Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-10, 20:24
  #13
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du är nog klar redan men om inte så...

Grundtips:
Om du får igång din Macbook länge nog föreslår jag att du gräver fram en disk ur din samling(?!), stoppar den i en USB-docka typ: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1934276 (billigast tänkbara duger bra) och använder Time Machine för att skapa en säkerhetskopia av den. Kanske du kan rädda dina bilder...

Sen är gången ungefär så här:
  • Starta Macen och håll ned Option-tangenten (är väl alt även på din) för att få upp menyn macOS Utilities. Välj att köra installern från USB-stickan.
    Om du som jag väljer senaste High Sierra så installerar den APFS vare sig man vill eller inte på en SSD
    Skapa Adminkonto, kanske samma namn som det du hade på gamla disken om du nu fixat en säkerhetskopia att sen återskapa från via Time Machine.
  • När datorn sen bootat om är det klart med nytt OS på ny SSD men eftersom du inte kör en "original" Apple SSD får du enablea TRIM på den manuellt:
    Starta terminal och ge kommandot: sudo trimforce enable
  • Om Gud är god är det nu du har en TM Backup så då är det till att starta om igen med Option nedtryckt till samma meny som tidigare visas och välja att återskapa från en Time Machine Backup.

Färdigt, dags att sprätta en kall öl

Yes, hade hunnit bli klar. Gick bra, sitter och skriver från MBP'n nu faktiskt Skönt att det var HDD som var sönder, och inte något annat. Ditt inlägg var ändå till hjälp, hade ingen aning om att man skulle enablea TRIM manuellt, så tackar så mycket för det tipset

Ang att rädda bilderna - Går det verkligen att göra en säkerhetskopia på HDD efter att den är sönder? Tänkte att HDD måste väl ändå fungera korrekt för att den ska kunna säkerhetskopiera och skicka över data till annan hårddisk?
Citera
2018-04-10, 20:35
  #14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Yes, hade hunnit bli klar. Gick bra, sitter och skriver från MBP'n nu faktiskt Skönt att det var HDD som var sönder, och inte något annat. Ditt inlägg var ändå till hjälp, hade ingen aning om att man skulle enablea TRIM manuellt, så tackar så mycket för det tipset

Ang att rädda bilderna - Går det verkligen att göra en säkerhetskopia på HDD efter att den är sönder? Tänkte att HDD måste väl ändå fungera korrekt för att den ska kunna säkerhetskopiera och skicka över data till annan hårddisk?
Absolut men jag hade tolkat dig som att den funkade lite till och från
Citera
2018-04-10, 20:45
  #15
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Absolut men jag hade tolkat dig som att den funkade lite till och från

Jaha. Näe, tyvärr så är det inte så. Det som funkade med datorn efter att jag smällde till den var att sätta igång den, logga in i användaren (dock blev laddningstiden längre) och komma fram till skrivbordet. Så fort jag klickade på något så frös hela skiten fast. HDD kunde väl inte skicka/ta emot info eller interagera med andra komponenter eller något

Aja, nu blir det lite öl till fotbollen tack för att du tog dig tid att läsa min tråd och hjälpte till med tips
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback