Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-04-05, 13:42
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejkono
]Jag är nyinflyttad i en lägenhet. Bor för första gången ensam.[/b] Det här är min andra natt i lägenheten. Första natten gick hyfsat bra, hoppade till ibland då jag tyckte mig höra ljud men inget märkvärdigt.

Den här natten är betydligt värre. Vid 23-tiden ställde sig grannkärringen och tittade in i mitt kök i nån minut. Det finns inga persienner här så kunde inte dra för.

Vid 01-tiden hör jag någon banka på dörren. Jag vet inte vem, men det pågår flera minuter. Jag vågar inte gå och titta då köket ligger bredvid hallen, hade jag gått till hallen hade personen sett mig. Efter några minuter blir det tyst och jag misstänker att idioten har gått, men vågar fortfarande inte titta. Då hör jag hur det skramlar från köket, som om någon slängde massa grus mot fönstret. Det blir tyst nån minut, sen börjar det banka på dörren igen i kanske 2-3 minuter.

Det blir sedan tyst, fram tills 01:20 då jag hör någon skälla, exakt vad som sägs uppfattar jag inte. 2-3 minuter senare då ser jag att någon lyser med ficklampa in i min lägenhet från köket, ljuset når fram till vardagsrummet där jag hela tiden befunnit mig.

Det går några sekunder och sen hör jag grannen stänga sin ytterdörr.

Det har nu varit tyst sedan ca 01:23, har varken sett eller hört något sen dess men jag kan säga att jag känner mig livrädd. Speciellt med tanken på att det inte finns några persienner och det är insyn till lägenheten, så jag kan verkligen inte gömma mig.

Någon som har några lugnande ord att säga? Kanske bara var ett fyllo? Jag vet inte, men känner mig faktiskt skraj. Jag ska försöka våga gå ut till köket och se ifall det står nån där. Återkommer om jag hör nåt mer.
Innan du flytta in i lägenhet, bodde du i hus?

De värsta grannarna man kan ha är de som är uppvuxna i hus, de har ingen aning om hur mycket de väsnas och stör.
Vad gjorde du under kvällen innan det knackade på?
Satt du med din hemmabioanläggning och väsnades, duschade du mitt i natten, spelade du hög musik.
Störde du möjligtvis grannarna kvällen innan?
Om så är fallet kanske grannen ville säga till dig att vara tyst, så hon kunde sova.

Annars kan det varit som andra sagt, någon som bott där innan och deras gäster.
Någon du själv känner som ville hälsa på.
Att det hänt något allvarligt och någon ville ha tag på dig, grannen, polisen, brandkåren.
Citera
2018-04-05, 14:05
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Innan du flytta in i lägenhet, bodde du i hus?

De värsta grannarna man kan ha är de som är uppvuxna i hus, de har ingen aning om hur mycket de väsnas och stör.
Vad gjorde du under kvällen innan det knackade på?
Satt du med din hemmabioanläggning och väsnades, duschade du mitt i natten, spelade du hög musik.
Störde du möjligtvis grannarna kvällen innan?
Om så är fallet kanske grannen ville säga till dig att vara tyst, så hon kunde sova.

Annars kan det varit som andra sagt, någon som bott där innan och deras gäster.
Någon du själv känner som ville hälsa på.
Att det hänt något allvarligt och någon ville ha tag på dig, grannen, polisen, brandkåren.

Jag bodde i en lägenhet tidigare också, men skillnaden är att mina förra grannar till mestadels var pensionärer, och då var det väldigt lugnt och tyst. Nu har jag nästan bara unga grannar.
Just den kvällen höll jag på med datorn och satt med hörlurar. Jag hade också packat upp några saker ur flyttlådor den kvällen. När jag skulle lägga mig satte jag på teven med låg volym, (har ingen hemmabio), och då började eländet.

Det "störigaste" jag gjorde den kvällen var väl att duscha och packa upp flyttlådor, men för den sakens skull tycker jag inte att man ska börja kasta grus och lysa in i min lägenhet med en ficklampa. Om personen i fråga blev störd av det tycker jag han borde ha plingat en eller två gånger på dörren, då hade jag med största sannolikhet öppnat och vi hade kunnat prata om det.

Jag tror inte att det var någon jag kände. Mina anhöriga är sjuka, och de få vänner jag har bor inte så pass nära.
__________________
Senast redigerad av nejkono 2018-04-05 kl. 14:07.
Citera
2018-04-05, 14:10
  #51
Medlem
Luxuss avatar
Som sagt skaffa en riktigt stark ficklampa. En såndör hållköftenljuskanon alltså. Sen nösta gpng de stör å blönger in på natten tänder du upp den i deras ansikte. Detta gör att de dels inser att de är upptäckta, dels inte ser vem som upptäckt dem å dessutom måste avlägsna sig för att slippa bli bländade. Lagom markering tycker jag
Citera
2018-04-05, 15:26
  #52
Medlem
hesons avatar
Knark/Sprit.

Nästa gång det händer så ropar du "De har flyttat!" (om du inte lyckas ta reda på förra hyresgästens namn)
Citera
2018-04-05, 23:54
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejkono
Natten efter var det någon som stod i bakgården och stirrade genom fönstret en bra stund, förutom det har det varit lugnt.
Antingen har du blivit paranoid eller så är det en alkis/pundare som bott där innan.
Citera
2018-04-06, 02:02
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Antingen har du blivit paranoid eller så är det en alkis/pundare som bott där innan.

Varför skulle jag vara paranoid?

Lägenheten har stått tom i några månader innan jag flyttade in då den blivit renoverad så jag har svårt o föreställa mig att någon skulle vilja söka den som bott här innan.
Citera
2018-04-07, 17:42
  #55
Medlem
Men vafan? Är det idioter till grannar du har så får du ju sätta respekt i dem. Bankar någon idiot på dörren mitt i natten så släng upp den i ansiktet på hen, slit sedan in fanskapet och dra lämpligt hårt föremål i skallen på vederbörande. Sedan kontaktar du polisen och kräver ett fett skadestånd för hemfridsbrott.

Nästa dag går du och knackar dörr hos dina grannar och undersöker vad fan deras problem är.

Eller så öppnar du vänligt och frågar om det var en kopp kaffe de störande individerna ville ha. För övrigt hade du ju kunnat kontakta polisen direkt men det är osannolikt att dom hade dykt upp över huvud taget.
Citera
2018-04-08, 00:45
  #56
Medlem
Kanske är det tjejen från (FB) Stalker som spökar?
Eller (FB) Polisanmäld för trakasserier som tar paypack?
Citera
2018-04-08, 01:22
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejkono
Jag är nyinflyttad i en lägenhet. Bor för första gången ensam. Det här är min andra natt i lägenheten. Första natten gick hyfsat bra, hoppade till ibland då jag tyckte mig höra ljud men inget märkvärdigt.

Den här natten är betydligt värre. Vid 23-tiden ställde sig grannkärringen och tittade in i mitt kök i nån minut. Det finns inga persienner här så kunde inte dra för.

Vid 01-tiden hör jag någon banka på dörren. Jag vet inte vem, men det pågår flera minuter. Jag vågar inte gå och titta då köket ligger bredvid hallen, hade jag gått till hallen hade personen sett mig. Efter några minuter blir det tyst och jag misstänker att idioten har gått, men vågar fortfarande inte titta. Då hör jag hur det skramlar från köket, som om någon slängde massa grus mot fönstret. Det blir tyst nån minut, sen börjar det banka på dörren igen i kanske 2-3 minuter.

Det blir sedan tyst, fram tills 01:20 då jag hör någon skälla, exakt vad som sägs uppfattar jag inte. 2-3 minuter senare då ser jag att någon lyser med ficklampa in i min lägenhet från köket, ljuset når fram till vardagsrummet där jag hela tiden befunnit mig.

Det går några sekunder och sen hör jag grannen stänga sin ytterdörr.

Det har nu varit tyst sedan ca 01:23, har varken sett eller hört något sen dess men jag kan säga att jag känner mig livrädd. Speciellt med tanken på att det inte finns några persienner och det är insyn till lägenheten, så jag kan verkligen inte gömma mig.

Någon som har några lugnande ord att säga? Kanske bara var ett fyllo? Jag vet inte, men känner mig faktiskt skraj. Jag ska försöka våga gå ut till köket och se ifall det står nån där. Återkommer om jag hör nåt mer.

Fyfan vad jobbigt. Jag skulle flytta.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback