Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-03, 02:09
  #1
Medlem
Hej alla teknikexperter,

Här kommer en fråga från en som inte riktigt kan allt om ljud.
Jag och flickvännen har precis flyttat in i en ny lägenhet där vi har fått högtalare monterade i taket i såväl vardagsrum som i badrum.

Om vi tar en i taget så är det enligt följande:

1) Vardagsrum: Högtalarna i taket är kopplade så att högtalarsladdar kommer ut från en list intill golvet bakom soffan, ej i anslutning till tvn. För att slippa dra list genom hela rummet för att koppla dessa sladdar direkt till tvn så undrar jag nu, vad bör inköpas? Vidare vill jag även kunna spela upp ljud från t.ex. Spotify direkt ur telefonen från dessa högtalare, utan att tvn behöver sättas på varje gång. Min första tanke var att jag behöver någon förstärkare samt en bluetooth-mottagare. Är detta rätt? Vidare skulle jag gärna vilja placera dessa enheter dolda (t.ex. bakom soffan) så de bara ligger och uppfyller sina funktioner, men att de aldrig rörs eller syns. Går detta? Tvn är en Philips 65PUS7502 och det innebär att den har inbyggd Bluetooth om det nu är till någon nytta. Behöver någon ytterligare dongle anslutas till tvn eller räcker detta? Vad är det smartaste sättet att få ljud från såväl mobil (Spotify) samt från tv direkt ur våra integrerade takhögtalare?

2) Badrum: Ägaren innan den vi köpte lägenheten av har varit så fyndig att han fixat inbyggda högtalare i taket även i badrummet. Han har dessutom fixat tv i badrummet, fast genom att på baksidan av en av badrumsväggarna montera ett väggskåp (alltså i sovrummet) och har där ställt en tv som riktas in mot badrummet. Det är sedan ett fönster som har fukttätats emellan kaklet i badrummet. I detta väggskåp så sticker det ut högtalarsladdar igen. Jag skulle på något sätt vilja koppla dessa till tvn så att ljud kan spelas upp i högtalarna i badrummet från tvn, men också så att jag när tvn är avstängd ska kunna lyssna på musik från mobilen (t.ex. Spotify). Jag tänker mig igen samma teknik som i vardagsrummet men vet inte om det är hållbart här. Vidare vill jag placera en enhet/flera enheter i väggskåpet som kommer täckas igen och inte ha någon åtkomst.

Har ni några bra idéer där ute för att hjälpa mig? Rekommendationer, bra köp, och annat får gärna länkas eller skickas i PM. Jag kan även bifoga bilder om det skulle visa sig nödvändigt. Tack!
Citera
2018-04-03, 12:39
  #2
Medlem
StefanHeterJags avatar
1. För att få Musik/film/whatever till tv-apparaterna, både på vardagsrum och och toa skulle jag plugga in en cromecast/apple-tv på båda enheterna. Den ena döper man till TV-rum och den andra till Badrum.

Då kan man skicka spotify, Youtube, NetFlix or whatever till båda tv-apparaterna vart man än är i huset.

Sen är det frågan om att få ut ljudet till högtalarna. Har tv-apparaterna någon hörlursutgång eller line out eller liknande? Plugga badrumshögtalarna till ljud ut på tvn i badrummet och vardagsrumshögtalarnas sladdar till tvn i vardagsrummet. Antagligen bara en fråga om att ha rätt anslutningar från utgången på tvn till dina högtalare. Beror också lite på vad du har för högtalare och hur sladdarna ser ut där. Om det är passiva högtalare kanske du behöver köpa nån billig stärkare för under en tusing som kan driva dessa.

Edit: Äh, jag läste ditt inlägg igår och svarade idag och insåg nu att du hade andra krav, som att kunna köra spotify utan att tvn är igång. Då går nog cromecast bort, men appletv-enheten har en ljudutgång, eller på vissa av modellerna måste man köpa en adapter för detta, men då kan man få ljud ut utan att tvn är igång iaf.
__________________
Senast redigerad av StefanHeterJag 2018-04-03 kl. 12:43.
Citera
2018-04-05, 01:33
  #3
Medlem
Hej Stefan,

Tack för svar! Precis, jag vill inte behöva slå på någon av TV-skärmarna varje gång jag vill lyssna på musik. TVn i vardagsrummet är av senare modell och har massa utgångar, men till detta hör ju att TVn inte står i anslutning till till hörlurssladdarna och att jag gärna undviker att dra lister runt hela vardagsrummet. Vidare så blir det problem i badrummet då lådan som TVn där ligger i är i anslutning till sovrummet och den kommer att täckas igen. Av det jag kan om Apple TV så går det inte att få den att stå igång 24/7 utan den slocknar vid inaktivitet. Då kommer det bli svårt att slå på den om fjärren inte når dockan. Därför blir det oundvikligt att t.ex kolla på förstärkare som kan stå på dygnet runt eller som är kopplade med så pass bra fjärrkontroll så att sändningen kan tas igenom en bit trä (vet inte ens om detta är möjligt - helst skulle jag vilja ha en enhet som ständigt står på).

Har du några tips på billiga förstärkare som kan stå på dygnet runt och om inte, sådana som har en fjärr som nästintill fungerar utan att förstärkaren själv syns?
Citera
2018-04-05, 02:01
  #4
Medlem
MrLevaLivets avatar
En annan ide är att använda en ministereo med utgångar och bluetooth, streama och använd bara för musik och kör separat ljud för TVn i vardagsrummet. Köp en Soundbar till TVn så slipper du förstärkare/högtalare.

Det här är fina prylar för att streama:

https://www.hifiklubben.se/streaming...iABEgJOp_D_BwE

https://www.hifiklubben.se/streaming...yABEgLS2vD_BwE
Citera
2018-04-05, 02:06
  #5
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peako
Hej Stefan,

Tack för svar! Precis, jag vill inte behöva slå på någon av TV-skärmarna varje gång jag vill lyssna på musik. TVn i vardagsrummet är av senare modell och har massa utgångar, men till detta hör ju att TVn inte står i anslutning till till hörlurssladdarna och att jag gärna undviker att dra lister runt hela vardagsrummet. Vidare så blir det problem i badrummet då lådan som TVn där ligger i är i anslutning till sovrummet och den kommer att täckas igen. Av det jag kan om Apple TV så går det inte att få den att stå igång 24/7 utan den slocknar vid inaktivitet. Då kommer det bli svårt att slå på den om fjärren inte når dockan. Därför blir det oundvikligt att t.ex kolla på förstärkare som kan stå på dygnet runt eller som är kopplade med så pass bra fjärrkontroll så att sändningen kan tas igenom en bit trä (vet inte ens om detta är möjligt - helst skulle jag vilja ha en enhet som ständigt står på).

Har du några tips på billiga förstärkare som kan stå på dygnet runt och om inte, sådana som har en fjärr som nästintill fungerar utan att förstärkaren själv syns?

Säjj inget till grannarna och hyresvärden om detta!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback