Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-01, 20:48
  #13
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vilken klass jag tillhör har inget med tråden att göra och därför väljer jag att inte blanda in det i tråden.

I dagens Sverige så växer klyftorna mellan klasserna. Vi får en större övre medelklass som pockar på och vill in i överklassen. Det har blivit lättare idag men dom stannar allt för ofta ändå i undre överklassen och lyckas ändå inte helt att ta sig in i den värme som överklassen har. Det blir för vissa frustrerande och därför så vill dom visa att dom kan distansera sig från arbetarklassen/medelklassen. Men även gruppen som inte behöver backa sin självkänsla med klasstillhörighet växer så det är lite delat.

Jag har förstått att du har problem att analysera samt uttrycka dig och faller lätt för fake news så till den grad att du själv skapar fake-news trådar. Mitt råd är att du slappnar av och tänker igenom det du ser och hör innan du responderar. Så slipper du framstå som en tramsmänniska. Ett vänskapligt råd från mig till dig.


Inget av det du skriver är ju något nytt, inget förklarat varför det ökar. Bara förklaringar av vad som sker.

Tror du att du själv gör situationen bättre eller sämre när du går runt i tankar som är så extremt svepande om klasserna? Tänker på inlägget tidigare.

Personangrepp. svarar i fel tråd när du har ett inlägg som redan ligger och väntar på dig. Pståenden som du vet inte stämmer (erkännt genomtänkt vettu, inte fake news). Visa lite självrespekt istället, folk brukar sällan erkänna att de har fel på nätet. Dålig vinnare är inget vackert. Är det storhetsvansinnet över att du "vann"? Med tanke på ditt sätt att övervärdera din egen förmåga så verkar det nästan så. Så avslutar med vad vi alla vet INTE är ett vänskapligt råd.
__________________
Senast redigerad av StenSaxPung 2018-04-01 kl. 21:10.
Citera
2018-04-01, 21:07
  #14
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Det är bara osäkra och misslyckade människor som är ängsliga över vilken klass dom tillhör och hur andra människor ser på dom.

Ingen ”överklassmänniska” skulle yttra att ”jag tillhör själv överklassen”. Det är helt enkelt inte OK. Det är samma sak som att man inte pratar om pengar. Vissa saker är självklara, och det är ingenting man går omkring och funderar på eller pratar om.

Det är egentligen ganska lustigt att det bara är folk från enklare förhållanden som bekymrar sig över vad andra tycker om dom, medan dom som haft lite bättre tur i livet inte bryr sig om sånt.

Vad betyder "enklare förhållanden" och "lite tur i livet"? Det låter lite som "låg/medelklass respektive "överklass".

Sen handlar det ju varken om synen på sin egen klass eller om hur man yttrar sig om det.

Förövrigt så är ställningstagandet om att det bara är osäkra och misslyckade människor som gör si eller så, enligt mig ett starkt tecken på att personen själv, i viss mån känner sig själv just så.
Citera
2018-04-01, 21:07
  #15
Medlem
Stridshingstens avatar
Det beror på vilken typ av arbetarklass vi snackar om. Personligen ser jag ner på alla människor som har stökigt hemma hos sig och inte lärt sig grundläggande hemkunskaper, när tid och resurser finns (spelar ingen roll om det är arbetarklass eller medelklass).

Visst, är du ensamstående och jobbar två jobb kan jag förstå att man kanske inte har orken att städa regelbundet, men det finns alltid alternativ. Tvinga dina barn att städa och lär dem göra det utförligt, eller be om socpengar och anlita en profesionell städare. Människor som lever i svinstior i Sverige år 2018 har inte så mycket att skylla på förutom att de är lata och är likgiltiga över att leva i kaos och smuts. Det kan även vara till följd av okunskap son gör att de inte förstår vad de håller på med.

Förstår de inte heller hur mögel börjar växa och ej får panik om de finner det i sitt hem, eller inte blir illa till mods av att ha kattsand över hela golvet, inte tar bort matrester som fastnat kvar på nytvättad disk från maskin, och att de måste damma av sina böcker i bokhyllan regelbundet, så vill jag inte ha något med den personen att göra. Tycker nästan att staten borde omhänderta dessa människors barn och placera dem på fosterhem.

Ett hem säger väldigt mycket om vem som bor där, och om ett hus hygien och städning är dysfunktionell, så är det ett tecken på att familjen som bor där också är dysfunktionell.

Sen när det kommer till smaklöshet är ju det minst lika utbrett inom medelklassen.

Det finns ju dock personer inom arbetarklassen som lever i värdighet och har smak, även fast det kanske var vanligare förr när alla förstod att du inte kom speciellt långt i livet om du inte visste hur man skulle bete sig och presentera sig för omvärlden. På den tiden när stora delar av arbetarklassen gick i kostym till vardags och bildade sig till respektabla samhällsmedborgare genom exempelvis ABF.

Förr i tiden var ju stora delar av den svenska arbetarklassen bildad och kultiverad och hade en betydligt mer sofistikerad smak än majoriteten av dagens medel- och överklass. Dock var ju kunskapen om hushygien inte lika omfattande som idag, men hade en arbetare en hemmafru som inte kunde få sig själv att hålla det lilla enkla hem man hade städat och funktionellt, så var det ju under all kritik och hon ansågs vara en misslyckad fru och människa.

Vad dagens svensk behöver (oavsett om det är arbetarklass eller medelklass) är mer skam och prestationsångest över hur ens hus ser ut och vilken smak man har. Du ska skämmas om det ligger stora dammråttor på ditt golv och inte för en sekund tro att ”god smak” är relativistisk och att musiken på Melodifestivalen är precis lika legitimt som det på Berwaldhallen.
__________________
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-04-01 kl. 21:28.
Citera
2018-04-01, 21:10
  #16
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag själv är "vanlig" medelklass, men jag har släkt som definitivt tillhör det övre skiktet, och via dessa har jag släktingar längre bort som helt klart har något emot folk av lägre klasser.

Ett exempel; Min kusins frus syster var i England och åkte tåg. Hon förfärades över hur ohyfsat och äckligt folk som åkte tåget var, och drog till med "arbetarklassen i England kan inte bete sig".
Det de gjorde? Satt i vagnen och pratade lite granna högljutt, drack öl och svor

När hon berättade om det så kunde jag inte låta bli utan argumenterade emot och frågade om det kaaaaanske var så att hon lever lite i en bubbla, och att gemene man inte springer runt med en Volvo XC90, segelbåt och läst Magdalena Ribbings vett och etikett-böcker. Det var inte populärt, men jag fick tyst på henne i alla fall.

Man märker även av lite på dem att även om de gillar mig som person, så är jag inte "fin nog" som inte pluggar till läkare, biokemist eller advokat som resten av släkten utan att jag "bara" är IT-tekniker . Så att vara vanlig medelklass med 25-30 i lön är inte ens bra nog för dessa damer och herrar

Vad är grejen med denna nedlåtande syn på grupper som inte ligger lika högt upp som de själva?
Självklart går det åt andra hållet också, men då brukar det snarare vara "rika är snåla" till skillnad från detta som känns lite, jag vet inte, som "haha titta på apan i buren som inte är lika fin som vi"

Känns som att de skulle behöva koppla av lite granna och träffa några från under och arbetarklassen. Om det är något folk därifrån kan lära oss så är det att vara glada på riktigt, för även om de inte har mycket så gör de vad de kan med sina resurser och njuter ofta av livet på ett mycket mer produktivt och djupt sätt än någon av, exempelvis mina släktingar, dessa ytliga fasad-rika någonsin kommer att göra.
Volvo är och förblir en såsse container oavsett modell Torslanda moped ha ha ha så jävla beige samma med BMW ..
Citera
2018-04-01, 21:19
  #17
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Volvo är och förblir en såsse container oavsett modell Torslanda moped ha ha ha så jävla beige samma med BMW ..

Hur tänker du då? Nya Xc90 är det ju utan tvekan inte sossar som är de vanligaste ägarna till. Är den för sosseaktig för er(?)/överklassen?
Citera
2018-04-01, 21:25
  #18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Volvo är och förblir en såsse container oavsett modell Torslanda moped ha ha ha så jävla beige samma med BMW ..
Du förstår att du just bevisade att du oavsett hur mycket pengar du har eller hur feta bilar du kör, inte har någon som helst klass va?
Citera
2018-04-01, 21:25
  #19
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Hur tänker du då? Nya Xc90 är det ju utan tvekan inte sossar som är de vanligaste ägarna till. Är den för sosseaktig för er(?)/överklassen?
Handlar inte om det en Volvo är en Volvo oavsett modell.
Bor du i Hammarkullen är du inte överklass , oavsett bostad eller bil eller inkomst.
Citera
2018-04-01, 21:31
  #20
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du förstår att du just bevisade att du oavsett hur mycket pengar du har eller hur feta bilar du kör, inte har någon som helst klass va?
Ja visst helt rätt , det är en del av just min ideologi.
Förbehåller mig rätten att ha just den åsikten om just Volvo.
Åker själv Citroen.
Citera
2018-04-01, 21:51
  #21
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Handlar inte om det en Volvo är en Volvo oavsett modell.
Bor du i Hammarkullen är du inte överklass , oavsett bostad eller bil eller inkomst.

Förstår resonemanget men håller inte med. Nya Xc90 osar överklass säger jag. Är inte så insatt men ska inte den vara lite av första steget i en klassresa Volvo försöker sig på?

Är man överklass så kan man inom roliga gränser på vart man vill. Hsmmarkullen är ju ett ganska osannolikt val, men en rikemansfamilj som slår sig ner där är fortfarande överklass enligt mig.

Kanske meningslöst kryphål jag tog till där, du har ju rätt i 99,9999% av fallen.
Citera
2018-04-01, 21:58
  #22
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Förstår resonemanget men håller inte med. Nya Xc90 osar överklass säger jag. Är inte så insatt men ska inte den vara lite av första steget i en klassresa Volvo försöker sig på?

Är man överklass så kan man inom roliga gränser på vart man vill. Hsmmarkullen är ju ett ganska osannolikt val, men en rikemansfamilj som slår sig ner där är fortfarande överklass enligt mig.

Kanske meningslöst kryphål jag tog till där, du har ju rätt i 99,9999% av fallen.
Räcker väl med att Zlatan gör reklam för Volvon är Zlatan då överklass bara för att den modellen inte är precis gratis?
Däremot tror jag inte på att pengar är det enda som styr klasstillhörighet, men vissa saker vissa ställen att bo gå i skolan mm mm är signifikanta parametrar som ingår i klassen, svårt att sudda ut med.
Citera
2018-04-01, 22:16
  #23
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Räcker väl med att Zlatan gör reklam för Volvon är Zlatan då överklass bara för att den modellen inte är precis gratis?
Däremot tror jag inte på att pengar är det enda som styr klasstillhörighet, men vissa saker vissa ställen att bo gå i skolan mm mm är signifikanta parametrar som ingår i klassen, svårt att sudda ut med.

Förstår inte frågan riktigt, lite felstavat möjligen.

Chansar lite: priset i kombination med utseendet gör den till en rikemansbil.

Zlatans effekt på massorna som får se reklamen är lite märklig. Z borde väl ändå dra ner bilens klasstatus en smula? Mycket kan man säga om honom, men han är väl inte helt Välkommen in i finrummet?
Citera
2018-04-01, 22:21
  #24
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Förstår inte frågan riktigt, lite felstavat möjligen.

Chansar lite: priset i kombination med utseendet gör den till en rikemansbil.

Zlatans effekt på massorna som får se reklamen är lite märklig. Z borde väl ändå dra ner bilens klasstatus en smula? Mycket kan man säga om honom, men han är väl inte helt Välkommen in i finrummet?
Håller med dig helt och hållet.
Stavar nog som en kratta för tillfället mina glasögon är för långt borta för tillfället.
Glad påsk förresten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback