Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-18, 11:42
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
"Fixen" är tyvärr att byta hela svänghjulet - Inte så värst billigt.

Men börja med att minska gnistgapet till bara 0,5 - 0,6 mm och kolla om den går ett par sekunder på startgas då. (Testa ännu mindre gap också annars.)

Har du en sådan modell som vrider "tändplattan" med gasreglaget?

Aha, attans. Är inte så jätte insatt på motorer, var ändra man gnistgapet? Jag har för mig att tändplattan vrids med gasreglaget ja.
Citera
2018-04-18, 14:05
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyP69
Aha, attans. Är inte så jätte insatt på motorer, var ändra man gnistgapet?
Det är alltså avståndet mellan elektroderna på tändstiftet (Där du sett gnistan om det var så du kollade att tändningen funkar. (Normalt avstånd kan vara typ 1,0 eller 0,8 mm. Visas ofta med dekaler på/i motern - kolla annars manualen.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyP69
Jag har för mig att tändplattan vrids med gasreglaget ja.
Då föreslår jag att du kollar noga:
  • Att wire och/eller länkar verligen får plattan att vrida sig när du rör gasreglaget från minsta till högsta och tillbaka. HELA vägen alltså - Inte bara lite grand.
  • Att sedan "kammen" på tändplattan vrider trottelspjälet HELA VÄGEN från stoppskruven(tomgångsskruven) till max öppet.
De kan ha blivit felmonterade eller glappa/kärvat fast av korrosion/bristande smörjning och det finns ibland justeringar för dessa rörelser.
Vilket isf gör att ditt gasreglage inte gör tillräckligt. Det är alltså också ett möjligt problem som gör att motorn får svårt att gå ens på startgasspray.
Citera
2018-04-23, 23:49
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det är alltså avståndet mellan elektroderna på tändstiftet (Där du sett gnistan om det var så du kollade att tändningen funkar. (Normalt avstånd kan vara typ 1,0 eller 0,8 mm. Visas ofta med dekaler på/i motern - kolla annars manualen.Då föreslår jag att du kollar noga:
  • Att wire och/eller länkar verligen får plattan att vrida sig när du rör gasreglaget från minsta till högsta och tillbaka. HELA vägen alltså - Inte bara lite grand.
  • Att sedan "kammen" på tändplattan vrider trottelspjälet HELA VÄGEN från stoppskruven(tomgångsskruven) till max öppet.
De kan ha blivit felmonterade eller glappa/kärvat fast av korrosion/bristande smörjning och det finns ibland justeringar för dessa rörelser.
Vilket isf gör att ditt gasreglage inte gör tillräckligt. Det är alltså också ett möjligt problem som gör att motorn får svårt att gå ens på startgasspray.

Ska kolla båda sakerna, återkommer om det hjälpt. Tack så mycket för bra tips!
Citera
2018-04-25, 22:25
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Låter som den inte får soppa. Dum fråga kanske men du har inte en pump på bensinlangen som du vänt fel håll? Och att den är tät så där blir ett tryck och flöde.

Kollat kompressionen? Många glömmer tvåtaktsolja, resultat paj cylinderfoder.

Kollat att förgasaren inte beckat igen? Kan vara idé skruva bort den och lägga i diesel några dagar för rengöring.

Chockat motorn korrekt? Chocken har inte lossnat, fungerar mekanismen korrekt?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback