Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 17:38
  #13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Därför att man vinner den serien man är i, då ska man ta steget upp.

Ska och ska. Du tycker det och jag tycker definitivt inte det. Jag tycker inte att man är värdig att gå upp om man endast har slagit lag i en lägre division. Att fotbollen har den regeln beror bland annat på att fotboll som sport har en mycket större elitbredd. Jag gillar det i och för sig inte där heller, men fotboll är lite speciellt på många sätt.
Citera
2018-04-02, 18:50
  #14
Medlem
Jag vill att jumbon i SHL och segraren i HA byter plats och därutöver ha nån form av kvalserie om två platser. Då blir det förhoppningsvis en större rotation i högsta serien och det vore inte en katastrof att ur.
Citera
2018-04-02, 19:47
  #15
Medlem
Ettan och tvåan i HA ska byta plats med sista och näst sista laget i SHL
Tredje och fjärde laget får spela playoff bäst av tre om att möta laget som kom trea från slutet.
Lag 4-7 spelar enkelserie där vinnaren möter förloraren i playoff. Vinnaren i det mötet möter laget som kom fyra från slutet i SHL

Sen förbjuder vi alla lag med en kapacitet under 2000 åskådare att spela i HA och för att ens få kvala dit måste kommunen klubben ligger i ha minst 30000 människor.

Lag med publikkapacitet på över 4000 personer utan ombyggnad från kommuner med mer än 100 000 personer ska vara garanterade att aldrig spela under HA.

Lag med hallar som inte ens tar in 1000 åskådare får spela i en egen liga utanför det svenska hockeysystemet och kan fungera som farmarliga åt riktiga klubbar
Citera
2018-04-02, 21:27
  #16
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ska och ska. Du tycker det och jag tycker definitivt inte det. Jag tycker inte att man är värdig att gå upp om man endast har slagit lag i en lägre division. Att fotbollen har den regeln beror bland annat på att fotboll som sport har en mycket större elitbredd. Jag gillar det i och för sig inte där heller, men fotboll är lite speciellt på många sätt.

Tror inte vi kommer längre där, så låt oss enas om att vara oeniga.

Citat:
Ursprungligen postat av der-bratwurst
Jag vill att jumbon i SHL och segraren i HA byter plats och därutöver ha nån form av kvalserie om två platser. Då blir det förhoppningsvis en större rotation i högsta serien och det vore inte en katastrof att ur.

Det upplägget skulle jag tycka om, och om de skulle införa direktnedflyttning igen i SHL så skulle det säkert funka just sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Ettan och tvåan i HA ska byta plats med sista och näst sista laget i SHL
Tredje och fjärde laget får spela playoff bäst av tre om att möta laget som kom trea från slutet.
Lag 4-7 spelar enkelserie där vinnaren möter förloraren i playoff. Vinnaren i det mötet möter laget som kom fyra från slutet i SHL

Sen förbjuder vi alla lag med en kapacitet under 2000 åskådare att spela i HA och för att ens få kvala dit måste kommunen klubben ligger i ha minst 30000 människor.

Lag med publikkapacitet på över 4000 personer utan ombyggnad från kommuner med mer än 100 000 personer ska vara garanterade att aldrig spela under HA.

Lag med hallar som inte ens tar in 1000 åskådare får spela i en egen liga utanför det svenska hockeysystemet och kan fungera som farmarliga åt riktiga klubbar

Med två lag som flyttas ned direkt i en serie med 14, så får jag nog ändå lyfta ett varningens finger för panikvärvningar, som jag också fick när jag ändå ville flytta ner ett lag i en serie på 16. Är helt och hållet med på att det behövs rotation i serierna, men tror att två direktnedflyttningsplatser (långt ord) skulle passa bättre i en serie med 18 lag.

Det där med att lag från kommuner med mer än 100k invånare och 4.000 pers i snitt, att de skulle få garanteras spel i högsta serien däremot, där håller jag inte med dig för fem öre, det skulle vara direkt orättvist. Poängtera då att Linköping, HV71, Frölunda och Djurgården tar de 4 sista platserna och Skellefteå, Mora, Växjö och Färjestad tar de 4 platserna ovanför varandra. Då skulle Skellefteå och Mora skickas ner direkt, samtidigt som Växjö och Färjestad nått slutspel, men får kvala neråt istället.
SHL-pamparna skulle nog gilla det dock.

1.000 pers är minsta tillåtna storleken för att få spela i Hockeyettan, sedan 2500 (1500 sittplatser) i Hockeyallsvenskan och 5.000 (3.500 sittplatser) i SHL. Tror du har typ Pantern och Huddinge i åtanke där? Personligen så skär det riktigt i mig att Pantern spelar i Hockeyallsvenskan när ingen går och kikar på dem knappt, men bägge dessa skulle t. om kunna spela i SHL om de skulle gå upp, så länge de har 4 miljoner i eget kapital.

Förlåt om det verkade som att jag gick 100% neggo på dig, men jag håller med dig om det där med att det måste vara ruljans på lagen i serierna och detta garanteras med direktnedflyttning i SHL och direktuppflyttning i HA.
Citera
2018-04-02, 22:21
  #17
Medlem
Ett lag som hamnar 8a i HA ska inte ens ha en möjlighet att ta sig till SHL, det är ett skämt. Jag tycker endast lag 1 och 2 ska spela direkt kval mot 14 och 13. Tänk om det hade varit liknande i SHL, att KHK, Mora, Rögle och Örebro skulle spela kvalserie om vilka två lag som ska möta HA-lagen. KHK och Mora vinner och håller sig kvar medans Örebro och Rögle som varit bäst sett till säsongen ska få kvala.
Citera
2018-04-02, 22:42
  #18
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaconRosen
Ett lag som hamnar 8a i HA ska inte ens ha en möjlighet att ta sig till SHL, det är ett skämt. Jag tycker endast lag 1 och 2 ska spela direkt kval mot 14 och 13. Tänk om det hade varit liknande i SHL, att KHK, Mora, Rögle och Örebro skulle spela kvalserie om vilka två lag som ska möta HA-lagen. KHK och Mora vinner och håller sig kvar medans Örebro och Rögle som varit bäst sett till säsongen ska få kvala.

Närmaste jämförelsen där i SHL är väl snarare att lag 10 kan vinna SM-guld. Jag har mer förståelse för att man har en mini-serie för lag 7-10 i en serie med 14 eller 16 lag, det blir ju trots allt mer streckdramatik, men fy fan för de två säsongerna när man hade det i 12-lagsserien.
Då kunde man i teorin klara sig undan kval på målskillnad och sedan vinna SM-guld några veckor senare.

Men samtidigt så har jag väl förståelse för att de har det systemet som de har i Hockeyallsvenskan. Någon mer som minns Hockeyallsvenskan 2005/2006? Topp-4 gick direkt till Kvalserien, lag 5-13 hade spelat färdigt för säsongen. Mittenskiktet blev ju avsågade med flera omgångar kvar och det höjdes ju en herrans massa röster och till nästkommande säsong så gick topp-3 till kvalserien och 4-7 spelade playoffmatcher i bäst av 3.
Vad jag däremot inte gillar är den där slutspelsserien man har nu i en enkelserie om 5 matcher, där det kan vara avgjort redan i omgång 3. Vet att jag talar emot mig själv lite, särskilt då jag talar så varmt om kvalserien. Jag gillade det gamla systemet med playoffmatcher mycket bättre, då var det över på minst 4, max. 6 för laget som till sist tog sista platsen till kvalserien.
Skillnaden i kvalserien med 6 lag var ju att iom. att det var två platser man slogs om, så var det ju ofta helöppet om plats nr.2 ända fram till iallafall omgång 9 eller 10, medans lag 1 kunde ha säkrat kontraktet i praktiken redan i omgång 6.
Citera
2018-04-02, 22:45
  #19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Tror inte vi kommer längre där, så låt oss enas om att vara oeniga.

Absolut, men jag kan tillägga att jag vill ha tillbaka kvalserien. Det jävla dravel som nu gäller med HA-final, slutspelsserie, playoff och direktkval är bara för mycket.
Citera
2018-04-02, 22:59
  #20
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Absolut, men jag kan tillägga att jag vill ha tillbaka kvalserien. Det jävla dravel som nu gäller med HA-final, slutspelsserie, playoff och direktkval är bara för mycket.

Helt enig där. Man var aldrig orolig på samma sätt om bägge lagen fixade kontraktet.
Nu är jag livrädd för att det blir samma lag nästa säsong och att de som lobbat för att stänga ligan sitter och skålar glatt över en triumf på vägen dit.

Faktum är att vi har ju varit nära vartenda år att det blir bägge lagen kvar. Mora förra året är väl enda undantaget, men fan vet om de hade klarat Leksand i en match 7. Modo var bara ett skott ifrån säkrat kontrakt 2016 och Leksand kunde likaväl ha knutit ihop säcken både i match 6 och 7.
Tänk om Modo hade säkrat kontraktet 2016, då hade det varit kört nu i princip.

Pamparna lär väl ha räknat med att Malmö och AIK skulle tagit platserna och sedan så skulle risken bli mindre att de åkte ur nästföljande år.
Citera
2018-04-06, 22:32
  #21
Medlem
perry2s avatar
Kvalsystemet verkar fungera

Timrå gick upp grattis.
Citera
2018-04-07, 01:25
  #22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Kvalsystemet verkar fungera

Timrå gick upp grattis.

Fungerar, vad är kriteriet för det? Är det att minst ett HA-lag går upp, eller?

Jag tycker att det varit ganska svagt intresse och anser att direktkvalet är ett fullständigt ointressant system. Nästa år tror jag inte något HA-lag går upp. Innebär det att det inte fungerar?
Citera
2018-04-07, 02:18
  #23
Medlem
Fromlandss avatar
Det finns givetvis för respektive nackdelar med alla kvalvarianter.
Dels ska det vara sportsligt, dels bjuda på spänning för intressets skull och dels kunna generera en del kulor till de inblandade klubbarna.

Den ’gamla’ kvalserien kunde vara riktigt skoj men tyvärr kunde lag som halkat efter mer eller mindre klappa ihop fullständigt de sista två tre omgångarna så det blev inte alltid så sportsligt.
Av den enda anledningen tycker jag att även kvalet till hockey-allsvenskan borde införa direktkval i bäst av tex fem matcher.

Vi får utvärdera om några säsonger om åtminstone ETT lag lyckas ta sig upp till SHL varje år. Hittills har det funkat i alla fall.
Citera
2018-04-07, 21:58
  #24
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Kvalsystemet verkar fungera

Timrå gick upp grattis.

Ja klart att det fungerar på så sätt att lag kan gå upp och åka ur, men det är otroligt mycket svårare.
Att Timrå gick upp tycker jag snarare bevisar att de lyckades rubba Karlskrona-spelarna efter match 5.
Både 2015, 2016 och 2018 så kunde alla lagen från SHL lika väl ha spelat sig kvar.

Leksand hade matchboll mot Malmö inför match 6, Modo åkte ur på övertid i sjunde avgörande 2016 och hade också matchboll inför match 6 och Karlskrona hade t. om 3 matchbollar. I år var vi äckligt nära att ha samma lag även nästa år och nästa år så kommer risken att vara ännu större.

Även om man skulle ha ett system där laget med störst plånbok automatiskt skulle vinna kvalet, så skulle fortfarande risken för att åka ur finnas där.

Ska man kvala så ska alla berörda lagen möta varandra och inget lag ska ha fördel varesig i poäng eller hemmamatcher.

Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Det finns givetvis för respektive nackdelar med alla kvalvarianter.
Dels ska det vara sportsligt, dels bjuda på spänning för intressets skull och dels kunna generera en del kulor till de inblandade klubbarna.

Den ’gamla’ kvalserien kunde vara riktigt skoj men tyvärr kunde lag som halkat efter mer eller mindre klappa ihop fullständigt de sista två tre omgångarna så det blev inte alltid så sportsligt.
Av den enda anledningen tycker jag att även kvalet till hockey-allsvenskan borde införa direktkval i bäst av tex fem matcher.

Vi får utvärdera om några säsonger om åtminstone ETT lag lyckas ta sig upp till SHL varje år. Hittills har det funkat i alla fall.

Det du nämner om nackdelarna med kvalserien är precis det som gör att jag vill se direktuppflyttning för bästa laget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback