Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-11, 21:27
  #73
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är givetvis orättvist att folk i USA sliter dubbel och trippeljobb för att kunna försörja sin familj och ändå tvingas till att utöka med bidrag för att överleva. Förstår du inte att det är fel?

Snacka om att vara dum som ett klappträ.

Fast varför avla fram ungar när man inte har råd med det?
Det är ett val man gjort. Ett jävligt dumt ett och då får man stå sitt kast.

Jag håller med TS. Vad är problemet?
Jag är medelklass. Jag kommer förbli det då jag inte har kulor nog att våga gå ut och starta eget osv. Jag tror inte jag kan lyckas med det.
Och jag är helt OK med det.
Varför skulle jag avsky folk för att dom vågar något som jag inte vågar? Eller bara har ren tur att bli infödd i en rik familj.
Jag är glad av att vara medelklass då jag kunde haft det sämre. Jag kunde haft det bättre med men jag har det bra.

Notera att jag snittar runt 60h/vecka i arbetstid. Många veckor 80h+. Ingen lat jävel av vad jag skulle säga.
Jag sliter riktigt mycket för mina pengar. Sliter jag mest? Nej. Finns det folk som sliter mindre för mer än mig? Absolut.
Grinar jag för det? Nej, varför skulle jag göra Det?
Citera
2018-04-11, 21:37
  #74
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fast varför avla fram ungar när man inte har råd med det?
Det är ett val man gjort. Ett jävligt dumt ett och då får man stå sitt kast.

Jag håller med TS. Vad är problemet?
Jag är medelklass. Jag kommer förbli det då jag inte har kulor nog att våga gå ut och starta eget osv. Jag tror inte jag kan lyckas med det.
Och jag är helt OK med det.
Varför skulle jag avsky folk för att dom vågar något som jag inte vågar? Eller bara har ren tur att bli infödd i en rik familj.
Jag är glad av att vara medelklass då jag kunde haft det sämre. Jag kunde haft det bättre med men jag har det bra.

Notera att jag snittar runt 60h/vecka i arbetstid. Många veckor 80h+. Ingen lat jävel av vad jag skulle säga.
Jag sliter riktigt mycket för mina pengar. Sliter jag mest? Nej. Finns det folk som sliter mindre för mer än mig? Absolut.
Grinar jag för det? Nej, varför skulle jag göra Det?

Jag tycker helt enkelt att alla människor skall ha rätt att skaffa barn. Det skall inte bara vara privilegierat för familjer som lyckas uppnå viss ekonomisk standard.
Märk nu att jag inte talar om arbetslösa människor osv. Men en familj som arbetar så måste samhället se ut så att man skall kunna skaffa barn. Det anser jag skall vara en mänsklig rättighet.
Citera
2018-04-12, 08:16
  #75
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tycker helt enkelt att alla människor skall ha rätt att skaffa barn. Det skall inte bara vara privilegierat för familjer som lyckas uppnå viss ekonomisk standard.
Märk nu att jag inte talar om arbetslösa människor osv. Men en familj som arbetar så måste samhället se ut så att man skall kunna skaffa barn. Det anser jag skall vara en mänsklig rättighet.

Men då får man stå sitt kast om man ska ha denna rättighet.
Att barn sänker folks ekonomi och att barn kostar mycket pengar är allmänt känt. Och har man inte mycket pengar så varför skaffar man barn då?
Detta kan dras långt och så långt orkar inte jag diskutera.
Men jag tycker iallafall som TS.
Citera
2018-04-12, 10:22
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tycker helt enkelt att alla människor skall ha rätt att skaffa barn. Det skall inte bara vara privilegierat för familjer som lyckas uppnå viss ekonomisk standard.
Märk nu att jag inte talar om arbetslösa människor osv. Men en familj som arbetar så måste samhället se ut så att man skall kunna skaffa barn. Det anser jag skall vara en mänsklig rättighet.

Att skaffa en hund som man inte kan ta hand om är djurplågeri.
Varför skall barn värderas lägre än hundar?
Citera
2018-04-12, 10:26
  #77
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Äh, du är ju inte lämpad för att diskutera politik. Oförskämd och otrevlig är du dessutom, så hoppas du blir överkörd av en långtradare. Du har fel i allt du tänker och allt du säger, men motbevisa gärna med ordentliga argument (som du inte är mogen för).

Säger ett av flashbacks mesta trollkonton

Mig veterligen har du aldrig presenterat ett politiskt argument som inte är på nivån "åå men puttenutten", enligt din egen logik så har du väldigt lite på fötterna. Tänker mig givetvis att du egentligen är en gravt överviktig gubbe som sitter i en källare och garvar ihjäl sig åt hur lätt du kan spela på vissas känslor.

Men låt oss lämna din könsidentitet därhän, har du någonting att komma med som vi kan diskutera? Kollade runt lite i tråden men hittade bara puttenutt-kommentaren, känns inte som att den går att bemöta.
Citera
2018-04-12, 17:50
  #78
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Okej. Var på bröllop precis så jag är sketfull. Kommer knappt ihåg vad det var vi diskuterade.

Det var ändå inget viktigt, så låt oss glömma det där. Så länge inte folk inte lägger sig i saker som inte angår dom, så är det OK. Du hade ju åtminstone vett att förstå vad jag menade.
Citera
2018-04-12, 18:53
  #79
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Här är ett kort youtubeklipp på hur förmögenhetsfördelning ser ut i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM

Uppenbarligen har en tillfrågad publik hux flux tyckt att nuvarande fördelning är "orättvis" och att det bör se mer jämnt ut.

.

Intressant och tankeväckande film. Den vill jag tacka för.

Med tanke på att den redigt förmögne Trump vill riskera kommande generationers miljö över hela klotet för att rädda USA:s döende kolindustri hellre en att låta samhället ställer upp med resurser för att de som arbetat med kol kunde få arbeten med bättre framtidsutsikter.

Det kunde väl vara bra med lite högre skatter i USA så att världens rikaste nation skulle ha råd att satsa mer på framtiden.
__________________
Senast redigerad av Goulburn 2018-04-12 kl. 18:56.
Citera
2018-04-17, 12:43
  #80
Medlem
Det är inte jämställdhet. Jämställdhet är att människor är lika inför lagen, har lika villkor i arbetsmarknaden osv, osv, osv. Inte att resultatet blir lika. Det är allt annat än jämställdhet.

Men ja, jag är trött på att människor kallar sig jämställdhetsförespråkande samtidigt som de vill ha ett "jämställt resultat". Det är inte jämställdhet.
Citera
2018-04-19, 23:22
  #81
Medlem
manfred85s avatar
Varför är det så? ja kanske för att samhället är uppbyggt på det sättet att du måste vara smart och socialt begåvad för att få det du vill ha.

Bara för att män och kvinnor hävdar sin egen rätt så har det inte automatiskt en högre betydelse , det är inte jämnställdhet utan det enda som spelar roll i dagens samhälle är social kompetens ,

har du det så kan du gå hur långt som helst inom ett område.

Det är som att dem vill att kvinnorna ska ta över dem manliga traditionella positionerna för att det är bättre , i helvete att det är.
__________________
Senast redigerad av manfred85 2018-04-19 kl. 23:43.
Citera
2018-04-20, 19:51
  #82
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Här är ett kort youtubeklipp på hur förmögenhetsfördelning ser ut i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM

Uppenbarligen har en tillfrågad publik hux flux tyckt att nuvarande fördelning är "orättvis" och att det bör se mer jämnt ut.

Jag ser inte problemet. Och jag tycker inte att det finns något problem heller. Kan någon förklara för mig varför det på något sätt skulle vara orättvist att en ynka % äger hälften av de tillgängliga aktierna exempelvis? Är det också orättvist att en liten klick får vara elitspelare i fotboll medan majoriteten ska spela i lägre divisioner? Vore det inte jämställt om allt var lite mer lika även i sportens värld så att fler får känna sig söta?

Att bli rik är ju ett val, och att bli fotbollsproffs är också ett val. Varför ska de som lyckas "fördela" till misslyckade?

Lloyd Blankfein (VD Goldman..) var ju glassförsäljare i sin ungdom och tjänade småpengar. Idag är han stenrik efter att ha jobbat sig rik. Vad förväntar sig en person som tycker att det här är orättvist - att Lloyd Blankfein ska dela ut halva sin förmögenhet? Kommunister som tycker att allt är så orättvist som inte kommer som en lottovinst, gratis och utan ansträngning, vill ju givetvis ta från andra så att de själva får känna sig oförtjänt bättre.

Vad som verkligen är orättvist på riktigt är ju jämställdhet! Det hela går ju ut på att någon som inte förtjänar något ska få det ändå. Är folk så jävla sockrat gulliga och måste känna sig pyttenuttiga hela tiden??? Fy fan om sådana får makt... leder oavsiktligen och omedelbart till kommunism ty detta är kommunistiska idéer....

Jag håller med om nästan allt, men när det gäller din slutsats så verkar du ha låtit dig luras av feminismens newspeak-definition av jämställdhet.

RIKTIG jämställdhet är ju när alla är lika inför lagen och får leva som de vill.

FEMINISTISK jämställdhet är när staten ska tvinga eller manipulera människor att fatta andra livsval än vad de egentligen vill, bara för att samhället i stort ska uppvisa lika många kvinnliga datorprogrammerare som manliga och lika många manliga dagisarbetare som kvinnliga.

Så vad är det viktiga - att varje individ får leva som den vill, eller att gruppen kvinnor som helhet lever likadant som gruppen män som helhet? Med andra ord, är det individernas rättigheter som räknas, eller "gruppers rättigheter"? (Ledtråd: en "grupp" säger i själva verket mest om den som gjort den gränsdragning som delar in folk i grupper, och ingen "grupp" är mer än summan av dess individer!)

Med andra ord: feminismen är inget annat än kollektivism!
Citera
2018-04-24, 09:55
  #83
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott

FEMINISTISK jämställdhet är när staten ska tvinga eller manipulera människor att fatta andra livsval än vad de egentligen vill, bara för att samhället i stort ska uppvisa lika många kvinnliga datorprogrammerare som manliga och lika många manliga dagisarbetare som kvinnliga.

Ingen skillnad mot gårdagen alltså. Man använder olika ord/begrepp, men slutresultatet är detsamma, att du blir styrd, med eller mot din vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Så vad är det viktiga - att varje individ får leva som den vill, eller att gruppen kvinnor som helhet lever likadant som gruppen män som helhet? Med andra ord, är det individernas rättigheter som räknas, eller "gruppers rättigheter"? (Ledtråd: en "grupp" säger i själva verket mest om den som gjort den gränsdragning som delar in folk i grupper, och ingen "grupp" är mer än summan av dess individer!)

Med andra ord: feminismen är inget annat än kollektivism!

Svar: att varje individ får leva som den vill!
Citera
2018-04-24, 12:50
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Jag ser inte problemet. Och jag tycker inte att det finns något problem heller. Kan någon förklara för mig varför det på något sätt skulle vara orättvist att en ynka % äger hälften av de tillgängliga aktierna exempelvis? Är det också orättvist att en liten klick får vara elitspelare i fotboll medan majoriteten ska spela i lägre divisioner? Vore det inte jämställt om allt var lite mer lika även i sportens värld så att fler får känna sig söta? .

Äga pengar är inget arbete. det är dock den starkaste maktfaktorn vi har. har du penga har du alla möjligheter, inga pengar inga möjligheter.

I samma veva som vi införde monetärt system med räntor, som vi nu utvecklat till komplexa "luft"system av aktier/ optioner etc. etc. . så fick vi en utveckling att pengar förökar sig själva..Dvs de som redan har får mer utan att de egentligen behöver anstränga sig ett skit. De som inget har får mindre men måste svettas.

Utan div. statliga regleringar som ex. div. utjämnngspolitik, så ha du en konstant ström som går från fattig till rik. Tills du i slutampen står där med en enorm stor andel människor utan ett skit, och en mycket liten klick som sitter på allt.

Om du nu tycker det är rättvisa i det, så tja...då är du kanske lite dum?
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-04-24 kl. 12:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback