Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-01, 21:19
  #1
Medlem
Levrettas avatar
Är det bättre för magen än kaffe??
Det bränner lite i magen när jag dricker runt 3-4 koppar kaffe om dagen??
Borde jag byta till te kanske??
Citera
2018-04-01, 21:24
  #2
Medlem
Jag dricker 9/10 koppar té och 1/10 kaffe.
Vissa té-sorter har liknande uppiggande effekt som kaffe, se svart té.
Vitt té har istället avslappnande effekt men har lika mycket antioxidanter om inte mer än svart/grönt.
Dyrare bra odlade blad har bättre effekter, lipton ger dig cancer.
Citera
2018-04-01, 22:12
  #3
Medlem
Levrettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejtbit
Jag dricker 9/10 koppar té och 1/10 kaffe.
Vissa té-sorter har liknande uppiggande effekt som kaffe, se svart té.
Vitt té har istället avslappnande effekt men har lika mycket antioxidanter om inte mer än svart/grönt.
Dyrare bra odlade blad har bättre effekter, lipton ger dig cancer.

Funderade med på det om man skulle köpa från en affär som säljer just te.
Finns nämligen en affär si min hemstad som säljer sådant!!
Citera
2018-04-01, 23:16
  #4
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levretta
Är det bättre för magen än kaffe??
Det bränner lite i magen när jag dricker runt 3-4 koppar kaffe om dagen??
Borde jag byta till te kanske??

Eller så testar du med att bara dricka 1-2 kopp om dagen först innan du byter till te? No shit att det bränner i magen om du dricker så många koppar, och speciellt om du är en färsk ungdom (vilket jag förmodar att du är med tanke på hur naiv du verkar vara).

Ungdomar och yngre vuxna ska bara dricka max 1 kopp om dagen innan klockan 17:00.

Du kan också testa att köpa mer kvalitativt och ekologiskt kaffe.

Sen när du blivit en framgångsrik 1800-tals författare kan du börja dricka 50 koppar om dagen istället.
Citera
2018-04-01, 23:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Eller så testar du med att bara dricka 1-2 kopp om dagen först innan du byter till te? No shit att det bränner i magen om du dricker så många koppar, och speciellt om du är en färsk ungdom (vilket jag förmodar att du är med tanke på hur naiv du verkar vara).

Ungdomar och yngre vuxna ska bara dricka max 1 kopp om dagen innan klockan 17:00.

Du kan också testa att köpa mer kvalitativt och ekologiskt kaffe.

Sen när du blivit en framgångsrik 1800-tals författare kan du börja dricka 50 koppar om dagen istället.

Hahahah, vart ifrån har du fått "Ungdomar och yngre vuxna ska bara dricka max 1 kopp om dagen innan klockan 17:00"
Citera
2018-04-01, 23:36
  #6
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Hahahah, vart ifrån har du fått "Ungdomar och yngre vuxna ska bara dricka max 1 kopp om dagen innan klockan 17:00"

Ska ha läst det någonstans. Minns dock inte vart, förutom att det var i en ”respektabel” papperstidning. Tror faktiskt att det var i The Atlantic eller The New Yorker. Du kan söka runt själv på Google och leta efter detta påstående om du vill, för jag orkar definitivt inte göra det.

TS får gärna dricka 20 koppar kaffe efter klockan 17:00 om han vill ifall det höjer hans livskvalitet. Annars kan han ju testa att bara dricka 1 kopp kaffe innan klockan 17:00 och se om han märker någon skillnad.
__________________
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-04-01 kl. 23:39.
Citera
2018-04-02, 00:01
  #7
Medlem
jesusarherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levretta
Är det bättre för magen än kaffe??
Det bränner lite i magen när jag dricker runt 3-4 koppar kaffe om dagen??
Borde jag byta till te kanske??

Om te är bättre än kaffe för magen vet jag tyvärr inte.

Jag slutade dricka te efter att ha sett en föreläsning med Walter Veith
nämligen denna https://www.youtube.com/watch?v=YuQKnth4AVM
56:40 in börjar delen om te.

(Walter Veith - Food Glorious Food!)
Citera
2018-04-02, 10:17
  #8
Medlem
HasseBanans avatar
Kaffe gör att jag får ränndreta och måste springa på muggen. Dricker jag te känns det som om man blir förstoppad istället. Vad som är bäst /sämst av det har väl vetenskapen svar på.
Citera
2018-04-03, 00:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Kaffe gör att jag får ränndreta och måste springa på muggen. Dricker jag te känns det som om man blir förstoppad istället. Vad som är bäst /sämst av det har väl vetenskapen svar på.
Dricker jag svart te blir jag också förstoppad. Därför dricker jag nästan bara grönt te (ej förstoppande)
Citera
2018-04-05, 23:40
  #10
Medlem
Ringleaders avatar
Ja, te är skonsammare för magen.
Citera
2018-04-06, 16:44
  #11
Medlem
TobiasBeechers avatar
Magen kan vänja sig vid kaffe, ungefär som att kroppen kan vänja sig vid alkohol då toleransnivån höjs och man härdar bakfyllor enklare. Har dock aldrig hört någon som fått magproblem av te. I början av min kaffekarriär kände jag mig nästan hög av en eller två koppar, och blev alltid skitnödig efter högst två koppar. Nu behöver jag kanske tolv koppar för att bli lika hög, men inte lika skitnödig. Därav dricker jag inte lika mycket kaffe längre, det är gott och uppfriskande med ett par koppar om dagen men energikicken har försvunnit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback