Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 16:58
  #1
Medlem
Hallå! Till hösten planerar jag att flytta från Sverige. Jag kommer inte kunna lämna Sverige helt och hållet då jag inte kan jobba med detta utomlands utan planen är att jobba mina 2-3v nätter i Sverige för att kunna vara ledig 3v.

Jag vill inte spendera min lediga tid i Sverige utan i utlandet. Jag kommer alltså att pendla fram och tillbaka till Sverige var 3:e vecka för jobb innan jag drar igen. Jag skulle egentligen kunna bosätta mig vart som helst i världen. Jag äger ingenting i livet. Ingen bostad, bil, barn, partner mm. Har bara mina kläder.

Hade varit nice att dra till Australien igen men det är alldeles för långt bort och flygbiljetten hade ätit upp 1/3 av min nettolön. Några tips på schyssta länder?
Citera
2018-04-02, 17:00
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
vi ska tipsa om vilket land som helst av 200+ länder?

ok visst jag börjar - danmark, tyskland, italien, frankrike, island, turkiet, polen och portugal.
Citera
2018-04-02, 17:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
vi ska tipsa om vilket land som helst av 200+ länder?

ok visst jag börjar - danmark, tyskland, italien, frankrike, island, turkiet, polen och portugal.
Haha, det är ju mitt dilemma. Portugal och italien låter OK. Alla andra länder är antingen för kalla runt vinterhalvåret eller för instabila. Men tack, ska kolla in dessa. Portugal hade varit schysst.
Citera
2018-04-02, 17:05
  #4
Medlem
Ett land som är både billigt att leva i (relativt i alla fall) trevliga människor. Bra förbindelser till Sverige både båt och flyg. Dessutom ligger det inom EU så alla formalia blir enklare.
Men du har kanske tänkt dig sol och surf? Malta är trevligt, dessutom kan du tala engelska överallt där.
Citera
2018-04-02, 17:11
  #5
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Hallå! Till hösten planerar jag att flytta från Sverige. Jag kommer inte kunna lämna Sverige helt och hållet då jag inte kan jobba med detta utomlands utan planen är att jobba mina 2-3v nätter i Sverige för att kunna vara ledig 3v.

Jag vill inte spendera min lediga tid i Sverige utan i utlandet. Jag kommer alltså att pendla fram och tillbaka till Sverige var 3:e vecka för jobb innan jag drar igen. Jag skulle egentligen kunna bosätta mig vart som helst i världen. Jag äger ingenting i livet. Ingen bostad, bil, barn, partner mm. Har bara mina kläder.

Hade varit nice att dra till Australien igen men det är alldeles för långt bort och flygbiljetten hade ätit upp 1/3 av min nettolön. Några tips på schyssta länder?

Det lättaste är om du börjar med att räkna upp vad du vill komma ifrån samt vad du leter efter i det nya landet.
Citera
2018-04-02, 17:21
  #6
Medlem
Lacerdas avatar
Det är bara Kanarieöarna där du är garanterad varmt väder perioden nov-mars om vi räknar EU länder.
Talar du bara Engelska eller kan du fler språk som duger utomlands?
Jag har sedan flera år använt Norwegian som flyger billigt till USA. Sen tar man bara något annat billigt bolag ner till Mexico och har det gott med señoritas i solen. Men om du måste skifta 3 veckor hela tiden så är nog Kanariöarna ett bättre val.
Citera
2018-04-02, 17:43
  #7
Medlem
Andersdamaans avatar
Om inte palmer och varma nätter är ett krav så skulle jag vilja rekommendera Polen. Nära till Sverige, stabilt samhälle och bra mycket billigare levnadskostnader än här uppe.
Polackerna är dessutom både trevliga och lätta att ha och göra med, iaf som svensk. Språket kan vara ett problem men engelskan är på stark frammarsch, och många ur de äldre generationerna talar god tyska.
Citera
2018-04-02, 22:27
  #8
Medlem
Bravess avatar
Vet inte hur många länder utanför EU som tillåter en turist att i princip bostätta sig där på bara ett turistvisum. USA är tex ingen möjlighet för dig, vet inte hur andra länder utanför EU ser på det hela.

Så du får nog satsa på något land inom EU eftersom du då har all rätt att vistas där hur mycket du vill, förutsatt att du är EU-medborgare själv då.
Citera
2018-04-03, 06:19
  #9
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Vet inte hur många länder utanför EU som tillåter en turist att i princip bostätta sig där på bara ett turistvisum.

Om han bara ska stanna tre veckor i taget passar ganska många länder, visa blir ju uppdaterat vid varje inresa.
Citera
2018-04-03, 08:02
  #10
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Om han bara ska stanna tre veckor i taget passar ganska många länder, visa blir ju uppdaterat vid varje inresa.

Visst, men är det som med tex USA så får man inte bo där på ett turistvisum, endast besöka. Har han tänkt vistas där tre veckor åt gången, och vara utanför landet tre veckor åt gången, då tillbringar han i princip halva året i landet, dvs han kan räknas som bosatt där, vilket inte alla länder gillar. Men finns säkert en del länder som inte ser det som ett problem, jag har mestadels bara erfarenhet av USA gällande bosättning.
Citera
2018-04-03, 20:09
  #11
Medlem
Tack för era svar. Jag söker inget särskilt faktiskt förutom att det ska vara varmt och hyfsat billigt. Det vettigaste blir sydliga europa som spanien, italien, portugal, grekland.

Portugal lockar mest i europa.

Australien erbjuder ju 1 års turistvisum. Är det fler länder utanför europa som erbjuder nåt liknande? Indien har väl nåt liknande men då är man begränsad till max 2 inflygningar på 1 år.
Citera
2018-04-03, 20:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Om han bara ska stanna tre veckor i taget passar ganska många länder, visa blir ju uppdaterat vid varje inresa.
Grymt, visste inte det! Då blir ju många länder i asien aktuella.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2930834

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback