Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 20:47
  #1
Medlem
Tänkte i förebyggande syfte att man kanske ska byta ut diskarna. Hur ofta, eller är det bara överkurs att göra det? Har haft mina i snart 3 år.
Nu pratar jag om både HDD och SSD.
Citera
2018-04-02, 20:57
  #2
Medlem
Att byta ut diskarna för säkerhets skull låter som att du börjar i fel ände. Se till att du har ordentliga backuper på allt viktigt. Köper du en disk idag kanske den håller i tio-femton år. Den kan också gå sönder imorgon.

Om du ska göra någon skillnad på SSD och vanliga diskar beror lite på. Själv har jag vanliga diskar där jag lagrar all data. På SSD-disken har jag inget viktigt, utan bara operativsystemet.
Citera
2018-04-02, 20:58
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Var 3:e år för mekaniska är den siffra jag läst men i ditt läge hade jag kollat på möjligheterna att bara lägga till en disk och köra raid 1, mekaniska hårddiskar håller så bra kvalité idag att 5år och mer inte är särskilt ovanligt och kanske molnlagring för backup av känslig data.
Citera
2018-04-03, 02:18
  #4
Medlem
Kalkon77s avatar
Om du köper in 4 - 5 diskar samtidigt och kör dom i raid och sen upptäcker att en av diskarna slutar fungera eller börjar krångla så är det dags att byta ut alla.
Citera
2018-04-03, 23:34
  #5
Medlem
Låter onödigt att byta ut ssds men du kan ju alltid molnlagra det som är viktigt.
Citera
2018-04-05, 16:23
  #6
Medlem
OralMassages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Tänkte i förebyggande syfte att man kanske ska byta ut diskarna. Hur ofta, eller är det bara överkurs att göra det? Har haft mina i snart 3 år.
Nu pratar jag om både HDD och SSD.
Förebyggande syfte? Har du inga problem så kör på. Du märker om du behöver byta ut något men var nogrann med backup. Det ska man vara på nya och gamla datorer, spelar ingen roll. Känns dock helt och hållet onödigt att byta ut något fullt fungerande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback