2018-04-03, 16:23
  #8
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vem avgör vad som är ett trollkonto?

Sen existerar väl en hel del Facebooktrollkonton just av den anledningen att visa åsikter har ett väldigt socialt stigma och kan leda till utfrysning och sparken.

Åsiktskontroll verkar vara helt legalt idag.
Tror dock att reaktionerna kan bli tvärtom mot vad msb önskar.

Pendeln säger snart....

Precis, och det är skrämmande när en svensk myndighet (MSB) skall avgöra detta. DDR i ett nötskal kan man säga.
Citera
2018-04-03, 16:32
  #9
Avstängd
Svarta.Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Det är en fråga som jag har. Hur kan jag som medborgare se vilka konton MSB har velat radera? Jag antar att det kommer att diarieföras så det är en möjlighet finna information. Men sedan kommer jag att tänka på UD-debaclet.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/re...-gomdes-undan/


Låt oss säga att MSB har någon aktivist i personalen och kontaktytan mellan MSB och Facebook är ett formulär som bara MSB har tillgång till. Där finns det nog möjligheter att "hjälpa den goda sidan" genom att begära radering av misshagliga konton och sedan som i UD-fallet registrera skälen till det vid sidan av.

Helt klart värt att gräva i. Uvell, Janouch eller Granskning Sverige borde kanske ta tag i det.
Citera
2018-04-03, 16:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Helt klart värt att gräva i. Uvell, Janouch eller Granskning Sverige borde kanske ta tag i det.
Granskning Sverige har kommit med en svidande kommentar, så vi får väl hoppas på att de inte släpper detta.

Citat:
Först testade @socialdemokrat med "frivilliga" #jagärhär för att censurera internet.
Sedan media med @expressen i spetsen
När nu statliga @MSBse censurerar @facebook blir Sverige en fullvärdig diktatur i stil med Kina, utan fri press & yttrandefrihet. #svpol
https://twitter.com/GranskningSve/st...70489572773889
Citera
2018-04-03, 16:48
  #11
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K4izer
Yes, man måste ha kontot i eget namn. Det är främst för att förebygga bedrägeri, annars kan du t.ex hetsa mot folk i någon annans namn.
nja...nej.det är snarare för att kunna erbjuda anonsörer riktiga människor att rikta reklam till.


angående topic, känns som en tveksam sysselsättning för en myndighet, och extremt meningslöst på ett socialt media där normalt funtade bara har riktiga vänner som man känner irl som vänner - visst det finns diskussionsgrupper etc, men de människorna är ju redan "förlorade".
Citera
2018-04-03, 17:17
  #12
Avstängd
Svarta.Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Granskning Sverige har kommit med en svidande kommentar, så vi får väl hoppas på att de inte släpper detta.

https://twitter.com/GranskningSve/st...70489572773889

Intressant. Hoppas de gräver mer. Ett samtal samt ett mail där man frågar huruvida detta kommer vara offentliga handlingar som folk kan begära ut vore en början.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback